حداقل سرمایه لازم برای نهادهای مالی اعلام شد

سازمان بورس در خصوص افزایش حداقل سرمایه نهادهای مالی تغییری اعمال کرد.

به گزارش صدای بورس، بر اساس مصوبه مورخ ۲۴ آبان ماه، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به تغییر شاخص قیمت‌ها طی سال‌های اخیر، ریسک‌ها، نیازمندی‌ها و منابع مورد نیاز کسب و کار و خرید فضای اداری، در خصوص افزایش حداقل سرمایه نهادهای مالی تغییری اعمال کرد.

این مصوبه دیروز در حالی به متقاضیان دریافت مجوز تأسیس و فعالیت شرکتهای تأمین سرمایه، گروه خدمات بازار سرمایه، سبدگردان، مشاور سرمایه‍گذاری و پردازش اطلاعات ابلاغ شد، که شرایط این تغییرات به شرح زیر است:

حداقل سرمایه شرکت‌های تأمین سرمایه مبلغ ده هزار (۱۰،۰۰۰) میلیارد ریال تعیین شد.

حداقل سرمایۀ ثبت و پرداخت شدۀ شرکتهای سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی به ترتیب مبالغ یکصد میلیارد ریال، هشتاد میلیارد ریال و شصت میلیارد ریال تعیین شد.

سرمایه پرداخت شده و نیز جمع حقوق صاحبان سهام شرکتهای متقاضی تبدیل به شرکتهای سبدگردان، مشاور سرمایهگذاری و پردازش اطلاعات مالی نباید به ترتیب از مبالغ یکصد میلیارد ریال، هشتاد میلیارد ریال و شصت میلیارد ریال کمتر باشد.


بیشتر بخوانید:


درمورد آن دسته از متقاضیانی که علاوه بر فعالیت اصلی خود، اقدام به اخذ مجوز فعالیت دیگری می‌کنند، حداقل سرمایۀ اضافی برای مجوزهای فعالیت سبدگردانی، مشاور سرمایهگذاری و پردازش اطلاعات مالی به ترتیب مبالغ یکصد میلیارد ریال، هشتاد میلیارد ریال و شصت میلیارد ریال و برای اخذ مجوزهای فعالیت مشاور عرضه و مشاور پذیرش هر یک بیست میلیارد ریال تعیین شد.

حداقل سرمایۀ لازم برای تأسیس شرکت "گروه خدمات بازار سرمایه"، مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال است که باید در زمان تأسیس، تأمین و تأدیه شود.

آن دسته از نهادهای مالی که در حال حاضر موافقت اصولی تأسیس یا مجوز فعالیت تأمین سرمایه، گروه خدمات بازار سرمایه، سبدگردانی، مشاور سرمایه‌گذاری، پردازش اطلاعات مالی، مشاور عرضه یا مشاور پذیرش اخذ نموده‌اند و سرمایۀ آنها کمتر از حداقل‌های مذکور در بندهای فوق میباشد مکلف‌اند تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲، سرمایۀ خود را به مبالغ تعیین شده در این مصوبه افزایش دهند. لازم به ذکر است؛ نهادهای مالی مذکور، موظفند که تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱، حداقل نیمی از کسری سرمایه فعلی تا سرمایه مصوب را تأدیه کنند.

به گزارش تسنیم، صدور موافقت اصولی با تاسیس گروه خدمات بازار سرمایه، با حضور حداقل ۳ نهاد مالی که ۲ مورد آن، شرکت تأمین سرمایه، شرکت سبدگردان، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری، شرکت کارگزاری، شرکت پردازش اطلاعات مالی هست و عملکرد آن به تایید معاونت نهادهای مالی رسیده است، امکانپذیر است.

کد خبر 441996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =