دریافت جرایم از عرضه کننده

صنایع بزرگ، گاز مورد نیازشان را می توانند از تولیدکننده گاز تامین کنند که با این اقدام بخش خصوصی هم می تواند در بحث صادرات و واردات در چارچوبی مشخص وارد بازار آن شود.

به گزارش صدای بورس، مدیرعامل بورس انرژی در نشست چشم‌انداز فولاد ایران گفت: یکی از بزرگترین چالش‌ها در صنعت فولاد، تامین انرژی مورد نیاز برای تولید فولاد در کشور است و بنابراین یکی از مباحث در وزارت صمت و بورس انرژی این است که بتوان زیرساختی را برای صنایع بزرگ کشور فراهم کرد تا برق و گاز پایدار را تامین کنند.

وی افزود: ابزارهای مالی استانداردی در بورس کالای دنیا برای این مساله وجود دارد اما این موضوع مستلزم همکاری نهادهای متولی انرژی کشور از جمله وزارت نفت و برخی شرکت‌هاست.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: لذا یکی از بحث‌هایی که به جد پیگیر آن هستیم و مطالعات آن نیز انجام شده است و در اختیار وزارت نفت نیز قرار داده‌ایم راه‌اندازی بازار نفت در کشور است و در تمام کشورهایی که صادرکننده و تولید کننده نفت هستند بازار نفت وجود دارد که صنایع بزرگ از طریق این بازار می‌توانند گاز مورد نیازشان را تامین کنند و از طریق ابزارهای آتی ریسک را مدیریت کنند و اگر به هر دلیل مشمول قطعی گاز شدند طبق قراردادهای بورس جرایم را از عرضه کننده دریافت کنند.

نقوی اظهار داشت: این در حالی است که اکنون این مکانیسم در کشور وجود ندارد و نهاد متولی انرژی به راحتی تصمیم می‌گیرد که گاز صنایع و نفت خانوارها را قطع کند به‌طوری که در خصوص برق این مساله وجود داشت و حتی برقی که برخی صنایع از بورس خریداری کرده بودند قطع شد.


بیشتر بخوانید:


وی تصریح کرد: باید به صنعت برق و گاز نیز مانند صنعت فولاد نگاه شود و باید در مورد نحوه قیمت‌گذاری آن بازنگری انجام شود.

به گزارش فارس، مدیرعامل بورس انرژی گفت: در صنعت برق حدود 60 درصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و 30 درصد مصرف برق کشور توسط مصرف کنندگان بزرگ صنعتی انجام می‌شود که با یک مکانیسم می‌توان سوخت نیروگاه‌ها را به صورت یارانه‌ای داد و برق پایداری را نیروگاه‌های بخش خصوصی تولید کنند و در اختیار صنایع بزرگ قرار دهند.

نقوی با بیان اینکه گاز انحصارا در اختیار دولت است، گفت: اگر بازار گاز تشکیل شود و دولت کمی تصدی‌گری خود را در این زمینه بردارد می‌توان در بحث صادرات و واردات گاز در چارچوب بخش خصوصی کار کرد.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: نکته بسیار مهم در مورد گاز صنایع، گواهی صرفه‌جویی انرژی است. صنایع بزرگ ما مقداری بالاتر از استاندارد مصرف دارند در چارچوب آئین‌نامه بهینه‌سازی مصرف انرژی ابزاری با عنوان گواهی صرفه جویی انرژی تعریف شده که براساس آن صنایع بزرگ می‌توانند تکنولوژی‌ای که مصرف گاز آنها را کاهش می‌دهد در صنعت خود بکارگیرند و در یک دوره زمانی سه ساله به تصویب کمیسیون صرفه جویی انرژی، سوخت صرفه‌جویی شده را در اختیار خودشان قرار دهند.

نقوی با اشاره به چالش بوجود آمده گفت: وزارت نفت اجازه صادرات این خوراک را نداده اما با پیگیری‌ها در تلاش هستیم تا این گواهی‌ها اجازه صادرات داشته باشند.

وی افزود: با استفاده از ابزارهای آتی و مشتقه در بازار گاز و برق و همچنین استفاده از ابزار گواهی صرفه جویی می‌توانیم در کنار صنایع بزرگی مثل فولاد قرار داشته باشیم تا نسبت به تامین انرژی پایدارشان اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند ولی این به تنهایی در اختیار بورس انرژی نیست بلکه نهاد متولی انرژی در این زمینه باید همراه شود و بخشی هم به صنایع برمی‌گردد تا این مطالبه را از وزارت نفت داشته باشند.

کد خبر 441969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =