انحصار زدایی اولویت بازار است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انحصار زدایی از نهادهای مالی می‌تواند اتفاق خیلی خوبی باشد و مزایای بازارهای رقابت کامل بر کسی پوشیده نیست ولی اگر در اقتصاد کشور اجرایی نشده به دلیل شرایط و محدودیت هایی است که باعث شده به سمت قیمت گذاری دستوری و حتی انحصار برود.

صدای بورس - مرضیه حیدری؛ این روزها شرایط بازار مستلزم حمایت هایی و راهکارهایی اساسی از سمت مسئولان بالادستی است در این خصوص مواردی همچون رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید و ... از سمت وزیر در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

حمید میر معینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس با بیان اینکه بحث انحصار زدایی و حرکت به سمت بازار رقابت کامل در کل دنیا مرسوم است و در کشورهای پیشرفته بیشتر سعی کرده اند که بازارشان به سمت بازار رقابت کامل برود، گفت: این مسئله زمینه و زیرساخت‌های مختص خود را می‌خواهد که باید به صورت جدی از راس مسئولان تصمیم گیر و سیاست گذار تا کارکنان نهادهای مختلف از جمله خود سازمان بورس به این موضوع توجه کنند ولی اینکه بخشی از این اتفاق رخ دهد خیلی نمی تواند اثر گذار باشد هر چند که گامی در جهت توسعه بازارهای مالی و توسعه اقتصادی است.

وی افزود: اثرگذاری این مسئله شاید مقداری زمان بر و به‌عنوان الگویی برای سایر بازارها نیز باشد، البته مزایای بازارهای رقابت کامل بر کسی پوشیده نیست ولی اگر در جای جای اقتصاد کشورمان اجرایی نشده به این دلیل نیست که اعتقادی به بازار رقابت کامل وجود نداشته است؛ شرایط و محدودیت هایی که وجود دارد باعث شده این بازارها به خوبی اجرایی نشود و به سمت قیمت گذاری دستوری و حتی انحصار برود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: انحصار زدایی و بحث واگذاری مجوزهای نهادهای مالی می‌تواند اتفاق خیلی خوبی باشد و برای آینده بازار سرمایه هم بسیار مفید و موثر است و البته شاید خیلی بر روی کوتاه مدت نتوانیم بر اثرات این اتفاق حسابی باز کنیم ولی قطعا در بلند مدت به نفع همه مشتریان و فعالان بازار سرمایه است و این خود باعث ایجاد رقابت جدی در ارائه خدمات باکیفیت در بازارهای مالی است.از طرفی می تواند بهای تمام شده خدمات را کاهش دهد.

میر معینی در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه می تواند به سمت نوآوری ها و محصولات نو از سمت این نهادهای مالی برود و در نهایت رقابتی که بین نهادها و در عرصه های مختلف از کارگزاری، سبدگردان ها، مشاور سرمایه گذاری، تامین سرمایه و رتبه بندی تا پردازش اطلاعات است همه می توانند باعث ارائه خدمات بهتر و انتفاع مشتریان و فعالان بازار سرمایه شوند و شاید خود بتواند به نوعی فشاری به خود سازمان بورس و متولیان اقتصادی بیاورد که در نهایت حرکت رو به جلوی مالی منجر به توسعه بازارهای مالی و توسعه اقتصادی شود.


بیشتر بخوانید:


وی در ادامه تصریح کرد: به‌نظر می رسد مجموعه اقدام‌های اعلام شده از طرف رئیس سازمان اتفاق خیلی خوبی است هر چند ممکن است برای شرکت ها و نهاد های مالی فعال از حیث واگذاری مجوزهای جدید خوشایند نباشد و از سمت شرکت هایی که در این زمینه انحصار دارند مقاومت هایی در بازار به‌وجود بیاید.

وی در آخر گفت: احراز صلاحیت‌ها و قوانین و مقرراتی سخت‌گیرانه برای واگذاری این نهادها وجود دارد که می تواند به صورت خاص افراد و یا شخصیت های حقیقی و حقوقی را که تخصص، تجربه و مهارت و همینطور شرایط یک بنگاه داری دارند به این سمت سوق دهد؛ با دستورالعمل هایی که برای واگذاری از سمت سازمان بورس ارائه شده به نظر می‌رسد در نهایت شاهد ورود یکسری از نهادهای مالی با توانمندی های جدید و خدمات نوآورانه باشیم که باعث می شود بازار سرمایه در میان مدت روند صعودی داشته و در ادامه اتفاق مثبت و موثری رخ دهد.

کد خبر 441950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =