آمارها از بازار بدهی چه می‌گویند؟

در هفته پایانی آبان ماه اوراق اراد ۳۱۱ بیشترین بازدهی را با رشد ۳.۲ درصدی ثبت کرده است.

صدای بورس - زهره فدوی؛ در هفته گذشته خالص نقدینگی ورودی توسط افراد حقیقی به اوراق و صندوق های ETF با درآمد ثابت تا تاریخ ۲۵ / ۰۸ / ۱۴۰۰ مبلغ ۱۶۳ میلیارد ریال و همچنین مبلغ نقدینگی خارج شده توسط این افراد از سهام و صندوق های سهامی ۱،۳۳۳ میلیارد ریال بوده است.

ارزش بازار اوراق با درآمد ثابت

ارزش بازار در هفته منتهی به ۲۱ آبان ۳,۱۱۸,۰۵۶ میلیارد ریال بوده است که در آخرین روز معاملاتی هفته جاری به ۳,۱۰۱,۳۷۸ میلیارد ریال رسیده است. بنابراین این هفته کاهش ۰,۵۳ درصدی در ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را شاهد بودیم که سررسید شدن نماد اخزا ۷۲۳ موجب کاهش ۰.۶۴ درصدی ارزش معاملات بود.

اوراق با بیشترین رشد و ریزش در هفته اخیر

در هفته پایانی آبان ماه اوراق اراد ۳۱۱ بیشترین بازدهی را با رشد ۳.۲ درصدی ثبت کرده است. رتبه دوم تا چهارم هم به اوراق اراد ۴۲۱ با بازدهی ۲.۵ درصدی، اخزا ۹۱۶۱ با بازدهی ۲.۴ درصدی، اراد ۸۶۱ و اراد ۴۳۱ با بازدهی ۲.۱ درصدی تعلق دارد.

آمارها از بازار بدهی چه می‌گویند؟

اما در مقابل اوراق های اراد ۴۹۱، تابان ۰۲۱، اراد ۷۶۱، اخزا ۰۰۷۱ و اخزا ۰۰۴۱ هر کدام به ترتیب با ۳.۸ درصد، ۳.۵ درصد، ۱.۳ درصد و ۱.۱ درصد ریزش بیشترین افت قیمتی را در هفته گذشته تجربه کرده اند.

آمارها از بازار بدهی چه می‌گویند؟

بررسی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت (ETF)

در هفته گذشته از بین ۲۵ (ETF) فعال در بازار سرمایه صندوق سرمایه گذاری سپر سرمایه بیدار با نماد معاملاتی سپر با بازدهی ۴۷ صدم درصدی بیشترین میزان سودآوری را برای سرمایه گذاران خود به دنبال داشته است. از طرف مقابل صندوق معیار با ۱۷ صدم درصد ریزش بیشترین ضرر را در بین صندوق های با درآمد ثابت به سهامداران خود وارد کرده است.

در شش ماه ابتدای سال صندوق سرمایه گذاری فیروزه آسیا با بازدهی ۱۲.۴۲ درصدی بیشترین سود را به سهامداران خود داده و در یک سال گذشته نیز صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با بازدهی ۲۲.۸۶ درصدی بیشترین سودآوری را داشته است.

آمارها از بازار بدهی چه می‌گویند؟

تامین مالی دولت از طریق اوراق بدهی

دولت در جهت تامین مالی از طریق انتشار بازار بدهی اقدام به انتشار اوراق با نماد " اراد" کرده است. سررسید این اوراق در سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ بوده و اولین حراج در خرداد ماه ۱۴۰۰ انجام شده است. در برگزاری مرحله نوزدهم از این حراج، ۳ بانک سفارش خود را به ارزش ۹.۲ هزار میلیارد ریال در سامانه بازار بین بانکی ثبت کردند که وزارت امور اقتصادی و دارایی با درخواست این بانک ها موافقت کرد. همچنین در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، در بازار بورس ۶۶.۱ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی به سایر اشخاص حقوقی فروخته شد. بنابراین در این دوره، در مجموع ۷۵.۳ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی توسط بانک ها و سایر اشخاص حقوقی خریداری شد. به این ترتیب مجموع تامین مالی دولت از محل انتشار این اوراق درسال ۱۴۰۰ تا مقطع کنونی مبلغ ۳۹۸.۹ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی و ۱۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی بوده است.

عرضه جدید اوراق

جدول مشخصات اوراق بدهی دولتی قابل عرضه در حراج ۲ آذر ماه ۱۴۰

آمارها از بازار بدهی چه می‌گویند؟

آمارها از بازار بدهی چه می‌گویند؟

کد خبر 441797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    دست خانم فدوی درد نکنه با این گزارش های آماری خوبی که مینویسه