تا تعامل با خارج نباشد سایه تورم بر سر اقتصاد باقی می‌ماند 

تیمور رحمانی گفت: تا قدرت خرج کردن در اقتصاد مهار نشود امکان کنترلا تورم وجود ندارد، بحث تحریم و امثال آن هم موثر و رفع تحریم تاثیرگذار است.

تیمور رحمانی، اقتصاددان در گفت‌وگو با صدای بورس:

تا قدرت خرج کردن در اقتصاد مهار نشود امکان کنترلا تورم وجود ندارد، بحث تحریم و امثال آن هم موثر و رفع تحریم تاثیرگذار است.

کنترل تورم وظیفه بخش خصوصی نیست، کنترل تورم وظیفه سیاست گذاری است و مربوط به سیاست گذاری پولی و مالی و نظارت بانکی است و انتظاری از بخش خصوصی در این مبحث نیست دبر واقع معقول نیست.

با فرض شل شدن تحریم ها تورم کاهش مختصری خواهد داشت ولی فعلا در سطوح بالا باقی می‌ماند به این سرعت در سطوح پایین قرار نمی‌گیرد بنابر این تحریم ها در این مبحث نقش کلیدی دارد که بتواند کاهش را ایجاد کند یا خیر.

تورم قیمت تمام دارایی ها را افزایش می‌دهد بنابراین نفس وجود تورم یعنی هر دارایی که خریداری کنید به اندازه آن تورم خود را حفاظت و بازدهی به اندازه آن تورم کسب می‌کنید، نتیجه تداوم تورم افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت سهام و خودرو خواهد بود ولی در بلند مدت مضر است.

در بلند مدت وجود تورم به معنی آن است که بی ثباتی و بی اطمینانی در اقتصاد است که وجود نداشتن آن قدرت تولید اقتصاد را تحلیل می‌کند و برای سودآوری شرکت ها مضر است.

به نظر می‌رسد اقتصاد ایران در وضعیتی است که شبیه لبه تیغ است، کمترین قصور منجر به دامنه ای تورمی بالا می‌شود ولی با مقداری درایت از جمله ایجاد تعامل با دنیایی خارج، انظباط پولی و مالی و انظباط بانکی امکان بازگشت تورم به نرخ های همیشگی متوسط 20 درصد بازگردد و بعد از آن دنبال تورم پایین تر بودو.

هدف سیاست گذار باید این باشد که تورم را به نرخ همیشگی بلند مدت خود بازگرداند که رقمی در حدود 20-22 درصد است و بعد از آن می‌توان برای تورم های کمتر تلاش کرد.

کد خبر 441565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =