اخزاهای حساسیت زا/ صندوق ها مشتری اصلی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در مباحث علمی هر مقدار که نرخ بازده بدون ریسک افزایش پیدا کند به تبع آن p/e بازار سرمایه کاهش پیدا می کند که اثرات آن در بازار با کاهش ارزش شرکت ها همراه است.

صدای بورس-مرضیه حیدری؛ رابطه بین افزایش نرخ بازدهی بدون ریسک یا نرخ بازدهی اخزاها و اسناد خزانه اسلامی که در حال حاضر در بازار سرمایه بسیار حساس شده است در کشور ما بازده بدون ریسک محسوب می شود.

محمد خبری زاد؛ کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: در مباحث علمی هر مقدار که نرخ بازده بدون ریسک افزایش پیدا کند به تبع آن p/e بازار سرمایه کاهش پیدا می کند که اثرات آن در بازار با کاهش ارزش شرکت ها همراه یا به عبارتی کاهش تقاضا بر روی سهام شرکت ها که باعث منفی شدن شرکت ها می شود.

وی در ادامه افزود: البته نظر برخی کارشناسان حول این محور است که رابطه مستقیمی بین این دو مورد وجود ندارد که شاید دوره ای هم وجود داشت که نرخ بازدهی ها افزایشی بوده و شاخص بورس هم بالا بوده است این مبحث شاید در برخی زمان ها درست باشد اما طبق تجربه نود درصد مواقع این رابطه معکوس در بازار سرمایه برقرار بوده است.

خبری زاد ادامه داد: زمانی که بازدهی اوراق به این شدت افزایش پیدا کرده است صندوق های سرمایه گذاری بخاطر ماهیت ریسک گریز بودنشان منابع بیشتری از صندوقشان را به سمت این اوراق می برند و به تبع آن ما شاهد این هستیم که هر چقدر بیشتر صندوق ها به این سمت رجوع می کنند کمتر به سمت سهم ها منابع می برند.


بیشتر بخوانید:


خبری زاد افزود: برخی کارشناسان می گویند که مشتری این اسناد خزانه ها افراد حقیقی نیستند و هر چقدر که نرخ ها افزایش پیدا کنند پولی که در سهام بوده و پول ریسک پذیر به سمت این اوراق نمی آید که شاید تا حدودی درست باشد اما موضوع این است که از نظر روانی اثر خود را بر روی بازار سرمایه قطعا می گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همانطور که شاهد هستیم در بازار سرمایه و بورس عرضه کننده ای نیست و تقاضا هم وجود ندارد، تا ۶ ماه گذشته نمادهایی که p/e آن ها ۵ و ۶ بود نمادهای ارزنده بودند اما افزایش نرخ بازده اسناد خزانه باعث کاهش p/e مورد انتظار سهامداران شده که در نهایت منجر به افت بیشتر قیمت ها می شود.

وی همچنین در آخر افزود: در مجموع از نظر عرضه و تقاضا و هم از نظر بحث روانی بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و با این نرخ های بالا، این روند منفی فرسایشی را ادامه می دهد.

کد خبر 441559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =