وبلمت؛ در کف قیمتی و درگیر هیجان منفی حقیقی

بانک ملت یکی از بهترین نمادهای بانکی با نماد وبملت است، ارزش بازار این بانک ۶۹ هزار میلیارد بوده که ارزش بازار آن دو برابر بانک صادرات و یکی و نیم برابر ارزش بازار بانک تجارت است.

صدای بورس - وحیدبلالی؛ بانک ملت به موجب مصوبه‌ مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه‌ ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل و با شماره ۳۸۰۷۷ در اداره‌ ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغاز شد.

با ادغام بانک ها، سرمایه‌ی اولیه‌ بانک ملت به سی و سه میلیارد و پانصد میلیون ریال رسید.

به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ ۱۷ فروردین۸۷) و تصویب نامه هیأت وزیران (شماره ۶۸۹۸۵/ت ۳۷۹۲۵ مورخ ۲ مرداد ۸۶) شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید.

بانک ملت در حال حاضر یکی از بزرگ ترین بانک‌های کشور است که درچارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است. این بانک از پیشتازان فناوری در عرصه بانکداری بوده و اپلیکشن آپ که یکی از قدیمی ترین اپلیکشن های بانکی است متعلق به بانک ملت است.

تحلیل بنیادی

در گزارش حسابرسی شده دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، این بانک عملکرد مناسبی داشته است، سود درآمدهای عملیاتی، عملیات در حال تداوم این بانک ۲۰۵ درصد افزایش یافته و سایردرآمدها و هزینه های غیرعملیاتی_ درآمدهای سرمایه گذاری نیز بیش از ۶۳۷ درصد افزایشی بوده که بسیار قابل توجه است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ دریافت نقدی حاصل از فروش سرمایه گذاری کوتاه مدت ۱۵۰ درصد افزایش یافته است، دریافت ھای نقدی حاصل از سود سایر سرمایه گذاری نیز ۶۶۶ درصد افزایشی بوده است، مانده موجودی نقد در ابتدای سال نیز با افزایش ۲۷۴ درصدی مواجه است.

تابلو خوانی

این نماد اما از یک بازارگردان خوب رنج برده و نسبت به عملکرد خوب هنوز پرتقاضا نشده است، قدرت خریدار به فروشنده این نماد در سه روز گذشته منفی بوده است، قدرت خریدار به فروشنده در معاملات چهارشنبه، شنبه و یکشنبه عبارتند از: منفی۰.۷، منفی۰.۴ و منفی ۰.۸ . البته این میزان کمی است و نشان می دهد سهم در وضعیت صف فروش قرار ندارد، اما انتظار می رفت با بازگشایی بانک ملت بعد از مجمع این نماد به شدت پرتقاضا شود، در معاملات چهارشنبه وبملت با ورود پول ۶۵ میلیارد تومانی حقیقی مواجه شد، اما در معاملات شنبه و یکشنبه شاهد خروج پول حقیقی به ترتیب، ۲۶ و ۵ میلیارد تومان بودیم.

ورود پول حقیقی برای وبملت زمانی حیاتی می شود که بدانیم ۴۸ درصد سهامداران این نماد عمده و مابقی حقیقی هستند.

جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی در معاملات یکشنبه وبملت عبارتند از:

در محدوده منفی

خرید حقیقی: ۷۳.۴ هزار سهم

سرانه: ۱۲ میلیون تومان

فروش حقیقی: ۸۲.۲ هزار سهم

سرانه: ۱۵ میلیون تومان

خرید حقوقی: ۳۸.۶ هزار سهم

فروش حقوقی: ۲۹.۸ هزار سهم

در محدوده مثبت

خرید حقیقی: ۵۶.۶ هزار سهم

سرانه: ۱۶ میلیون تومان

فروش حقیقی: ۶۴ هزارسهم

سرانه: ۱۷ میلیون تومان

خرید حقوقی: ۱۵.۸ هزارسهم

فروش حقوقی: ۸.۴ هزار سهم

طبق آمار فوق فروش حقیقی ها هم در محدوده منفی هم در محدوده مثبت معاملات روز یکشنبه بیشتر بوده و بر خرید حقیقی پیشی گرفته است، این در حالی است که خرید حقوقی در محدوده مثبت ۲ برابر فروش حقوقی بوده و در محدوده منفی نیز قدرت خریدار حقیقی بر فروشنده می چربد، اما همانطور که گفته شد حقیقی ها هنوز برآیندی از صعود این نماد در معاملات این هفته به دست نیاورده و به صورت احساسی دست به فروش نماد خود زده اند.

تحلیل تکنیکال

وبملت بیش از ۱۱ ماه است که در محدوده قیمتی ۳۳۹ تا ۴۸۶ تومان نوسان می کند این نماد یک پهنه نوسانی افقی ساخته که در آن حرکت می کند.

وبلمت؛ در کف قیمتی و درگیر هیجان منفی حقیقی

جالب است که در معاملات روز یکشنبه وبملت این محدوده را به سمت پایین قطع کرد، اما انتظار می رود بتواند دوباره به سمت بالاتر وبک کند.

شاید مهمترین دلیل فروش نماد وبملت در معاملات یکشنبه همین نوسان ۱۱ ماهه است که حقیقی ها را با تمام وجود خسته و درمانده کرده است.

دلیل بعدی نوسان بلند مدت این نماد، گره زدن سرنوشت گروه بانکی با برجام چه در دولت فعلی و چه در دولت سابق است، این گره زدن باعث شده پول هوشمند به سمت این نماد حرکت نکرده و این تبعات سنگینی برای سهامداران وبملت دارد، درصدی از ضرر بسیاری از سهامداران در گروه های مختلف جبران شده و حتی برخی از نمادها سقف تاریخی خود را نیز عبور کرده اند، اما نماد وبملت اکنون با سقف تاریخی خود ۱۰۰ درصد فاصله دارد، این اختلاف با سقف تاریخی به دلایل بنیادی قابل توجیه نبوده زیرا P به E این نماد عدد ۷ بوده و در وضعیت خوبی دارد و از متوسط گروه نیز پایین تر است.

همچنین EPS این نماد عدد ۴۷۲ بوده و از بسیاری از نمادهای بازار سرمایه بالاتر است اما به دلیل همان هیجان حقیقی و گره زدن به سرنوشت برجام این نماد در وضعیت هیجانی قرار گرفته است.

وبلمت؛ در کف قیمتی و درگیر هیجان منفی حقیقی

وبملت در تایم فریم یک ساعته یک واگرایی مثبت را در RSI ثبت کرده اما هنوز این واگرایی در تایم فریم روزانه تایید نشده است، باید دید هیجان منفی حقیقی پایان می یابد یا وضعیت مناسب بنیادی و کف قیمتی وبملت در این هفته کارساز می شود؟

کد خبر 441411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    بازیگردان خوب نیست هیچی بیشرف هم هست اگه دقت کنید از اردیبهشت 99 که خیرسرش بازارگردانش فال شد دقیقه ای نوسانگیری می کرد