اولویت اول دولت مهار تورم باشد

یک اقتصاددان گفت: تا زمانی که دولت در کنترل و مهار تورم توفیق لازم را کسب نکرده است، به نظرم دست زدن به یارانه‌ها چه یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی که یارانه پنهان است، چه یارانه پنهان روی حامل‌های انرژی می‌تواند مصیبت بار باشد.

به گزارش صدای بورس، کامران ندری، اقتصاددان گفت: در شرایط فعلی مردم خیلی به دولت اعتماد ندارند. البته در ابتدای تشکیل دولت ها سرمایه اجتماعی به بالاترین میزان خود می رسد. ما در وضعیت فعلی چشم انداز خوبی از نوع مدیریت اقتصادی که دولت‌ها اعمال می کنند، مردم ندارند. اگر مردم به دولت اعتماد داشتند و می‌دانستند دولت توانایی لازم برای اداره کشور دارد، آنوقت با اجرای این طرح همراهی می کردند. ببینید وقتی تورم در کشوری وجود دارد نشان دهنده این است که آن کشور توسط دولت بد اداره می‌شود.

این مسئله ای است که مسئولین ما نمی‌فهمند. مردم از کجا می‌فهمند که کشور توسط دولتمردان بد اداره می‌شود؟ این که می‌بینند هر روز در بازار قیمت‌ها بالا رفته است. شما ناگهان یک شوک روانی هم به جامعه تزریق می کنید، خیلی اوضاع را بدتر می‌کند. وگرنه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اقدام ضروری است و باید در اقتصاد ما انجام شود. ولی سوال اینجا است که چه زمانی باید انجام شود. دولت سیزدهم هم متاسفانه تا الان مانند همه دولت ها به توصیه های کارشناسی توجه کمی داشته است. البته با برگزاری برخی جلسات با اقتصاددان ها می‌توان امیدوار بود که از نظرات کارشناسان بهره کافی را ببرد.


بیشتر بخوانید:


از همان روز اول کارشناسان به دولت فعلی می‌گفتند، اولویت اول شما باید کنترل تورم باشد تا بتوانید برنامه های خودت را اجرایی کنید. حذف ارز ۴۲۰۰ یک برنامه خوب است. اما نیازش کنترل تورم است. آیا دولت فعلی توانسته تورم را کنترل کند که این برنامه‌ها را اجرا کند؟ از همان روز اول به آقای رئیسی می‌گفتند، برای این که اعتماد مردم را بتوانید جلب کنید اولین کاری که باید بکنید، کنترل تورم است. باید جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرید. بعد که مردم اعتماد پیدا می‌کردند و مطمئن شدند که توان اداره اقتصاد کشور را دارید آن زمان ارز ۴۲۰۰ را حذف کنید و یارانه های پنهان را حذف کنید.

مسئله کشورهایی که با تورم سر و کار دارند مشکل این است که مردم اعتمادی به دولت ها ندارند و سرمایه اجتماعی در این جوامع کم است. نتیجه این موضوع هم می شود این مساله که مردم با سیاست‌ها همراهی نمی‌کنند. درست است که بخش اندکی از نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تامین می‌شود، ولی فرض کنید ناگهان اعلام کنند ارز ۴۲۰۰ حذف شد. مردم چه فکر می‌کنند؟‌ کاش فقط قیمت ۷ قلم کالای اساسی بود که افزایش پیدا می کرد. قیمت همه چیز ممکن است بالا برود. پس این کار دولت خیلی ریسک بزرگی به همراه دارد. دولت باید اولویت یک خود را روی کنترل تورم بگذارد.

به گزارش فارس، اگر تورم را پایین آورده بودند، انتظارات تورمی هم کاهش پیدا می‌کرد و آن زمان مردم می‌گفتند دولت توان کنترل اقتصاد را دارد. آن وقت نرخ را بالا می‌بردید، مردم می‌گفتند تورمش کنترل می‌شود. ولی الان دولت نتوانسته اعتماد عمومی را کسب کند. لذا تا زمانی که دولت در کنترل و مهار تورم توفیق لازم را کسب نکرده است، به نظرم دست زدن به یارانه‌ها چه یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی که یارانه پنهان است، چه یارانه پنهان روی حامل‌های انرژی می‌تواند مصیبت بار باشد.

کد خبر 441402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =