پیام اینستاگرامی همتی در مورد چاپ اسکناس

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هیچگونه پول بدون پشتوانه‌ای در بانک مرکزی چاپ نشده است.

به گزارش صدای بورس، عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: اخیرا مطلبی مطرح شده است که گویی در سال های گذشته پول بی پشتوانه منتشر شده است و لذا به این دلیل رشد پایه پولی بالا بوده است.

همتی تاکید کرد: لازم است اشاره شود که از نظر اصول حسابداری امکان انتشار پول بی پشتوانه وجود ندارد و در سال های ۹۸ و ۹۹ هیچگونه پول بدون پشتوانه ای در بانک مرکزی چاپ نشده است و آنچه که براساس تکالیف قانونی در بانک مرکزی انجام شده است، خرید ارزهای مسدودی دولت و صندوق توسعه ملی و پرداخت ریال به دولت در ازای آن، برای تامین هزینه های ضروری کشور بود که منجر به افزایش خالص ذخایر خارجی بانک مرکزی شده است. در نتیجه پول با پشتوانه ارزهای مسدودی و طبق تکلیف قانونی انتشار یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی نوشت: کاهش اندک رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر نیز به خاطر استفاده حدود ۲ میلیارد دلار از همان ذخایر ارزهای مسدودی قبلا خریداری شده در چین و عراق برای واردات واکسن‌های کرونا و نهاده‌های کشاورزی بوده است که به دلیل رفع محدود مسدودیت و فروش آن توسط بانک مرکزی موجب برگشت ریال آن به بانک مرکزی شده است.

امکان انتشار پول بی پشتوانه وجود ندارد

کد خبر 440763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =