خطر لغزندگی بازار در شرایط جوی مه آلود/ پیش بینی بازار فردا اول آبان ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تا سایه ابهام از سر بازار کوتاه نشود شاهد بازاری نوسانی حتی با وجود شرایط جذاب بنیادی خواهیم بود.

صدای بورس_ ساره صابری؛ شاخص کل در هفته گذشته روند نوسانی را طی کرده است و نهایتا با رشد ۳۸ هزار واحدی(معادل ۳ درصد) به ارتفاع ۱،۴۳۶،۳۵۷ واحدی رسید در حالی که میانگین ارزش معاملات خرد در هفته گذشته حدود ۴.۶ هزار میلیارد تومان بوده است و شاهد خروج ۱۲۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار طی این دوره بوده ایم.

مهرزاد جهانی، مدیر سرمایه گذاری سبدگردان الماس با مرور روند معاملات هفته پیش درباره علت نوسان بازار گفت: مهمترین موضوعی که موجب نوسانی شدن بازار در روزهای اخیر شده است بحث ابهام در سیاست گذاری هاست.

وی تبیین کرد: ابهام در نرخ گذاری خوراک پترو پالایشی ها، نرخ انرژی و ... از یکسو موجب تاثیرات مهمی بر سودآوری شرکت ها خواهد شد و از سوی دیگر بحث قیمت گذاری دستوری محصولات نیز اثرات قابل توجهی بر بازار خواهد داشت.

جهانی با اشاره به اینکه تازگی خبرهایی مرتبط با تغییر قیمت پایه محصولات در بورس کالا به گوش می رسد مبنی بر اینکه قیمت پایه محصولات در بورس کالا باید مستقل از دلار باشد (که با همه توجیهات خوب و بد) گفت: این خبر هم می تواند بر ابهام متغیرهای بازار بیفزایید.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در کنار این موارد سیاست های بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره، میزان اوراقی که توسط دولت به منطور کسری بودجه منتشر خواهد شد، بحث برجام و متاثر از آن رویه نرخ ارز از مهمترین عواملی هستند که در تعیین مسیر بازار نقش پررنگی دارند ولی با ابهام همراهند.

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان الماس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گروه پالایشی که با مصوبه اخیر با تغییر فرمول نرخ خوراک مواجه شده‌اند گزارش های سه ماهه کمتر از انتظار فعالان بازار را روانه کدال کرده اند که همچنان محل بحث است (تفاوت در نحوه گزارش دهی شرکت های مختلف این گروه) و احتمالا گزارش های شش ماهه این گروه نیز متناسب با گزارشات سه ماهه جذاب نباشد؛ با این حال تحلیلگران بازار سود برآوردی خوبی از این گروه در گزارشات آتی انتطار دارند. در هفته پیش رو احتمالا شاهد انتشار گزارشات شش ماهه پالایشی ها باشیم که تعیین کننده مسیر حرکتی آن می باشد.


بیشتر بخوانید:


این فعال بازار تأکید کرد: پترویی ها که اخیراً رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند و موجب رضایت سهامداران خود شده‌اند با ریسک ناشی از افزایش نرخ خوراک در پی رشد افسار گسیخته انرژی در جهان روبرو هستند عاملی که می تواند تا حدودی رشد درآمدی شرکت های این گروه در پی رشد نرخ جهانی کامودیتی ها را خنثی کند.بنابرایپ به‌نظر می رسد این گروه در هفته آتی با افزایش عرضه ها همراه باشند و نوسانات منفی را تجربه کنند. البته این گروه از لحاظ بنیادی همچنان ارزنده است و با ادامه روند بحران انرژی در جهان در فصول سرد سال، روند سودآوری آنها همچنان تداوم خواهد داشت.

وی درباره فلزات اساسی هم گفت: این گروه از خوب های بازار هستند و با رشد قیمت جهانی که در هفته اخیر شاهد آن بوده‌ایم با جذابیت های خوبی همراهند گرچه مقداری از رشد هفته قبل عقبگرد کرده اند.

جهانی، انتظار گزارش های مناسبی از شرکت‌های روی در ماه های آتی دارد و معتقد است این گروه نیز در هفته آتی نوسانی و متمایل به منفی خواهد بود .

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان الماس به دو گروه خوش شانس بازار هم اشاره و عنوان کرد: بانک و خودرو شانس بیشتری نسبت به مابقی گروه ها برای ثبت بازدهی مثبت در هفته پیش رو دارند ضمن آنکه گروه های کوچک غذایی و دارویی می توانند نوسانات مقطعی مثبت داشته باشند همچنین سیمانی ها هم با انتشار گزارشات خوب شش ماهه در هفته آتی، احتمالا هفته خوبی را سپری خواهند کرد.

وی ادامه داد: از لحاظ تکنیکالی نزدیکترین حمایت مهم شاخص در محدوده ۱.۳۸۰ میلیون واحدی است و از سویی دیگر محدوده ۱.۴۷۰ میلیون واحدی نیز مقاومت پیش روست؛ با جمیع جهات، می توان گفت تا سایه ابهام از سر بازار کوتاه نشود شاهد بازاری نوسانی خواهیم بود حتی با وجود شرایط جذاب بنیادی.

کد خبر 440280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    سلام این ابهام از مرداد سال گذشته چه لنجین خورده که تمام نمی شود این سهامدار خرد چه گناهی کرده. جدا ظلم نیست؟ چه باید کرد؟ چقدر ضرر؟ چقدرصبر؟ کمی هم به فکر این طبقه پایین باشید خدا را خوشا نمی آید. دم دقیقه منفی. بس بس بس. چه خبره؟