۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
با پول کم سرمایه گذاری کنید

این تصور وجود دارد که سرمایه‌گذاری با پول کم فایده‌ای ندارد.

به گزارش صدای بورس، واقعیت این است که حتی با مبالغ کمتر از یک میلیون تومان نیز می‌توان یک سرمایه گذاری را شروع کرد و با همان پول کم نیز بازدهی مناسبی کسب کرد. البته نباید انتظار داشت که از مبالغ خرد بتوان میزان سود هنگفتی کسب کرد، اما می‌توان با رعایت چند اصل اساسی و گرفتن مشاوره از متخصصان، سرمایه گذاری خوبی را تجربه کرد.

هر شخص دلایل متفاوتی برای سرمایه گذاری در مقایسه با دیگری دارد. تفاوتی ندارد که مبلغ زیادی برای این کار کنار گذاشته باشد یا بخواهد سرمایه گذاری با پول کم را تجربه کند. باید در نظر داشت که تا چه اندازه امکان ریسک کردن بر روی دارایی وجود دارد. همینطور هدف سرمایه گذاری اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال ممکن است هدف یک فرد ۳۰ ساله از سرمایه‌گذاری کسب سود بیشتر باشد اما یک فرد ۶۰ ساله با هدف آرامش خاطر بیشتر برای دوران بازنشستگی خود این کار را انجام دهد. عوامل زیادی از جمله میزان درآمد، مخارج روزمره، بدهی‌های مالی وباید قبل از سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود. پس از بررسی ویژگی‌های شخصیتی و هدف‌گذاری مناسب، می‌توان در یکی از موارد زیر یا ترکیبی از آن‌ها سرمایه گذاری کرد.

سپرده گذاری در بانک‌

سپرده‌گذاری در بانک‌ها ریسک بسیار پایینی دارد. در حقیقت می‌توان از امنیت فیزیکی پول خود مطمئن بود اما این ریسک کم، معایبی نیز دارد. بسته به شرایط تورم، سپرده گذاری در بانک‌ ممکن است حتی توان حفظ ارزش پول را نیز نداشته باشد. به عنوان مثال اگر بانک سالانه ۲۰ درصد سود پرداخت کند ولی نرخ تورم سالیانه ۲۵ درصد باشد، ارزش پول و در واقع قدرت خرید هر سال ۵ درصد کمتر می‌شود.

فعالیت مستقیم در بورس

یکی از مهمترین مزایای بورس این است که با مبالغ کم نیز می‌توان به آن ورود کرد. (با سرمایه حداقل ۵۰۰ هزار تومانی می‌توان یکی از نمادهای مختلف بازار را خریداری کرد). در عرضه اولیه‌ ها چنین محدودیتی هم وجود ندارد و گاهی اوقات با مبالغ چند ده هزار تومان نیز می‌توان اوراق مربوطه را خریداری کرد. در سال‌های اخیر، بورس یکی از شفاف‌ترین و پربازده‌ترین بازارها در میان سایر بازارهای مالی بوده است. اما رسیدن به نقطه‌ بازدهی مناسب در بورس نیاز به صرف زمان و یادگیری مفاهیم و دانش تحلیل بازار دارد.


بیشتر بخوانید:


صندوق های سرمایه گذاری

ممکن است برخی افراد زمان مورد نیاز برای یادگیری مسائل تخصصی در بورس را نداشته باشند. برای این افراد صندوقهای سرمایه گذاری گزینه‌ مناسبی برای حفظ و افزایش ارزش دارایی است. تیم مدیریت صندوق، با توجه به نوع صندوق در دارایی‌های مختلف سرمایه گذاری کرده و سرمایه‌گذاران را از منافع آن بهره‌مند می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند. از جمله می‌توان به صندوق‌های سهامی، مختلط و درآمد ثابت اشاره کرد. این صندوق‌ها به ترتیب بیشترین تا کمترین ریسک را دارند. اما باید در نظر داشت که با کاهش ریسک، میزان بازدهی مورد انتظار نیز کمتر خواهد شد.

سرمایه گذاری در طلا و سکه

طلا همیشه یکی از گزینه‌های محبوب در میان اقشار مختلف بوده است. خرید فیزیکی طلا تا حدی قدرت خرید شما را حفظ کرده و ریسک خیلی بالایی ندارد. اما معمولا خرید گرمی طلا با اجرت همراه است که همین موضوع قیمت آن را بالاتر می‌برد. خرید سکه به صورت فیزیکی حتما می‌بایست از طریق طلافروشی و صرافی‌های معتبر انجام شود. از مهم‌ترین ریسک‌های این بازار می‌توان به خطر گم یا دزدیده شدن اشاره کرد. همچنین باید توجه داشت بازار طلا متاثر از بازار جهانی است و وقایع مرتبط ممکن است در قیمت طلا تاثیرگذار باشد.

جالب توجه است که از طریق بورس هم می‌توان گواهی سپرده سکه خریداری کرد. همچنین می‌توان در صندوق‌های مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری انجام داد. این صندوق‌ها، سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. بزرگترین مزیت آن نیز عدم وجود نگرانی‌هایی مانند تقلبی بودن و احتمال سرقت است. ویژگی دیگر این صندوق‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک است. چنانکه سرمایه‌گذاری در این بخش با مبلغ ناچیز چند هزار تومان آغاز می‌شود و نقدشوندگی بالاتری نیز نسبت به سکه‌های فیزیکی دارند.

بازار فارکس

در این بازار می‌توان به داد و ستد انواع ارزهای خارجی نسبت به یکدیگر پرداخت. این تبادل ممکن است برای معامله کالا، خدمات شرکت‌ها، دولت‌ها و بنگاه‌ها در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. فعالیت در این بازار نیاز به صرف زمان بسیار جهت آموزش‌های تخصصی دارد. لازم به ذکر است فعالیت در بازار فارکس در ایران از طرف نهادهای مربوطه غیرقانونی اعلام شده است.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در حقیقت پول‌هایی هستند که با پروتکل‌های رمزگذاری شده طراحی می‌شوند و ارزش آن‌ها، وابسته به پول با ماهیت فیزیکی نیست. باید توجه داشت که سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال نیازمند تخصص بالا و آشنایی کامل با پیچیدگی‌های این بازار است. همچنین به دلیل غیر متمرکز بودن، ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار بالاست و ممکن است سرمایه فرد در مدت زمان کوتاهی دچار زیان‌های سنگین و جبران‌ناپذیر شود. به علاوه تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌های بین المللی نیز می‌تواند بر ریسک این سرمایه‌ گذاری بیافزاید. لازم به ذکر است فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال در ایران از طرف نهادهای مربوطه غیرقانونی اعلام شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روش های سرمایه گذاری با پول کم، می‌توانید به وبسایت آموزش کارگزاری مفید مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۸۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزاری می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

کد خبر 440188

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =