افزایش قیمت جهانی گاز؛ فرصت یا تهدید بازار سرمایه؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی صنایع در صورت رشد متناسب قیمت گاز، سودآوریشان افزایش پیدا خواهد کرد ولی در کل افزایش قیمت گاز به ضرر اکثر صنایع بورسی است.

به گزارش صدای بورس، مهدی جمشیدیان، کارشناس بازار سرمایه یکی از دلایل افزایش قیمت جهانی گاز را تغییرات زیست محیطی دانست و گفت: به علت توافقات پاریس و دیگر توافق ها قیمت گاز افزایش پیدا کرد.

وی افزود: این توافقات بر این مبناست که از سوخت های فسیلی کمتر استفاده شود به همین علت کشور چین محدودیتی بر روی صنایعی که مصرف ذغال سنگ دارند قرار داده و مصرف ذغال سنگشان را به شدت کم کرده است. از طرفی جایگزین ذغال سنگ استفاده از انرژی های نو یا گاز است که آلایندگی اش بسیار کم است، بنابراین اولین جایگزین برای ذغال سنگ در حال حاضر گاز است. چرا که هدف اصلی استفاده از انرژی های پاک خواهد بود، ولی زیر ساخت های استفاده از انرژی پاک در دنیا ایجاد نشده است، برای همین جهان با بحران افزایش قیمت گاز رو به روست.

وی در رابطه با اثر این افزایش قیمت گاز بر صنایع داخلی گفت: قطعا این امر جهانی است و به ایران نیز سرایت خواهد کرد، بنابراین امکان دارد در فصل زمستان با قطعی گاز برخی صنایع رو به رو باشیم. برای جلوگیری از این امر باید فکری صورت بگیرد به این دلیل که الگوی مصرف ما به شدت بالا تر از مقدار جهانی است.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که افزایش قیمت جهانی گاز چه اثری بر روی صنایع بورسی می گذارد؟ پاسخ داد: قیمت جهانی گاز در حالی افزایش پیدا کرده که بیشتر صنایع بورسی کشور از گاز استفاده می‌کنند. قیمت‌گذاری گاز صنایع در کشور فرمول مشخصی دارد و بر اساس درصدی از نرخ جهانی محاسبه می‌شود که به دو صورت خوراک پتروشیمی و سوخت صنایع است.

وی ادامه داد: قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها طبق فرمولی است که شرکت صنایع پتروشیمی تعریف کرده است. در چند وقت گذشته مجلس یک مصوبه‌ای داشت که گاز سوخت صنایع نیز بر اساس درصدی از گاز خوراک پتروشیمی ها تعیین شود که این درصد برای صنایع فولاد حدود ۳۰ درصد بود.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به علت اینکه که فرمول گاز صنایع وابسته به قیمت‌های جهانی است، زمانی که قیمت‌های جهانی افزایش پیدا می‌کند قیمت گاز خوراک و سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند و سوددهی شرکت ها را کاهش می دهد.

جمشیدیان به این پرسش که چه صنایعی از افزایش قیمت جهانی گاز سود می‌برند؟ پاسخ داد: بخشی از صنایع مانند پتروشیمی ها مخصوصاً تولیدکنندگان اوره و آمونیاک از افزایش جهانی قیمت گاز سود می برند به علت اینکه نرخ محصولاتشان مستقیما به قیمت گاز وصل است و زمانی که قیمت گاز افزایش پیدا می‌کند قیمت محصول این صنایع نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال همزمان با افزایش قیمت جهانی گاز قیمت اوره از ۴۰۰ دلار به بالای ۷۰۰ دلار رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: تعدادی از صنایع مانند پتروشیمی ها که قیمت خوراکشان مستقیما به قیمت گاز مرتبط است در صورت رشد متناسب قیمت گاز قیمت محصولاتشان رشد و سودآوری آن ها افزایش پیدا خواهند کرد، ولی در کل افزایش قیمت گاز با توجه به بالا رفتن هزینه های سوخت و خوراک شرکت ها به ضرر اکثر صنایع بورسی است.

کد خبر 440076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =