کامودیتی‌ها عجیب قد کشیدند / بازار سرمایه صعودی خواهد شد؟

مهدی کرباسیان گفت: قیمت مس بر سهام تنها از قیمت جهانی اثر نمی پذیرد و پارامترهای میزان تورم،  نرخ ارز و  میزان تولید و صادرات هم در تعیین این قیمت مس تعیین کننده است.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ قیمت جهانی مس قله جدیدی فتح کرد، اما اینکه این افزایش قیمت بر بازار سرمایه ایران تاثیر گذار است یا خیر به عواملی دیگری همچون نرخ ارز، میزان تورم، تولید و صادرات نیز بستگی دارد.

مهدی کرباسیان، رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو درباره روند صعودی قیمت مس در جهان به صدای بورس گفت: میزان مصرف کالاهای غیر فلزی که در صنایع الکترونیک و صنایع دارای فناوری بالا استفاده می شوند در حال افزایش است، در مقابل میزان ذخایر این نوع مواد معدنی محدود است.

وی با بیان اینکه مواد معدنی تجدید ناپذیر است، بیان کرد: بعضی از معادن قدیمی و بزرگ مس در کشورهای آمریکای جنوبی مانند شیلی و پرو هستند. ذخایر معادن کشورهای بزرگ درگیر در این حوزه از آن جایی که شرکت های بزرگ چند ملیتی روی آن ها کار می کردند رو به کاهش است بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در طولانی مدت ذخایر مواد معدنی آنها پایان یابد مگر آنکه ذخایر جدید کشف شود.

وی افزود: زمانی که در بازار عرضه و تقاضا، تقاضا افزایش یابد و به همان وسعت عرضه افزایش پیدا نکند، قیمت این مواد معدنی بالا می رود که نمونه بارز آن مس است.


بیشتر بخوانید:


تاثیر قیمت جهانی مس بر سهام شرکت های کامودیتی محور

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت مس بر سهام این فلز در کشور تاثیر گذار است، بیان کرد: قیمت مس بر سهام تنها از قیمت جهانی مس اثر نمی پذیرد و پارامترهای میزان تورم، نرخ ارز و میزان تولید و صادرات هم در تعیین قیمت مس بستگی دارد.

مهمترین اولویت صنایع

رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت اکتشافات عمقی در کشور بیان کرد: در حوزه اکتشاف کمبود های زیادی وجود دارد و باید این حوزه در کشور فعال تر شود. از سال ۱۳۹۴ شرکت ملی مس در حوزه اکتشاف، اقدامات وسیعی را شروع کرد و مدیریت جدید هم آن را با قدرت ادامه می‌دهد اما همچنان مهمترین چالش، مربوط به اکتشافات عمقی است. میزان این نوع اکتشافات در حد صفر باید اولویت باشد. به نظر می رسد که اگر در این مورد سرمایه گذاری شود آینده کشور نه فقط در حوزه مس در مواد معدنی دیگر هم پیشرفت کند.

کرباسیان با بیان اینکه وظیفه سازمان ایمیدرو این است که در مورد اکتشافات در عمق سرمایه گذاری وسیع کند، گفت: باید سازمان زمین شناسی و دیگر سازمان‌ها در مورد معادن عمیق هماهنگ و همراه ایمیدرو باشند.

کد خبر 439937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    عااالی
  • FR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    روند تاثیر قمیت در بورس تعین آن تابع نظر خصولتی ها حقوقی ها دلال هاست ،نه چیز دیگر در نیمه اول سال گذشته که دنیا در شوک تاثیر کرونا اقتصاد جهان در رکود بود بنا به خواسته آقایان وچپاول گرها بازارسرمایه تو ایران چندپله پله بالا می‌رفت، هیچ نیروی جلودار ش نبود وقتی مس ۴۰۰۰ بود قیمت سهامش ۳برابرحالا بود ،درست فرمایش میکنند ،،، ایران اقتصاد دلالی درش حکام است ،،
  • لا IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    خاک بر سر این ملت خر کنم که گول حرف‌های دزدی مثل شمارا گوش میکنن.

    پاسخ سایت: وقت بخیر. آنچه میخوانید تحلیل کارشناسی است . کسی قصد فریب شما را ندارد. بهترین کار مطالعه مطالب مختلف و در نهایت تصمیم گیری است.

  • علی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    نبای. اجازه دهید سهامداری ک سهم خریداری کرده تا شیش ماه حق فروش داشته باش