تفکرات ششمین سکاندار سازمان بورس چیست؟/ همه سوابق و تحصیلات

«مجید عشقی» به عنوان رئیس جدید سازمان بورس می تواند مطالبات سهامداران را پاسخ دهد و سکان هدایت بورس را به درستی در دست گیرد؟

صدای بورس_ ارمغان جوادنیا؛ چه آن زمان که هنوز ریاست ۵ ساله دهقان دهنوی بر سازمان بورس پایان نیافته بود و چه حالا که او از ریاست این سازمان خداحافظی کرده است، بازار گمانه‌زنی‌ها برای سکانداری سازمان بورس داغ بود، سازمانی که تاکنون روسای زیادی به خود دیده و در دولت قبل با اتفاقات ناگوار زیادی مواجه شد. هرچند رئیس پیشین سازمان بورس سعی کرد بازار ملتهب سرمایه را آرام کند اما این بازار همچنان بار سنگین تصمیمات عجولانه و نابخردانه دولت و روسای قبل را به دوش می‌کشد و اکنون با انتصاب «مجید عشقی» به عنوان رئیس جدید که ظاهرا انتخاب آن با وسواس زیادی از سوی وزیر اقتصاد روبه‌رو شده، فعالان بازار چشم به روزهای سبزتری دوخته‌اند.

پاسخ رونالدینهویی وزیر اقتصاد

تا پیش از این، نام‌های «حامد سلطانی‌نژاد»، «محسن خدابخش» و «علی سعیدی» برای نشستن بر مسند این سازمان شنیده می‌شد اما حالا بعد از اما و اگرهای فراوان در آخرین دقایق یکی از روزهای پائیزی نام «مجید عشقی» برای ریاست این سازمان ثبت شده است. فردی که از طالقانی راهی ملاصدرا شده و گویا برنامه‌های زیادی برای این سازمان و سهامدارانش دارد. به این ترتیب خاندوزی در واپسین لحظه های باقی مانده نامی جدید را رو کرد که امید می‌رود ورودش پایانی بر روزهای تلخ بازار باشد.

از تکاب به کرمان

مجید عشقی متولد سال ۵۸ و اهل تکاب یکی از شهرهای آذربایجان غربی است. او دکتری مدیریت مالی از دانشگاه پیام نور تهران دارد و البته دانش آموخته دانشگاه امام صادق در مقطع کارشناسی ارشد است. عشقی پیش از این قائم مقام بورس کالای ایران و عضو شورای سیاستگذاری و کمیته علمی بورس کالا بوده است.

فعالیت در شرکت‌های داده‌پردازان تدبیر سرمایه، کارگزاری بانک پاسارگاد، گروه توسعه اقتصاد کارآفرینان دامون، سامان تجارت تدبیر ایرانیان، رتبه‌بندی اعتباری پایا، سرمایه‌گذاری پویا، صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان، زرین پارسیان، کارگزاری تدبیرگران فردا، گروه توسعه سیستم سانای شرق، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، سرمایه‌گذاری تدبیر ارزش و سرمایه‌گذاری مهرگان سرمایه پارس از جمله سوابق کاری عشقی است.

او همچنین دو مقاله با نام‌های «طراحی و تبیین الگوی سازمان کارآفرین الکترونیکی در صنعت بانکداری کشور» و «بررسی وجود حباب در بورس اوراق بهادار ایران» نگاشته است.

تعصب به بورس کالا

او که پیش از این قائم مقام بورس کالا بوده است، تعصب خاصی هم به این شرکت دارد تا جایی که در ۹ مرداد ۱۴۰۰، افزایش قیمت سیمان به دلیل عرضه در بورس کالا را رد کرده بود چرا که از نگاه او، کاهش تولید سیمان هیچ ارتباطی به بورس ندارد و دلیل کاهش تولید، قطعی برق بوده است.

او همچنین برخی ادعاها در مورد اینکه ۷۰ درصد عرضه سیمان در بورس کالا به یک عده خاص تعلق می‌گیرد را عجیب خوانده و گفته بود: «خریداران سیمان در بورس کالا کاملا مشخص هستند. تمام این افراد کد بورسی دریافت می‌کنند و اسامی خریداران طبق روال بورس به تمام دستگاه‌های نظارتی ارائه می‌شود.سازمان حمایت و سازمان امور مالیاتی نیز تمام این افراد را مورد بررسی قرار می‌دهند».

عشقی، کمبود سیمان را علت افزایش قیمت این کالا ذکر کرده بود. چرا که از نگاه او، «در سال‌های گذشته تجربه کمبود سیمان را نداشتیم و همواره کارخانه‌های سیمان با ۷۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار بوده‌اند؛ در حال حاضر نیز تولید سیمان کشور از مصرف آن بیشتر است». البته او، تعطیلی اکثر قریب به اتفاق کارخانه‌های سیمان و به صفر رسیدن موجودی کارخانه‌ها را علت دیگر افزایش قیمت سیمان دانسته بود.


بیشتر بخوانید:

سازمان بورس رییس جدیدش را شناخت/ پایان دوئل


راهی برای بهبود

یکی از دغدغه‌های پیشین جواد عشقی، تامین سرمایه در گردش بخش تولید بود. دغدغه‌هایی که سیستم بانکی راه آن را دشوار کرده بود. با این حال، زمانی که در بورس کالا حضور داشت، سعی کرد تا در راستای بهبود فضای کسب‌وکار، تامین مالی و توسعه صادرات گام بردارد و گره‌های این بخش را باز کند.

توسعه ابزارهای تولیدی

عشقی حتی به توسعه ابزارهای تولیدی از جمله «ابزار سلف موازی استاندارد» نیز اعتقاد داشت. او معتقد است؛ «این نوع ابزار می‌تواند مزیت‌های مهمی برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد».

ایجاد بورس کالای کشاورزی رویکرد دیگر مرد شماره یک فعلی سازمان بورس بود. او معتقد بود که وجود چنین بورسی منجر به رشد صادرات و توسعه در بخش کشاورزی می‌شود. عشقی عرضه کالای نهایی در بورس را اقدامی اشتباه و هزینه‌بر و بدون نتیجه می‌دانست و معتقد بود که بورس جای کالای نهایی نیست.

انتخاب اعضای هیات مدیره سازمان بورس

همزمان با انتصاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضای هیأت مدیره این سازمان نیز معرفی شدند؛ مجید عشقی، محسن خدابخش، علیرضا ناصرپور، حسین فرج‌زاده دهکردی و مهرداد مسعودی‌فر ، پنج عضو جدید هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که به زودی باید با مشکلات این بازار دست و پنجه نرم کنند.

کد خبر 439916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن کچل یل کچل حسن فرقی نداره بورس دسکاری میشه تا IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    حسن کچل یا کچل حسن