عقب‌ نشینی شاخص زیر سایه برجام/ پیش بینی بازار فردا ۲۰ مهر ۱۴۰۰

به نظر می رسد با عوامل مهمی همچون پیش بینی کاهش قیمت دلار ، سایه سنگین و مبهم آینده مذاکرات هسته ای، شاخص برای شکست مقاومت در کوتاه مدت کار سختی پیش‌روی خواهد داشت.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ باتوجه به عدم ایجاد صف‌های خرید قوی در بازار امروز، حجم معاملات بسیار پایین و افزایش قدرت عرضه‌کنندگان در انتهای ساعات معاملاتی؛ احتمالا بازار فردا منفی شروع خواهد شد.

حسین جلیلی نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: شاخص کل پس از افت بیش از ۳۳ هزار واحدی در روزهای ابتدای هفته، امروز توانست عملکرد نسبتا متعادلی را ثبت کند و شاهد افزایش ۱۸۶۹ واحدی در شاخص کل بودیم.

بیشتر بخوانید:


وی افزود: در نیمه ابتدایی معاملات امروز شاخص کل با رشد بیش از پنج هزار واحدی به عدد یک میلیون و چهارصد و شصت و یک هزار واحد دست یافت، اما در نیمه دوم بازار شاهد افزایش عرضه در بیشتر صنایع بودیم. همچنین شاخص هم وزن نیز افت ۹۲۶ واحدی (۰.۲۲ درصد) را به ثبت رساند و در مجموع حدود ۳۲۰ میلیارد تومان مجموع خروج پول حقیقی از بازار امروز بوده است.

جلیلی نیا بیان کرد: از لحاظ تکنیکالی شاخص کل مقاومت داینامیک پر قدرت محدوده ۱،۴۹۰،۰۰۰ واحدی را پیش‌روی خود دارد و به نظر می‌رسد با عوامل مهمی همچون پیش بینی کاهش قیمت دلار و سایه سنگین و مبهم آینده مذاکرات هسته‌ای، شاخص برای شکست این مقاومت در کوتاه مدت کار سختی پیش‌روی خواهد داشت.
این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: در اواخر هفته گذشته و با پالس‌های مثبت سیاستمداران در خصوص بازگشت قطعی به مذاکرات هسته‌ای و همچنین با اعلام خبر لغو تحریم گروه صنعتی ماموت در روز جمعه ۱۶ مهر(۱۸ اکتبر)، شاهد ایجاد خوش‌بینی هایی نسبت به آینده مذاکرات در بین فعالان بازار بودیم و دلار در این مدت بیش از ۶۰۰ تومان افت را تجربه کرد.
به گفته وی با همبستگی مثبت و بالای بسیاری از صنایع به خصوص صنایع کامودیتی محور با نرخ دلار، در صورت کاهش مجدد قیمت دلار شاهد اثر روانی و منفی آن بر قیمت سهام شرکت های کامودیتی محور خواهیم بود.
این فعال بازار ادامه داد: در این بین سیگنال‌های مداوم سکانداران اقتصاد کشور و تلاش آنان در خصوص کنترل تورم و سیاست‌های اقتصادی انقباضی دولت و بانک مرکزی (مانند افزایش نرخ بهره بین بانکی)، به عنوان یک عامل بنیادی بر کنترل و کاهش حداقل کوتاه مدت نرخ ارز دلالت دارند.
جلیلی نیا تصریح کرد: در مجموع باتوجه به عوامل ذکر شده و همچنین عدم ایجاد صف های خرید قوی در بازار امروز، حجم معاملات بسیار پایین و افزایش قدرت عرضه‌کنندگان در انتهای ساعات معاملاتی، احتمالا بازار سرمایه، فردا را در فاز منفی شروع به کار خواهد کرد.
وی در انتها تصریح کرد: باتوجه به افزایش تقاضا در گروه محصولات شیمیایی انتظار می‌رود برخی شرکت های این گروه با افزایش قیمت محصولات (نظیر اوره و PVC) و صف خرید امروز، فردا را نیز با فشار تقاضا آغاز کنند و تا حدی توان اثرگذاری بر شاخص کل را داشته باشند، اما به طور کلی برای کلیت بازار سهام انتظار افزایش عرضه ها می رود.
کد خبر 439812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =