دلار در مسیر ارزانی است؟

تعیین تکلیف بانک مرکزی و اظهار نظرات برجامی مدیران ارشد از جمله مهمترین عوامل کاهش قیمت دلار است.

صدای بورس،- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ قیمت دلار امروز در صرافی بانک ملی در حالی وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده است که پیش بینی ها از رسیدن دلار به ۳۰ هزار تومان حکایت داشتند. هرچند برخی ارز پاشی را دلیل کاهش قیمت دلار عنوان می کنند، کارشناسان اقتصادی انتخاب صالح‌آبادی را نه به خاطر آتوریتی بلکه به دلیل آنکه سمت و سوی بانک مرکزی بعد از مدت‌ها مشخص می‌شود، عاملی بر کاهش قیمت دلار عنوان می‌کند.

دلار در مسیر ارزانی است؟

یوسف پاشا نژاد، کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسان قیمت دلار در هفته جاری به صدای بورس گفت: انتخاب رئیس بانک مرکزی شاید به طور مستقم بر قیمت دلار تاثیر نداشته باشد اما وقتی متولی امر یک نهاد بزرگ مشخص می شود، به تبع سیاست‌های آتی، مشخص و اطمینان خاطری برای اقتصاد ایجاد می‌شود و در تثبیت قیمت دلار نیز تاثیر گذار است. انتخاب صالح آبادی تصمیمی است که بالاخره بعد از چند هفته از استقرار دولت گرفته شد و از باب تعیین تکلیف سیاست های دولت یک پالس مثبت بر بازار است. اظهار نظرات مقامات ایرانی مبنی بر اینکه در حال جمع بندی موضوع برجام هستند نیز بر کاهش قیمت دلار تاثیر گذار بوده ست.

وی با بیان اینکه دلار ۲۶ هزار تومانی نتیجه ارز پاشی نیست، گفت: در این چند روزه صحبت هایی که در مورد توافق ها بوده، پالس مثبت بر بازار و کاهش قیمت دلار است.


بیشتر بخوانید:


آیا کاهش قیمت دلار ادامه دار خواهد بود؟

پاشا نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا روند کاهشی قیمت دلار ادامه دار خواهد بود، بیان کرد: روند کاهشی قیمت دلار به عواملی همچون توافق هسته‌ای، کسری بودجه و مشکلات نقدینگی کشور بستگی دارد. اگر توافقی در عرصه بین‌المللی انجام و گشایشی در صادرات محصولات انجام شود، به ثبات قیمت دلار خواهیم رسید اما در صورت ادامه دار بودن روند فعلی، روند کاهش قیمت دلار برعکس می شود و این کاهش دلار مقطعی خواهد بود.

اف ای تی اف مرحله دوم است

وی با اشاره به تاثیر برجام بر اقتصاد کشور گفت: اف ای تی اف مرحله بعد از توافقات است. بهترین حالت این است که با توجه به عرضه و تقاضا و حجم نقدینگی، قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومان ثابت شود. برخی معتقدند حجم نقدینگی در کشور بالاست و به همین دلیل قیمت تعادلی دلار ۳۵ هزار تومان است، نکته اینجاست که با نگاه به دوره‌های قبل ریاست جمهوری مقاطعی بوده که حجم نقدینگی نسبت به نرخ دلار بیشتر بوده اما نرخ دلار توانسته ثابت بماند.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت‌ها در ۴ سال اول سعی می‌کنند قیمت دلار را ثابت نگه دارند، دولت رئیسی نیز تمایل به افزایش قیمت دلار ندارد و اگر این افزایش انجام شود به شکل پله ای خواهد بود. امیدواریم برنامه دولت برای گسترش مراودات در سطح بین المللی اجرایی شود و با فروش نفت و محصولات، فشارهای وارد بر اقتصاد ایران کاهش یابد.

کد خبر 439775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =