فرش قرمز زیر پای رئیس جدید پهن نشد!/ بازار از عقب نشینی دلار رنگ باخت

بسیاری از معامله گران معتقدند با انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی عرضه ارز در بازار بیشتر خواهد شد و شاید تا کانال ۲۶ هزار تومان هم شاهد عقبگرد قیمت این ارز آمریکایی باشیم.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ تحلیلگران معتقدند کاهش قیمت ارز هیجانی است و با فروکش کردن جو مذاکرات دلار به روند افزایشی خود باز خواهد گشت. همچنین باتوجه به کسری بودجه و تورم بالا در اقتصاد کشور؛ به نظر می رسد حتی اگر توافقی هم صورت گیرد، شاهد رکود سال های ۹۲ تا ۹۶ نباشیم.

مصطفی خسروشاهی‌، مدیر معاملات سبدگردان کارا در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازارسرمایه تحت تاثیر اخبار سیاسی به خصوص اخبار هسته ای در آغازین روز هفته روند منفی به خود گرفت. در پی اخبار منتشر شده در خصوص لغو تحریم چند شرکت و شخص از سوی کنگره آمریکا شاهد آن بودیم که دلار در بازار روند منفی به خود گرفت و به زیر محدوده ۲۷.۸۰۰ تومان رفت.

وی افزود: این خبر نه تنها برای معامله گران ارزی؛ بلکه برای معامله گران بازار سهام هم سیگنال مثبتی بود که آمریکا آماده شروع مذاکرات با ایران است. البته در سخنان وزیر امور خارجه کشورمان هم بیان شده بود که آمریکا خواستار بازگشت به مذاکرات است. برداشت معامله گران از صحبت ها آن بود که در آینده نه چندان دور شاهد مذاکرات ایران با دیگر اعضای گروه ۱+۵ خواهیم بود.

مدیر معاملات سبدگردان کارا بیان کرد: وجود این اخبار منجر شد تا سهم های دلاری که شاخص ساز هم هستند روند منفی به خود گیرند و در پی آن شاخص کل، اولین ریزش خود را در فصل پاییز به ثبت رساند، اما خبر دیگری که تا حدودی بر بازار تاثیرگذار بود، انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بود. به اعتقاد بسیاری از معامله گران با انتخاب رئیس جدید عرضه ارز در بازار بیشتر خواهد شد و شاید تا کانال ۲۶ هزار تومان هم شاهد عقب گرد قیمت این ارز آمریکایی باشیم. با تمام این تفاسیر تحلیل گران معتقدند کاهش قیمت ارز بیشتر هیجانی است و با فروکش کردن جو مذاکرات دلار به روند افزایشی خود باز خواهد گشت.


بیشتر بخوانید:

نقطه ضعف اقتصاد کسری بودجه است


خسروشاهی عنوان کرد: از دیگر نکات قابل تامل در بورس نحوه رفتار معامله گران این بازار است. بررسی معاملات حقیقی ها نشان می دهد که این افراد خروج پول بیشتری را در روزهای اخیر داشته اند. این عکس العمل از سوی این افراد بیان گر این موضوع است که بازده شناسایی سود کوتاه تر شده و به محض ورود سهام ها به سود، سهامداران در موضع فروش قرار می گیرند؛ این خروج پول را می توان در اکثر گروه های بورسی مشاهده کرد.

به گفته وی عامل بعدی را باید در کاهش قدرت ریسک سهامداران دید. همان‌طور که در خصوص دلار و انجام مذاکرات عنوان شد، سهامداران به محض دریافت پالس منفی در موضع فروش قرار می گیرند. اتفاقی که در روز شنبه افراد حقیقی در سهام های دلاری از خود نشان دادند؛ این خود نشان از کاهش قدرت ریسک در بین حقیقی های بازارسرمایه است. البته این اتفاق از زمان کاهش شاخص بعد از آن رشدهای سریع هستیم که بازیگران خرد را به نوعی ترسانده و به محض شنیدن اخبار منفی بالافاصله در موضع فروش قرار می گیرند.

مدیر معاملات سبدگردان کارا تصریح کرد: آنچه مشخص است باتوجه به کسری بودجه و تورم بالا در اقتصاد کشور به نظر می رسد، حتی اگر توافقی هم صورت گیرد شاهد رکود سال های ۹۲ تا ۹۶ نباشیم.

کد خبر 439749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =