دولت خود را جمع و جور کند تورم کنترل خواهد شد

اگر تحریم ها باقی بماند فاندامنتالی ارز معقول است و بستگی به سیاست دولت سیزدهم دارد و بعید است دیگر به دنبال سرکوب نرخ ارز باشد.

تیمور رحمانی، اقتصاددان در گفت‌وگو با صدای بورس:

بازار ارز را اگر از منظر ارتباط با نقدینگی نگاه کنید جای برای تغییر ندارد اما وضعیت بازار ارز مربوط به تحریم و گشایش هاست چراکه بعد از گشایش و دسترسی صادرات به طور طبیعی ثبات نرخ ارز یا اندکی پایین تر از این عدد فراهم می‌آید.

از این جهت ربط مستقیم به تحریم ها دارد در غیر اینصورت با معیار بلند مدت که در واقع نقدینگی مورد بحث است دلار دچار بیش ارزش بودن شده.

اگر تحریم ها باقی بماند فاندامنتالی ارز معقول است و بستگی به سیاست دولت سیزدهم دارد و بعید است دیگر به دنبال سرکوب نرخ ارز باشد.

کوچک‌ترین گشایش در رابطه اقتصادی به خیلی از صنایع کمک می‌کند اگر سرکوب نرخ ارز وجود نداشته باشد بر خلاف رشد دلار هم برای صنایع مفید است.

بیشتر صنایع صادرات محور تاثیرمی‌گیرند این صنایع از سرکوب نشدن نرخ ارز مرتفع خواهند شد.

بخش قابل مبادله کالا و خدماتی که مبادله می‌شوند( کشاورزی) این صنایع از سرکوب نشدن نرخ ارز مرتفع می‌شوند اما در نهایت همه چیز مربوط به تحریمهاست.

به شرطی که تحریم ها تشدید نشود وقایع سال 99 تکرار نمی‌شود ولی هیچ بازاری بازدهی سال قبل را ندارد اما می‌توان گفت اگر در سال پیشرو همه چیز مطلوب باشد در بازار سهام صادرات محورها پیشرو هستند.

در این چند سال بانک مرکزی اقدامات خوبی داشت همین که روال سرکوب نشدن نرخ ارز را باب کرده است کار بسیار ارزشمندی بود، همین نجنگیدن با نرخ ازر باید ادامه دار باشد و تلاش نشود نرخ ارز از عوامل بنیادی دور شود.

بانک مرکزی در زمینه سیاست پولی که طراحی شده جا دارد با استفاده از نرخ بهره بتواند تورم را کنترل کند، به نظر می‌رسد بانک مرکزی در جایگاه خوبی قرار گرفته و با ابزار نوین که در دست دارد، عملیات بازار و ملحقات آن با جمع و جور شدن دولت کنترل تورم را در دست بگیرد.

کد خبر 439425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =