موضع دولت نسبت به بازار باید مشخص شود/ماه‌های پیش رو ، بازار با شیب معقول

مهمترین ریسکی که بورس را تهدید می کند، ریسک سیستماتیک و متغیرهای کلان اقتصادی است ، این ریسک می تواند با سیاست گذاری های درست دولت قابل کنترل شود.

به گزارش صدای بورس، بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار تصریح کرد: در تابستان امسال بسیاری از نمادها به سطح ارزندگی رسیدند و اصلاح کامل صورت گرفت.

او ادامه داد: میزان افرادی که سال گذشته از بازار سرمایه استقبال کردند بیش از ظرفیت بازار بود و منجر شد قیمت سهام ها در تابلو به بیش از ارزش ذاتی خود برسد . نیاز بود اینها اصلاح شوند که در بهار و تابستان به این وضعیت رسیدند.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با آمدن دولت جدید همه بازارهای مالی در فاز انتظار به سر می برند چراکه متغیرهای کلان اقتصادی را دولت تعیین می کند. بازار سرمایه در حال حاضر قابل پیش بینی نیست.


بیشتر بخوانید:


خدارحمی بیان کرد: بدون تردید بازار سرمایه از فاز هیجان سال گذشته خارج ، بازار حرفه ای تر و منطقی تر شده است و زیرساخت های بازار سرمایه هم فراهم شده است.

او در خصوص اینکه پیش نیاز بازار سرمایه برای پیش بینی پذیر بودن چیست؟ توضیح داد: باید دید در تصمیمات دولت جدید، بازار سرمایه کجا قرار دارد؛ قطعا سیاست گذاری دولت در وزارت اقتصاد، وزارت صمت، بانک مرکزی و حتی خود دولت تاثیر زیادی بر بازار دارد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دولت باید موضع خود را نسبت به این بازار مشخص کند. مهمترین ریسکی که بورس را تهدید می کند، ریسک سیستماتیک و متغیرهای کلان اقتصادی است که فضای اقتصادی کشور آن را به بازار تحمیل می کند. این ریسک می تواند با سیاست گذاری های درست دولت قابل کنترل شود.

بورس در نیمه دوم سال صعودی است

در ادامه سید یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه چرا بورس در کشور قابل پیش بینی نیست، تصریح کرد: در اقتصادهای با ثبات هم وضعیت بازارهای مالی قابل پیش بینی دقیق نیست. نوسانات متغیرهای اقتصادی در کشور ما زیاد بوده و این امر بازار را بیشتر غیرقابل پیش بینی می کند.

او ادامه داد: راهکار جایگزین در این شرایط این است که کارشناسان بر اساس سناریوهای مختلف بازار سرمایه را پیش بینی کنند.

شریعت در خصوص تاثیر بازارهای جهانی بر بورس ایران گفت: مستقیم یا غیر مستقیم ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت سهام در بورس وابسته به قیمت های جهانی است که قیمت جهانی در سنگ آهن، محصولات فولادی و پتروشیمی تاثیرگذار تر است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اولویت اصلی دولت باید ایجاد ثبات در وضعیت اقتصادی باشد. در کل وضعیت اقتصاد کلان کشور نشان می دهد نیمه دوم سال بازار سرمایه نسبت به ۳ ماه اول سال وضعیت بهتری خواهد داشت.

او افزود: بازار سرمایه در ماه های پیش رو یک روند مثبت با شیب معقول خواهد داشت.

کد خبر 439315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =