رشد۸۷ درصدی در  ارزش کل معاملات بورس کالا

ارزش معاملات بورس کالا از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش صدای بورس، بررسی روند معاملات بورس کالای ایران در نیمه نخست امسال نشان می دهد که ارزش کل معاملات این بورس در سه بخش بازار فیزیکی، مشتقه و مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۸۷ درصدی مواجه شد و به بیش از ۲۵۸ هزار میلیارد تومان رسید تا رکوردی جدید از ابتدای تاسیس بورس کالا تاکنون به ثبت برسد.

از نکات مهم معاملات ۶ ماه نخست امسال علاوه بر ورود سیمان به تالار معاملات، می توان به شکسته شدن رکورد تاریخی حجم و ارزش معاملات تالار صنعتی و معدنی، ارزش معاملات تالار پتروشیمی، ارزش معاملات تالار فرآورده های نفتی و حجم و ارزش معاملات بازار فرعی بورس کالا اشاره کرد.

در نیمه نخست امسال حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۵ و ۱۱۰ درصد رشد کرد و بیش از ۲۶ میلیون تن انواع کالا به ارزش بالغ بر ۲۴۶ هزار میلیارد تومان در این بازار داد و ستد شد.

در تالار محصولات صنعتی و معدنی حجم و ارزش معاملات به ترتیب با رشد ۱۶۵ و ۱۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد و ۱۶.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳۳ هزار میلیارد تومان در این تالار مورد معامله قرار گرفت. در تالار محصولات پتروشیمی نیز ۲.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان و در تالار فرآورده های نفتی نیز ۶.۵ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۴۶ هزار میلیارد تومان معامله شد.


بیشتر بخوانید:

صدرنشینان تالار صنعتی بورس کالا را بشناسید


عملکرد بازار مشتقه بورس کالای ایران نیز در نیمه نخست امسال نشان می دهد که حجم و ارزش معاملات این بازار با کاهش مواجه شد و در مجموع ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار قرارداد مشتقه به ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۷۶ میلیارد تومان رسید. در این مدت ۳.۴ میلیون قرارداد آتی به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان و بالغ بر ۱۸ هزار قرارداد اختیار معامله به ارزش هزار میلیارد تومان دست به دست شد.

در ۶ ماهه نخست امسال در بازار مالی بورس کالا بیش از ۷۸۹ میلیون قرارداد شامل سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه گذاری به ارزش ۶.۳ هزار میلیارد تومان داد و ستد شد.

به این ترتیب در بازار سلف موازی استاندارد ۷.۸ میلیون قرارداد به ارزش ۷۳۴ هزار میلیارد تومان، در بازار گواهی سپرده کالایی بیش از ۵۰ میلیون قرارداد به ارزش بالغ بر ۳.۵ هزار میلیارد تومان و ۷۳۰ میلیون واحد صندوق های سرمایه گذاری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان معامله شد.

به گزارش کالاخبر، این گزارش می افزاید، در تالار مناقصه نیز ۶۲ هزار و ۵۰۶ عدد کنتور برق به ارزش ۲۵.۵ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

رشد۸۷ درصدی در  ارزش کل معاملات بورس کالا

کد خبر 439104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =