تاثیر برجام و پیمان شانگهای بر کامودیتی های بورسی/ پیش بینی سرب و روی در شش ماه دوم سال  

تسریع در روند مبادلات ارزی و جذب سرمایه گذار خارجی ۲ برایند مهم پیوستن ایران به شانگهای است.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ ایران بعد از فراز و فرودهای بسیار به پیمان شانگهای پیوست. اقتصاد دانان، مدیران ارشد دولتی، اهالی بازار سرمایه و بازار های موازی هر یک از چشم انداز نگاه خود این پیمان و منافع آن را مورد ارزیابی قرار می دهند.

حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط کنونی برجام تاثیری بر آینده سهام فلزات دارد، به صدای بورس گفت: اگر برجام به نتیجه برسد تاثیر آنچنانی بر روی کامودیتی ها ندارد و در میان عواملی که قیمت کامودیتی ها را در دنیا افزایش و کاهش می دهد، برجام تاثیر بسیار ناچیزی دارد. هرچند این تاثیر در ارتباط با سایر موضوعات داخلی تاثیر گذار است اما کامودیتی ها از متغیرهای بین المللی تاثیر می گیرند.

عضویت ایران در پیمان شانگهای و اثرات مثبت آن

وی در ارتباط با عضویت ایران در پیمان شانگهای گفت:با این عضویت ایران می تواند از تعرفه صفر در صادرات به این گروه استفاده کند.

تسریع در نقل و انتقالات پولی و ارزی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران با اشاره به مشکلات نقل و انتقالات پولی ارزی ایران در صادرات گفت: در مبادلات تجاری با گروه شانگهای، تبادلات پولی و ارزی با کشورهای عضو این پیمان به راحتی انجام می شود. از آنجایی که میزان مبادلات تجاری ایران با چین بالاست و ایران وچین یک قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری دارند، حضور دو طرف ایران و چین در این پیمان می تواند عاملی برای تقویت روابط باشد.

تسریع در حضور سرمایه گذاران خارجی با پیوستن ایران به شانگهای

وی گفت: حضور سرمایه گذاران قوی با پیوستن ایران به شانگهای تقویت می شود و در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند امتیاز مثبتی برای کشور باشد.


بیشتر بخوانید:

روند دوگانه بورس‌های جهانی


۲ عامل تاثیر گذار بر کاهش و افزایش قیمت ها
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران تاکید کرد: در ایران تورم و قیمت دلار بر افزایش یا کاهش قیمت ها اثر گذار است، این دو عامل در خارج از ایران تاثیر گذار نیست. در ایران کامودیتی ها با قیمت های جهانی و به دلار محاسبه شده ، در بازار خرید و فروش می‌شود ، این یعنی قیمت نهایی فلزات تابع بورس لندن است و عوامل داخلی دومین متغیر تاثیر گذار در قیمت فلزات اساسی هستند.

مهمترین شرکت های بورسی کامودیتی
حسینقلی مهم ترین شرکت های بورسی کامودیتی در ایران را شرکت های سرب، روی، مس، فولادی، آلومینیوم و شرکت هایی که فلزات آهنی و غیر آهنی تولید می کنند، دانست و گفت: در شرکت های فولادی و مس حجم نقدینگی و فعالیت آن ها بسیار بالا است و سرب و روی هم در رده بعدی قرار می گیرند.


کاهش قیمت سرب و افزایش قیمت روی
حسینقلی در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی کامودیتی ها گفت: فلزات تابع منحنی هایی در سنوات قبل هستند که از عرضه و تقاضا، جو سیاسی، شرایط مالی و مسائل پولی، ارزش دلار و بسیاری از عوامل دیگر تاثیر می پذیرند، لذا کسی نمی تواند تحلیل و پیش بینی مطلق درست انجام دهد اما به صورت تقریبی و نسبی ۲۰ شرکت در دنیا که در ردیف اول قرار می گیرند که عملکرد آن ها توسط بانک های جهانی مورد ارزیابی قرار می گیرد و برای پیش بینی بازار کامودیتی ها باید به نظرات این شرکت ها توجه شود.

پیش بینی سود سرب و روی در شش ماه دوم سال

وی در ارتباط با پیش بینی سود در گروه های فلزات اساسی بازار سرمایه بیان کرد: قیمت روی در حال افزایش است و انتظار می رود قیمت سرب در ۶ ماه آینده کاهش پیدا کند. یک پیش بینی وجود دارد و آن این که ممکن است این دوره کاهش قیمت سرب تنها سه و یا چهار ماه باشد و بعد از آن افزایش پیدا کند. در نهایت باید گفت قیمت سرب و روی در بازار داخلی به نرخ دلار بستگی دارد و این نکته که قیمت دلار تعدیل شود و به اندازه تورم قیمت آن افزایش یابد، نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید در تحلیل ها مورد توجه قرار گیرد

کد خبر 438864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =