این هفته دو گروه مستعد رشد هستند/ پیش بینی بازار ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برای رشد شاخص و عبور از مقاومت به اخبار مثبت بنیادی یا سیاسی و رفع ابهام از سیاست‌های اقتصادی دولت در حوزه های مختلف نیاز است.

به گزارش صدای بورس، احسان جوادی، مدیر معاملات کارگزاری توازن بازار گفت: شاخص بورس بعد از رشد حدود ۴۸۰ هزار واحدی از کف خود در خرداد ماه، طی چند ماه اخیر به محدوده مقاومتی در یک میلیون و ۵۲۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده و در دو هفته اخیر شهریورماه وارد فاز اصلاحی شده است. اصلاحی که با توجه به رشد حدودا ۴۳ درصد، طبیعی بوده و دور از انتظار نیست.

وی افزود: علل و عواملی که همواره در مقاومت‌ها پررنگ شده و دلایل افت شاخص و غلبه عرضه بر تقاضا را فراهم می کند، این بار نیز زمزمه آزادسازی عرضه سهام عدالت، سرآغاز این افت را کلید زد و پشت سر آن تعیین ضرب العجل شرکت سپرده گذاری مرکزی برای سجام و احراز هویت فعالان بازار سرمایه آن را تشدید کرد و البته افت و خیزهای اخیر دلار و عدم موفقیت آن در عبور از مقاومت ۲۸ هزار و۳۰۰ تومان، شایعه رشد شدید نرخ گاز خوراک پروشیمی ها در سه ماهه دوم سال، اخبار و رویدادهای مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی، مذاکرات برجامی و ابهامات در مورد سیاست های اقتصادی دولت و بانک مرکزی تاثیر بسزایی در کاهش قدرت خریداران و تمایل بیشتر به عرضه داشت.

مدیر معاملات کارگزاری توازن بازار افزود: اما با وجود تمامی این موارد به نظر می رسد که این افت شاخص از جنس اصلاح و حتی ممکن است که چند درصد دیگر هم شاخص اصلاح کند اما تا زمانی که دلار افت معنی داری نداشته باشد، قیمت‌های جهانی در همین حوالی باشند و اتفاقات سیاسی عجیبی رخ ندهد این منفی ها نگران کننده نیست و پتانسیل لازم جهت رشد بعدی شاخص را فراهم می کند.


بیشتر بخوانید:

رونمایی از تحولات بازارهای مالی در دولت سیزدهم


جوادی با اشاره به اینکه برای رشد شاخص و عبور از مقاومت ۶۰۰/۱ میلیون واحدی به اخبار مثبت بنیادی یا سیاسی و رفع ابهام از سیاست‌های اقتصادی دولت در حوزه های مختلف از جمله نحوه تامین کسری بودجه در سال جاری، سیاست های دولت در خصوص بازارهای مسکن و خودرو و مالیات مترتب بر آنها نیاز است ، گفت: در مجموع به نظر می رسد این ابهامات به هفته آخر تابستان قد ندهد و در هفته‌های آتی و با تغییرات در کابینه و انتخاب ریئس بانک مرکزی به سمت آن حرکت کنیم.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به موارد مطرح شده و افت شاخص در روزهای اخیر، احتمالا معاملات در اوایل هفته بعد به صورت متعادل و منفی آغاز شده به مرور از شدت منفی ها کاسته شده در برخی صنایع و شرکت‌ها شاهد معاملات مثبت در اواسط هفته باشیم.

جوادی گفت: صنایعی همچون خودرو به دلیل پذیرش و عرضه در بورس کالا و نزدیک شدن به نقاط حمایتی و پالایشگاه به علت ارائه گزارش‌های ۳ ماهه مستعد رشد در هفته آینده هستند.

کد خبر 438702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =