روزه سکوت مدیران ایران خودرو شکستنی نیست

ایران خودرو که روزگاری برندی معتبر در بازار بود حالا روزهای غم انگیز افت و زیان را می‌گذراند؛ روزهایی که حالا سهامداران اطمینان کرده به این نام پس می‌دهند آن هم وقتی مدیران این شرکت روزه سکوت گرفته و تلاشی برای بهبود وضعیت نمی کنند.

به گزارش صدای بورس، تقریبا ۶۰ سال از تأسیس ایران خودرو یکی از دو قطب خودروسازی ایران می‌گذرد. این شرکت در سالهای فعالیتش، روزهای سخت و آسان، و تلخ و شیرین زیادی تجربه کرده است. از سال‌های جهش درآمدهای نفتی ایران در دهه ۴۰ گرفته تا روزهای انقلاب، جنگ تحمیلی و حالا دوره تحریم‌ها، همه از دوره‌های دشوار این غول خودروساز بودند. در تمام این مقاطع زمانی، موانع بین‌المللی، رکود اقتصادی و بی‌ثباتی اقتصاد از جمله عوامل محیطی و برون‌زایی بودند که حرکت ایران‌خودرو را به سمت پیشرفت محدودتر می‌کرد.

با این وجود ایران خودرو درحال حاضر شاید سیاه‌ترین دوره خود را تجربه می‌کند، چرا که علاوه بر عوامل برون‌زا، عوامل درون‌زا و قابل کنترل هم بدنه این خودروساز را هر روز نحیف‌تر می‌کند. عواملی مانند قیمت‌گذاری دستوری و انفعال مدیرانی که منافع شخصی را به منافع سهامداران این شرکت مرجح می‌دانند.

جاماندگی از بازار

بررسی عملکرد سهام ایران خودرو در مقایسه با دیگر هم‌گروه‌های بزرگ خود، می‌تواند تا حدودی معیار مناسبی برای نتیجه‌گیری در این مورد باشد. پس از رشد حبابی بورس در اواخر سال ۹۸ و پنج ماه ابتدایی سال ۹۹، شاخص کل در ۲۰مرداد ماه همان سال، به سقف تاریخی خود رسید. پس از آن بازار سهام شدیدترین سقوط تاریخ خود را تجربه کرد و تا سوم خرداد ۱۴۰۰، بیش از ۴۸درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در همین زمان «خودرو» از سقف تاریخی خود در قیمت ۷۶۶تومان، حدود ۸۰درصد سقوط کرد و به قیمت ۱۶۳تومان رسید. این در حالی بود که دیگر نمادهای مهم خودرویی مانند «خبهمن»، «خساپا»، و «خپارس» به ترتیب ۶۷، ۷۵ و حدود۸۰درصد افت به ثبت رساندند.

1

پس از این ریزش بزرگ، نمادهای خودرویی در راه بازیابی قیمت قرار گرفتند. از خرداد ۱۴۰۰ تا ۱۵شهریور، «خبهن» ۸۶ درصد، «خپارس» ۴۴درصد و «خساپا» ۴۳درصد رشد کرده است. در حالی که «خودرو» تنها ۳۲درصد افزایش قیمت داشته است. در تصویر زیر نمودار قیمت این چهار نماد خودرویی، از خرداد ۹۹ تا ۱۵ شهریور سال جاری، دیده می‌شود.

زیان پشت زیان!

شرکت ایران خودرو در سال ۹۹، بیش از ۱۵هزار و ۵۰۰میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرد که این مبلغ نسبت به سال ۹۸، حدود سه برابر شده است. همچنین در سال ۹۷، زیان خالص این شرکت به ۹هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید. با این وجود ایران خودرو در سال‌های ۹۶ و ۹۵، به ترتیب ۸۷ و ۲۲۵میلیارد تومان سود خالص کسب کرده است. در نمودار زیر، روند سود و زیان ایران خودرو در دوره پنج ساله گذشته، نمایش داده شده است.

2

درآمدهای عملیاتی ایران خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۵، و در یک دوره پنج ساله، ۱۶۰درصد افزایش یافته است. در حالی که بهای تمام شده کالاها رشدی ۲۳۰درصدی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این اختلاف، قدیمی و ناکارآمد بودن خط تولید ایران خودرو است که بهره‌وری این شرکت را به شدت پایین آورده است.

اما مهمترین دلیل شکل‌گیری زیان‌های پی در پی ایران خودرو، قیمت‌گذاری دستوری محصولات این شرکت از سوی وزارت صمت است. این موضوع علاوه بر تحمیل زیان‌های سنگین، باعث اختلاف شدید قیمت خودروی درب کارخانه با بازار آزاد شده است. در واقع با این رویه، منافعی که باید به شرکت و سهامداران آن برسد، به صورت رانت بین خریداران خودرو توزیع می‌شود.

خواب سنگین مدیران، زیان سهامداران

رها شدگی سهام ایران خودرو و تعلل در تلاش برای آزادسازی قیمت تنها نشانه یک چیز است؛ مدیران منافع سهامداران خود (به ویژه سهامداران خرد که بیش از ۳۶درصد سهام شرکت را در اختیار دارند) را فراموش کرده‌اند و تنها تلاششان در راستای حفظ پست و سمت خود است. همین موضوع است که باعث شده مدیران ایران خودرو تنها به سیاست‌های نادرست قیمتی دولت توجه کنند و عملا به جای کار برای سهامداران، برای سودجویان کار کنند. مدیران ایران خودرو باید توضیح دهند در شرایط فعلی، چه مأموریتی بیش از تلاش برای مذاکره با مقامات صمت در راستای آزادسازی قیمت خودرو، اولویت و اهمیت دارد؟

برای چه کسانی کار می‌کنیم؟

ضعف مدیریت در ایران خودرو به این مسائل محدود نمی‌شود. کافی است به میزان تولید و تأمین خودرو برای عرضه به بازار این شرکت نگاهی داشته باشیم و نتیجه را با سایر رقبا مقایسه کنید. در همین شرایط تحریم، سایپا به سطح مناسبی از داخلی‌سازی رسیده و واکنش‌های این شرکت به اتفاقات بازار، چابک‌تر و موثرتر شده است. گروه خودروسازی بهمن در سخت‌ترین شرایط تحریمی، نه تنها به صورت CKD خودرو وارد می‌کند، بلکه پلتفرم جدیدی را هم مبنای تولیدات جدید خود قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مدیران ایران خودرو اما، نه واکنش مناسبی به بازار نشان می‌دهند، نه منافع سهامداران خود را تأمین می‌کنند و نه در راستای افزایش کیفیت و تنوع‌بخشی به محصولات تلاشی می‌کنند. بی‌جهت نیست که کارشناسان، سهامداران و مشتریان، همه و همه از عملکرد مدیران ایران‌خودرو ناراضی هستند. شاید وقت آن رسیده که مدیران ایران خودرو از خود بپرسند: «برای چه کسی کار می‌کنیم؟!».

کد خبر 438654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مسعود IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    خدارو شکر که یه نفر آمد تا بزنه تو دهان این دوتا خودرو ساز در پیتی گران فروش
  • نیما IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    خبرگزاری صدای بورس سلام و علیکم. ما خواهشمندیم از ایران خودرو برای اینکه 60 سال مردم و نظام را مچل کرده و در این مدت سوء استفاده های کلان از مردم و دولت و حکومت نموده است تعریف ننمایید. و شاید هم ایران خودرو و بورس دو بازوی مشترک در رانت و بر زمین زدن اقتصاد مملکت هستند تعریف میکنید. مملکت گل و بلبل که قانونی در آن یافت نمیشد. اگر قانون بود باید دو تا رءیس جمهور عزیز آقای احمدی نژاد و روحانی در دستگاه قضا محاکمه می‌شدند ولی باید پرسید کدام دستگاه قضا دستگاه قضایی که خودش جای بسیار تامل دارد. ایرانی جماعت تا بالای سرش نباشی کار نمی‌کند ایرانی جماعت فقط طالب زور است تا زمانی که تو مدارس تنبیه معلمان بود دانش آموز چیزی یاد می‌گرفت ولی بیسوادی دیگر در مملکت جولان می‌دهد و همچنان مدرک چاپ می‌کنند با پول می‌فروشند خلاصه آخر باید پرسید ایران‌خودرو با کدام مدیر با تخصصش با کدام تکنولوژی با کدام ایده برای پیشرفت فکری کند. باید تمام اقتصاد را از یوق دولت و سیستم خصولتی در آورد و به خصوصی واگذار کرد تمام خصوصی واقعی و کارآمد و رقابتی
  • RO ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    تا زمانی که پول مابه التفاوت به جیب خواص می رود نمی گذارند این صنعت جون بگیرد . قیمت باید مثل سایر کالاها با عرضه و تقاضا تعیین شود نه دستوری
  • عباس امینی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    این ایران خودرو مثل بقیه شرکتها یه شرکت هست دخالت غیر شفاف دولت باعث نابودی آن شده به طوری که انباشت ضرر آن بیشتر از دارایی خود شرکت شده یعنی تقریبا کار برای هیچ فقط رانت خوارها که دراین سیستم نفوذ دارن صود میکنن کجای دنیا اختلاف قیمت اینقد زیاد هست این رانت توجیب کی میره خوب باید سکوت کنن چون ما اقتصاد رانتی داریم مملکت دلالی دکان بازی راه انداختیم پدر سرمایه گذار رو دراآوردیم بعد میگیم فلانی بیاد از خارج سرمایه گذاری کنه یعنی بره رو بسپار دست گرگ این رانت در ایران خودرو شده گاو پیشانی سفید جلو چشم جهان حقوق سهامدار رو می خورن هیچ کس هم کاری نداره چون این دزدی قانونی هست بعد میگن نقض حقوق بشر یعنی همین چند ملیون ما کارگرداریم وابسته به این شرکت بعد شما میگید غزه لبنان یمن شما برای مردم خودت چیکار کردی چطور میخوای الگو باشی بافقر با اختلاس بارانت خودرو اسلام بیاد رانت هم بیاد دزدی هم بیاد اخه کسی به خدا ایمان نداره اگه داره پس این کارها چی هست چرا من سرمایه ام باید تواین شرکت دود بشه و۱۵ سال یک ریال سود نده من زندگیم رو گذاشتم به هزار امید خدا امید سما را ناامید کنه
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    مشکل از قیمت دستوری نیست مشکل از عدم واگذاری خودرو به مصرف کننده واقعی و رانت است در این بین به بعضی ها هم چند دستگاهی واگذار می‌کنند تا پوشش رانت باشد 20 بار است ثبت نام کردم اما برنده نشدم یکبار برای هایما برای امتحان شرکت کردم بلافاصله پیامک واریز وجه آمد اما دریغا که پولش نبود اگر خودرو بدست مشتری واقعی برسد اینگونه نمی‌شود کسانی هستند که دو خودرو داشتن اما مجددا ثبت نام کرده و آقا و خانم با هم برنده شده و خودرو گرفته اند!!!!!؟؟؟؟