تاثیر طلا روی بازار سرمایه/ طلا بخریم یا دلار؟

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اگر متغیرهای سیاسی مقطع کنونی را ثابت در نظر بگیریم باید انتظار تورم بیشتری را داشته باشیم که در نهایت منجر به این خواهد شد که بازار سرمایه جای بهتری برای سرمایه گذاری باشد.

صدای بورس- مریم منیری، طلا یکی از بازارهای قدیمی و سنتی و رقیب اصلی بازار سرمایه است، قیمت گذاری طلا در ایران به دو عامل بستگی دارد؛ قیمت جهانی طلا و برابری قیمت دلار به ریال در داخل کشور.

کامران قزل گل،‌کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب بالا به خبرنگار صدای بورس گفت: حجم معاملات طلا در کشور نسبت به بازارهای موازی خود بسیار بیشتر است و با توجه به محدودیت هایی که خرید ارز در کشور ما دارد، طلا بسیار راحت تر خرید و فروش می شود.

وی افزود: برای بررسی قیمت طلا اول باید قیمت جهانی برآورد شود سپس قیمت دلار که بیشتر نشات گرفته از ریسک های داخلی است. اما آنچه در دنیا روی قیمت طلا تاثیر می گذارد سیاست های پولی و مالی است که آمریکا تعیین می کند.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا آمریکا برای مدتی سیاست های انبساطی را در پیش گرفت اما به تازگی خبرهایی حاکی از اینکه سیاست های انقباضی را در پیش خواهد گرفت، منتشر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در پیش گرفتن سیاست های انقباضی دلیلی برای افزایش قیمت طلا خواهد بود، افزود: از طرف دیگر در داخل کشور افزایشی شدن قیمت دلار بسیار سریع تر از کاهشی شدن آن است و به نظر می رسد روند صعودی ادامه داشته باشد که بالطبع قیمت طلا را نیز افزایش خواهد داد.


بیشتر بخوانید:


قزل گل گفت: در گذشته مردم آشنایی زیادی با بورس نداشتند و برای سرمایه گذاری به بازار طلا اعتماد بیشتری داشتند، بنا براین طلا یک رقیب جدی برای بازار بود، اما اکنون که تمام کشور بازار سرمایه را می شناسند طلا نمی تواند تاثیر زیادی روی روند طبیعی بازار داشته باشد و با توجه به اینکه بازار سرمایه در کشور ما قدرتمند شده کمتر تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار می گیرد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که طلا با بازار سرمایه همبستگی معکوس دارد.

وی در ادامه افزود: اگر قیمت دلار افزایش داشته باشد تاثیر رشد قیمت طلا روی بازار سرمایه بسیار کمتر خواهد بود چرا که دلار باعث رشد طلا و بازار سرمایه می شود. اما اگر انس جهانی طلا افزایش قیمت داشته باشد می تواند تاثیر معکوس روی بازار سرمایه داشته باشد که به اعتقاد من هر دوی این اتفاق ها خواهد افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه هم قیمت دلار و هم انس جهانی افزایشی خواهد بود، افزود: اگر متغیرهای سیاسی مقطع کنونی را ثابت در نظر بگیریم باید انتظار تورم بیشتری را داشته باشیم که در نهایت منجر به این خواهد شد که بازار سرمایه جای بهتری برای سرمایه گذاری باشد و نسبت به بازار طلا بازدهی بیشتر و معقول تری خواهد داشت.

کد خبر 438592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =