بورس کالا عامل مهم رشد شفافیت در اقتصاد

رییس اتاق تعاون ایران و عضو شورای عالی بورس معتقد است که ورود شرکت های سیمانی به بورس کالا و فروش محصولاتشان با نرخ های واقعی، قطعا به سود تولید کشور و توسعه این صنعت است.

به گزارش صدای بورس؛ بهمن عبدالهی، رییس اتاق تعاون ایران به قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری از جمله سیاست‌هایی است که در طول سال های گذشته بارها آزموده شده و جواب نداده است؛ بنابراین قطعا اعمال آن مشکلاتی را در کشور ایجاد می کند که البته امیدواریم با استقرار کامل تیم اقتصادی دولت جدید شاهد کمرنگ شدن این سیاست در اقتصاد کشور باشیم.

او در ادامه به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته شاهد ورود شرکت های سیمانی به بورس کالا و فروش محصولاتشان براساس مکانیسم عرضه و تقاضا هستیم که ادامه این روند و تکمیل حضور همه شرکت ها به طور حتم به سود تولیدکنندگان، سهامداران و همچنین مصرف کنندگان سیمان نیز است .

این عضو شورای عالی بورس عنوان کرد که عرضه و فروش محصولات خارج از بورس های کالایی، باعث تضعیف شفافیت در اقتصاد می شود و همواره نیز شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها در بازار سنتی هستیم، از این رو تشویق صنایع به حضور بیشتر در بورس های کالایی قطعا به سیاست گذاران در تنظیم بهینه بازارها کمک می کند.


بیشتر بخوانید:


به گزارش کالاخبر، از ۹ خردادماه که عرضه سیمان در بورس کالا آغاز شد تا پایان روز شنبه این هفته در مجموع هفت میلیون و ۹۵۵ هزار و ۲۲۰ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۹ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۸۹۰ تنی همراه شد و با احتساب معاملات مچینگ در روز جاری ۶ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۳۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در پی عرضه یک میلیون و ۲۹۳ هزار تن سیمان از سوی ۵۲ شرکت در روز شنبه، متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان تیپ دو که هفته گذشته ۷۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم بود به ۵۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و به این ترتیب یک کیسه سیمان تیپ۲ که هفته قبل ۳۷ هزار تومان بود این هفته ۲۷ هزار تومان در بورس معامله می شود. در ادامه معاملات سیمان در روز یکشنبه نیز بهای سیمان تیپ ۵ با افت ۱۱.۷ درصدی نسبت به نرخ های معاملاتی هفته قبل مواجه شد و درحالی که هفته قبل سیمان پاکتی از نوع تیپ ۵ به طور متوسط ۵۸۱ تومان در هر کیلوگرم معامله شده بود این هفته به ۵۱۳ تومان کاهش یافت؛ بدین ترتیب هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۵ از ۲۹ هزار و ۵۰ تومان به ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است.

کد خبر 438194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =