دلیل مانع تراشی انتشار اوراق ۶۰ هزار میلیاردی شگویا  چیست!؟

مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس از احتمال توقف روند انتشار اوراق خبرداد و گفت: هر زمان بانک مرکزی راهکارهای لازم را برای اعطای بازپرداخت اوراق اعلام کند، آمادگی بازپرداخت بدهی‌ را خواهیم داشت.

صدای بورس_ ارمغان جواد نیا؛ اوراق اجاره سهام شرکت پتروشیمی تندگویان به مبلغ ۶۰،۰۰۰ میلیارد ریال هر چند مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح اخذ کرد اما به مرحله انتشار نرسید و متوقف شد.

فرهاد ذاتعلی فرد، مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس درباره آخرین وضعیت تامین مالی پتروشیمی تندگویان با بیان این مطلب گفت: همانطور که در بیانیه کدال هم قید شده است، بخش عمده‌ تامین مالی از محل اوراق باید صرف بازپرداخت شرکت ژاپنی ماروبنی شود درحالی که پرداخت بدهی ارزی به شرکت‌های خارجی باید با هماهنگی بانک مرکزی انجام می‌شد.

او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید سازوکارهای لازم را برای پرداخت این بدهی فراهم کند، افزود: اگرچه آمادگی پرداخت بدهی به شرکت ژاپنی را داریم اما بانک مرکزی باید در این باره اقدام کند.

ذاتعلی بیان داشت: باوجود پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های انجام شده برای اعطای بازپرداخت بدهی، هنوز پاسخی از سوی بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم.

او با بیان اینکه همین موضوع زمینه توقف انتشار اوراق اجاره سهام در این شرکت را فراهم کرده تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر مدیران ،‌ مشخص نیست بانک مرکزی چه زمانی در این باره اقدام کند.

مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس از احتمال توقف روند انتشار اوراق تا پایان سال خبرداد و گفت: هر زمان بانک مرکزی راهکارهای لازم را برای اعطای بازپرداخت اوراق اعلام کند، آمادگی بازپرداخت بدهی‌ خود را خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید:


البته سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت دارایی مرکزی نهایت همکاری را با پتروشیمی تندگویان داشتند، اما موضوع اصلی این است که محل هزینه انتشار اوراق این شرکت زیر سئوال رفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود سودآفرینی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ در سال جاری را خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به وضعیت فعلی نیازی به تامین مالی خارجی نداریم.

ذاتعلی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از تامین مالی شرکت از طریق سیستم بانکی و بازار سرمایه صورت گرفته است.

مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس درباره آثار انتشار اوراق بدون ضامن اظهار داشت: تا پیش از این شرکت‌هایی که فرضا قصد انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مبتنی بر سهام را داشتند باید علاوه بر هزار میلیارد تومانی که به نهاد واسط واگذار می‌شد، حدود هزار و پانصد میلیارد تومان نیز به عنوان تضمین نزد سپرده‌گذاری توثیق می‌کردند. این موضوع موجب بلوکه شدن بخشی از دارایی‌های شرکت می‌شد که علاوه بر هزینه توثیق، زمان بیشتری هم برای آن صرف می‌شد. اما اکنون با تمهیدات سازمان بورس، فرایند کار کوتاه شده و بخش مرتبط با هزینه کرد توثیق از هزینه موثر اوراق کم کرده است.

ذاتعلی انتشار اوراق بدون ضامن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تمامی شرکت‌ها می‌توانند از چنین الگویی بهره‌ ببرند. البته این درحالی است که هم‌اکنون تمامی شرکت‌های زیرمجموعه‌ هلدینگ خلیج فارس، در حال رتبه‌بندی هستند و اگر ضرورت داشته باشد، از سازوکار انتشار اوراق بدون ضامن استفاده خواهند کرد.

کد خبر 438100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =