بازارسهام سردرگم نوسانات نرخ ارز/ دسترسی به شاخص دو میلیونی دور از دسترس نیست

بازارسرمایه هفته گذشته با نوسانات بسیاری همراه بود. کارشناسان بازارسرمایه بر این باورند افت و خیز نرخ ارز عامل مهمی در رشد بازارخواهد بود، اما دستیابی به شاخص ۲ میلیونی دور از انتظار نیست.

صدای بورس- میلاد عبداللهی؛ معاملات گذشته بازار سهام دچار نوسانات بسیاری شد؛ معاملات سختی را پشت سر گذاشتیم و بازدهی شاخص کل منفی شد. اگر چه شاهد رشد ارزش معاملات خرد بودیم اما برآیند معاملات، خروج نقدینگی حقیقی‌ها را با شیب بیشتری نشان می داد.

احسان حاجی علی اکبر، مدیر عامل مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ در گفت‌وگو با صدای بورس، ضمن بیان مطلب بالا گفت: یکی از دلایل این نوسانات نزدیک شدن قیمت‌ها به محدوده‌های مقاومتی در نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی بود که از آن در ادبیات بازار سهام به "حمایت واعظی" نیز یاد می شود و نقش مقاومتی سنگین را بازی می‌کند.

این تحلیلگر بازار سهام با بیان اینکه بازگشایی «شبندر» پس از یک مدت طولانی و همچنین شایعات آزادسازی سهام عدالت در کنار اصلاح نرخ ارز پس از یک رشد مداوم، نقشی قابل توجهی در القاء هیجانات کاهشی در بازار داشت، ادامه داد: شاخص کل که در چند ماه گذشته بیش از ۴۰درصد رشد کرده بود در انتظار تلنگری برای اصلاح و کاهش بود و این هیجانات باعث شد تا روز دوشنبه ۸ شهریور شاهد یک افت قابل توجه باشیم. این اصلاح سریع که روز بعد نیز تداوم یافت باعث شد تا اندیکاتورهای اثرگذار بر نمودارها از حالت اشباع خارج شده و بازار سهام علاوه بر دست به دست شدن و افزایش حجم معاملات، استراحت کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی عبور بازار از مقاومت‌ها وابستگی زیادی به تداوم رشد نرخ ارز داشته باشد. این مساله بیش از هر موردی به اخبار مذاکرات برجامی گره خورده و با تقویت اخبار مذاکرات به سمت کف ۲۶۰۰۰ تا ۲۶۵۰۰ و با تضعیف اخبار به سمت سقف ۳۲۰۰۰ تا ۳۳۰۰۰ تومانی حرکت می کند. در حقیقت شل شدن روند مثبت بازار نیز به عامل ارزی وابسته است و بازار در انتظار تثبیت و تحکیم نرخ‌هاست، همچنین حساسیت سرمایه گذاران در این خصوص افزایش یافته است، بنابراین بازار سعی می کند در نمادهایی که پیش از این رشد کرده‌اند با احتیاط رفتار کند و به سمت نمادهایی با رشد کمتر برود.

او در ادامه با بیان اینکه بررسی الگوی نمادها و صنایع نشان می دهد که ممکن است بعضی از گروه‌ها هنوز نیاز به زمان برای اصلاح و تکمیل الگوهای خود داشته باشند گفت: به‌رغم شرایط مثبت روز چهارشنبه گذشته، انتظار می‌رود مثبت‌ها در ابتدای هفته شکننده و تمایلات سرمایه‌گذاران برای شناسایی سود قابل مشاهده باشد. البته این سناریو تنها در صورتی اتفاق می افتد که شاهد کاهش یا افزایش غیرمنتظره‌ای در نرخ ارز نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در گفت‌وگوهای ماه قبل نیز مطرح شد، با تکمیل این پروسه و دست به دست شدن بازار، انتظار می رود این بار با قدرت بیشتری از محدوده های مقاومتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی عبور کنیم و اهداف ۲ میلیون واحدی برای بازار در دسترس است. همچنین پس از نهایی شدن کابینه و شروع به کار دولت جدید، نگرانی هایی در خصوص قیمت گذاری دستوری، سهام عدالت و مسائلی از قبیل احتمال افزایش نرخ بهره وجود دارد که فعلاً هر سه عامل با بخشنامه‌های دولت کمرنگ شده اند.

کد خبر 437984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =