آغاز و پایان سبز

بورس هفته سختی را پشت سر گذاشت. پس از رونق ابتدای هفته و رویای عبور از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، ناگهان عرضه‌ها شدت گرفت و راهی از پیش نبرد.

بورس هفته سختی را پشت سر گذاشت. پس از رونق ابتدای هفته و رویای عبور از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد اما شاخص به مقاومت یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد برخورد کرد و ناگهان عرضه‌ها شدت گرفت و راهی از پیش نبرد.

عوامل متعددی بر عرضه‌های شدید موثر بوده است. بخشی از این موضوع مربوط به تماس با حقوقی‌ها برای عرضه سهام، شایعاتی در خصوص باز شدن عرضه سهام عدالت، کاهش قیمت دلار و احتمال قیمت‌گذاری دستوری در کالاها بوده است.

هفته بدون عرضه اولیه
بازگشایی روز یکشنبه «شبندر» و متوقف کردن آن توسط ناظر بهانه‌ای شد برای بازار که روند کاهشی در پیش بگیرد و هیجان کاذب برای خریداران این سهم باعث شد که عرضه‌ها در بازار بالا برود. در این هفته با وجود رونق نسبی حجم معاملات اما شاهد هیچ عرضه اولیه‌ای نبودیم. کند شدن عرضه‌های اولیه احتمالا به دلیل سختگیری‌های بیش از حد ارکان بازار سرمایه است که عملا فرصت تامین مالی را برای شرکت‌ها از بین برده است. گروه بانکی مورد اقبال سرمایه‌گذاران بودجه و رشد دلار عامل اصلی این موضوع است و در عین حال تراز بانک‌ها در مردادماه بهتر از ماه‌های قبل بوده و بهترین عملکرد را «وبملت» و «ونوین» داشته‌اند. دارویی‌ها افزایش نرخ گرفتند و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آینده نزدیک اقبال به گروه دارویی و غذایی و روغنی بیشتر می‌شود.

شروع سبز
در اولین روز هفته شاخص کل با ۲۵۵۰۰ واحد رشد به سطح یک میلیون و ۵۷۵ هزار واحد رسید. در هفته گذشته نرخ دلار نزدیک کانال ۲۸ هزار تومان شد و بازار ادامه روند صعودی خود را در اولین روز هفته پیش گرفت. بیشترین حجم معاملات را نمادهای «کرمان» و «خساپا» داشتند و عنوان برترین‌ها به صنعت شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها اختصاص یافت. ارزش معاملات خرد ۱۲۱۲۰ میلیارد تومان بود و نمادهای «وکار»، «شتران»، «تنوین» بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشتند.

افزایش عرضه‌ها
بازار روز یکشنبه با وجود روز سبز گذشته پر عرضه بود و معاملات پر حجم و پرنوسان را در اکثر نمادها شاهد بودیم و شاخص کل با ۰.۱۵ درصد افت در کانال یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحد قرار گرفت. با خبر بازگشایی «شبندر» هیجان فروش در نیمه دوم بازار و کاهش تقاضا در بازار باعث شد که نمادها با پایانی مثبت و آخرین معامله منفی بسته شوند. همچنین نزدیک شدن به مقاومت یک میلیون و۶۰۰ هزار واحد و انتظار اصلاح باعث شد که بازار با عرضه همراه شود. ارزش معاملات خرد ۱۵۲۹۶ میلیارد تومان و افزایش ۲۴ درصدی نسبت به روز شنبه داشتند. ۱۱۲۲ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی را داشتیم. نمادهای «مدیریت»، «دکپسول» و «وهامون» بهترین نسبت‌های خرید به فروش را داشتند.

فشار فروش
روز دوشنبه بازار کار خود را با فشار فروش در اکثر نمادها آغاز کرد و شاخص کل ۴۹۴۱۰ هزار واحد کاهش داشت. نماد «شبندر» پس از مجمع با ۵۲ درصد مثبت بازگشایی شد و ۶۵۰۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص گذاشت. بازار ارز با کاهش همراه شد و به کانال ۲۶ هزار تومان رسید که دلیلی بر افزایش عرضه در بازار شد. ارزش معاملات خرد ۱۱۱۴۷ میلیارد تومان و ۱۹۶۹ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی را داشتیم. سه‌شنبه بازار با عرضه کار خود را آغاز کرد ولی در ادامه تقاضا در نمادها افزایش پیدا کرد و شاخص کل ۲۷۸۱۰ واحد کاهش داشت و ارزش معاملات خرد به ۱۲۲۹۰ میلیارد تومان رسید و خروج نقدینگی حقیقی ۶۸۶ میلیارد تومان بود. بیشترین ورود نقدینگی حقیقی در نمادهای «شبندر»، «تایرا» و «سمگا» بود.

پایان خوش
در آخرین روز هفته بازار با ۲۴۵۳۶ واحد مثبت توانست به کانال یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد بازگردد. ارزش معاملات خرد ۹۸۷۲ میلیارد تومان بود و ۷۱۸ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی را داشتیم. بازار چهارشنبه پس از اصلاح چند روزه متعادل و رو به بالا معامله و قیمت ارز نیز با رشد همراه شد که تاثیر مستقیم بر رشد بازار داشت. بازگشایی پرحاشیه «شبندر» و همینطور ابهام در سود بهار پالایشی‌ها همچنان ادامه دارد. در آخرین روز هفته صنایع افق کرمان از زیرمجموعه‌های سرچشمه در بازار پایه بازگشایی شد. در حالی که سقف خرید هر سفارش ۵۰۰۰ سهم بود ۴۶۵ کد با میانگین ۳۸ هزار سهم خرید شد.

بازار جهانی کامودیتی‌ها
بازار فولاد و سنگ آهن در چین وضعیت پیچیده‌ای یافته است. سنگ آهن تا ۴۰ درصد کاهش را به ثبت رسانده و از رکورد تاریخی به مرز ۱۲۰ و ۱۳۰ دلار رسیده است. از سوی دیگر قیمت فولاد چسبندگی بالایی دارد. کاهش قیمت سنگ آهن در چین را می‌توان به دلیل کاهش تولید فولاد تفسیر کرد و در عین حال ممنوعیت صادرات سبب شده تا تقاضا در فولاد کاهش یابد و احتمالا عرضه فعلی داخلی کفاف نیاز داخل را بدهد. در نتیجه با وجود کاهش تولید فولاد، قیمت فولاد در چین نه تنها افزایش نیافته بلکه به دلیل کاهش بهای تمام شده نزولی نیز بوده است. البته قیمت بهای تمام شده فولاد تحت تاثیر رشد قیمت زغال سنگ کک شو است زیرا عمده تولید فولادی در چین به روش کوره بلند و با استفاده از زغال سنگ است.
اما قیمت آلومینیوم رکورد می‌شکند. بیش از هر چیزی دلیل اصلی آن محدودیت‌های حمل و نقل در سطح جهان است که باعث کمبود آلومینیوم در بخشی از مناطق جهان و جهش قیمتی آن شده است. قیمت نفت به سرعت برگشته است. از سوی دیگر قیمت گاز در آب‌های مختلف روند صعودی گرفته است. این روند صعودی در ماه‌های اخیر می‌تواند قیمت گاز داخلی را از ۱۳ سنت نیز فراتر ببرد. این موضوع در سایر مناطق جهان محرکی برای رشد بهای تمام شده متانول، اوره و حتی واحدهای تبدیل متانول به الفین بوده است. این موضوع می‌تواند به تقویت قیمت فروش صادراتی اوره‌سازان منجر شود که در گزارش‌های مرداد شاهد جهش نرخ فروش این شرکت‌ها بوده‌ایم اما همچنین فروش اوره داخلی چالش اصلی آنهاست. سیمان و فولاد مغضوبان این روزهای بازار هستند. قطعی برق علاوه بر کاهش تولید سبب آسیب به تجهیزات و دستگاه‌های آنها و تحمیل هزینه‌های نامتعارف تعمیرات شده است و می‌تواند هزینه جذب نشده قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کند اما از سوی دیگر سیاست‌های وزارت صمت و وزارت مسکن بوی قیمت‌گذاری دستوری می‌دهد، موضوعی که می‌تواند به قطع رابطه قیمت‌های جهانی، دلار و سود این شرکت‌ها منجر شود. این در حالی است که چند فصل پیش فرمول قیمت‌گذاری دچار تغییر شد و بر تخفیف فولاد داخلی افزوده شد. از سوی دیگر از چند ماه پیش و از آغاز سال ۱۴۰۰ قیمت گاز و برق فولادی‌ها جهش شگرفی داشته است. در سنگ آهنی‌ها اما بخت با «کنور» یار بود. در روزهایی که شاخص ده‌ها هزار واحد منفی خورد، صف «کنور» محکم و پابرجا ماند. افزایش ظرفیت تولید محرک اصلی این جهش قیمتی بوده است.
از اخبار مهم این هفته می‌توان به درج شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران با نماد «دبیوتیک» در بازار فرابورس و همچنین درج شرکت آسیاتک در بورس اشاره کرد. «فسازان» شفاف‌سازی در خصوص راه اندازی طرح توسعه خود (خرید و راه‌اندازی دو دستگاه کوره ۱۵ تن) داده است که که ظرفیت تولید سالانه شرکت ۷۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد، اما به علت قطعی برق ممکن است که فعلا راه‌اندازی نشود. سیمان هم به صورت متمرکز در بورس کالا معامله می‌شود و معاملات خارج از آن ممنوع شده است. با این حال بازار نگران قیمت‌گذاری دستوری سیمان برای طرح یک میلیون مسکن است.
خبر مهم دیگر این بود که انتشار اوراق ودیعه با سود معادل تورم در شورای پول و اعتبار تصویب شده و جایگزین اوراق مشارکت می‌شود. این موضوع می‌تواند خبر مهمی در خصوص بازار رقیب، یعنی بازار پول باشد. بازارگردانی شرکت‌های دولتی هم تعیین و تکلیف شد و با مصوبه شورای عالی بورس در اولین جلسه در حضور وزیر اقتصاد، بازارگردانی این شرکت‌ها به صندوق توسعه بازار داده شده است. در گزارش‌های منتشره شرکت‌ها، «سغدیر» در آستانه عرضه اولیه، تتمه سهام سیمانی در «وغدیر» به این شرکت منتقل شد. بازار در انتظار عرضه اولیه این زیرمجموعه «وغدیر» است. در عین حال زیرمجموعه‌های دیگری در آستانه عرضه هستند که می‌تواند ارزش دارایی‌های «وغدیر» را شفاف و سهام این شرکت را جذاب‌تر کند.
تجلی به عنوان اولین شرکت سهامی عام پروژه محور مجوز ورود به فرابورس را گرفته و مجوز افزایش سرمایه این شرکت از یک میلیارد تومان به ۶ میلیارد تومان صادر شده است. «وتوکا» نیز خبر از توقف واگذاری «وتوسکا» به «فولاد» داد. کیمیا سهام ۲۰ میلیون سهام «فگستر» را واگذار کرده و ۱۹۵.۴۹۹ میلیون ریال سود شناسایی کرده است. بانک‌ها هم آگهی‌های مزایده املاک و دارایی می‌گذارند اما چیزی نمی‌فروشند. گزارش‌های مرداد ماه دو ویژگی اساسی داشته‌اند. اولین ویژگی آن کاهش تولید و فروش در شرکت‌های فولادی و سیمانی بوده است. با این حال، قیمت‌های فروش بهبود داشته است. در بررسی عملکردها نسبت به سال قبل، بهترین عملکرد در اختیار سنگ آهنی‌هاست که رشدهای ۲۰۰ درصدی نیز داشته‌اند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس _ شماره ۴۱۲
کد خبر 437903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =