وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن با بورس چه می‌کند؟

یک کارشناس بازار مسکن گفت: با فرض اینکه  وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق شود صنایعی که به طور مستقیم با این طرح در ارتباطند با حجم بازار بهتر و بزرگ‌تر روبه رو خواهند شد.

صدای بورس- مریم منیری، ابراهیم رییسی در جریان جلسه رای اعتماد وزیران در مجلس شورای اسلامی و در اولین روز جلسه هیات دولت عنوان کرد که برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال را اجرا خواهد کرد. برخی معتقدند اجرای این طرح هزینه های بسیاری را به دولت تحمیل می کند که با وضعیت کسری بودجه فعلی چندان اجرایی نخواهد بود.

فخر الدین زاوه، کارشناس بازار سرمایه و مسکن در این باره به صدای بورس گفت: با فرض اینکه وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق شود صنایعی که به طور مستقیم با این طرح در ارتباط هستند، مانند صنایع سیمانی و صنایع فولادی با حجم بازار بهتر و بزرگتر روبه رو خواهند شد. جدای این سهام برخی از صنایع مرتبط مانند صنایع کاشی و سرامیک نیز ارزش پیدا خواهند کرد.

وی افزود: در چنین شرایطی سودآوری این صنایع افزایش پیدا خواهد کرد و می تواند روی شاخص تاثیر گذار باشد، اما اگر بخواهیم از منظر تاثیرگذاری روی دیگر شاخص ها بررسی کنیم، بسیار مهم است که در دراز مدت اجرا شدن طرح ساخت یک میلیون مسکن چه تاثیری روی اقتصاد کل کشور دارد.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازار سرمایه و مسکن با تاکید بر اینکه منابع اقتصادی در کشور ما محدود است، افزود: اگر قرار باشد بخش بزرگی از منابع محدود اقتصادی کشور به ساخت یک میلیون مسکن اختصاص یابد، ناگزیر منابع کمتری برای سرمایه گذاری در سایر بخش ها و طرح‌ها باقی می ماند و این کمبود منابع می‌تواند مانعی برای رشد این بخش‌ها باشد.

او در پاسخ به اینکه اجرایی شدن این طرح در دراز مدت چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد،‌گفت: در صورتی که این طرح با موفقیت به سرانجام برسد و سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود، سهام صنایعی که به طور مستقیم با این طرح ارتباط دارند مانند سیمان، فولاد و کاشی سرامیک نسبت به سایر صنایع بیشتر منتفع خواهند شد.

زاوه در پایان گفت: جزییات اجرایی شدن این طرح، به طور خاص در حوزه تامین منابع مالی، بسیار مهم و تاثیر گذار است و بسته به شکل اجرا می توان شاهد آثار متفاوتی در بازار سرمایه بود.

کد خبر 437876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    سال سال سیمانی هاست یاعلی
  • حسن رضوی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    اگر جناب رئیسی در سال 200 هزار واحد تحویل دهد ، کار بسیار بزرگی انجام داده است .