سرمایه گذاران صندوق های بادرآمد ثابت به گوش باشند / منتظر بازدهی فضایی نباشید

سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت باید توجه کنند که مثبت بودن بازار سهام به منزله کسب بازدهی خیلی بیشتر از بازدهی پیش بینی شده نیست.

مژده ابراهیمی - صدای بورس؛ استراتژی های مدیران سرمایه گذاری در چیدمان پرتفوی صندوق‌های خود و حتی انتخاب سهام و اوراق‌ها متفاوت است که این تفاوت باعث کسب بازدهی و تقسیم سود متفاوت در صندوق ها می شود.

معصومه میرمحمدی‌، مدیر صندوق شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک در گفت و گو با صدای بورس گفت: در شرایطی که بازارسرمایه با توجه به عوامل متعددی همچون افزایش قیمت دلار، حمایت دولت جدید از بازارسرمایه و صورت‌های مالی مناسب منتشر شده در سامانه کدال و... با صعود همراه بوده است، اما صندوق های بادرآمد ثابت همچون ماه های گذشته،‌اقدام به تقسیم سود با میانگین متوسط ۲۰ درصد کرده اند.

وی افزود: باید اشاره داشت که در صندوق های بادرآمد ثابت، مثبت بودن شاخص بازار سهام به منزله مثبت بودن بازده پرتفوی صندوق های با درآمد ثابت نیست؛ زیرا طبق امیدنامه صندوق های بادرآمد ثابت، این صندوق ها حداکثر ۲۵ درصد از کل ارزش دارایی های خود را می توانند در بازار سهام، سرمایه گذاری و مابقی را باید در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه گذاری کنند.

مدیر صندوق مشاورسرمایه گذاری فاینتک بیان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت اینکه استراتژی های مدیران سرمایه گذاری در چیدمان پرتفوی صندوق های خود و حتی انتخاب سهام و اوراق ها متفاوت است که این تفاوت سبب کسب بازدهی و تقسیم سود متفاوت در صندوق‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید:

چرا سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت زیاد نمی‌شود؟


صندوق ها به ناچار از ذخایر استفاده کردند

میرمحمدی عنوان کرد: در شرایط کنونی که بازارسرمایه نوسانی است، مدیران صندوق های سرمایه گذاری باید به این نکته توجه داشته باشند که سیو کردن سودها از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا در سال گذشته و همچنین چندین ماه اخیر شاهد ریزش شدید شاخص بازارسرمایه بوده‌ایم که صندوق های با درآمد ثابت و با پیش‌بینی سود برای پرداخت سودهای تضمین شده به سرمایه گذاران خود ناچار به استفاده از ذخایر گرفته شده سودهای خود کرده اند.

به گفته وی درصد سود سپرده بانکی و ورود پول جدید بر بازده این صندوق ها اثر بسزایی دارد؛ چون با ورود پول جدید ارزش خالص دارایی های صندوق افزایش یافته و مدیران سرمایه گذاری می توانند پرتفوی خود را بهینه تر کنند. همچنین در شرایطی که بازار سهام صعودی است مدیران می توانند تا سقف مجاز، ترکیب دارایی های خود را به سهام تخصیص دهند، بازده بیشتری کسب کنند و به تبع آن سود بیشتر از سود پیش بینی شده را به سرمایه گذاران خود پرداخت کنند.

مثبت بودن بازار به منزله کسب بازدهی نیست

میرمحمدی تصریح کرد: با توجه به توضیحات ذکر شده باید اشاره داشت که سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت باید به این نکته توجه کنند که مثبت بودن بازار سهام به منزله کسب بازدهی خیلی بیشتر از بازدهی پیش بینی شده نیست.

کد خبر 437795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =