منفی شدن امروز بازار اصلاح بود یا افت؟ / تاریخ تلخ‌تر از زهر دوباره تکرار می‌شود؟

یک تحلیلگر بازار پول و سرمایه با بیان اینکه جنس‌ فروش‌های امروز رنج منفی بود، گفت: افت امروز نرخ دلار که می‌تواند دستوری باشد بر روند بازار سرمایه اثرگذار بود.

صدای بورس- میلاد عبداللهی؛ عوامل مهمی در افت و خیز امروز بازارسرمایه تاثیر داشتند که به نظر می‌رسد برای پیش‌بنی روزهای آتی باید منتظر وضعیت قیمت ارز باشیم.

در همین خصوص علی آهو، تحلیلگر بازارسهام در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس، ضمن بیان مطلب بالا گفت: به نظر من تجمیع چند مورد عامل افت امروز شاخص کل بود، ابتدا افرادی که در یکی دو هفته گذشته سود خوبی کسب کردند، به طوری‌که بسیاری از سهام همچون گروه پتروشیمی بیش از ۴۰ درصد بازدهی داشتند و این افراد شناسایی سود کردند. مورد دیگر آنکه دلار نتوانست مانند روزهای گذشته روند صعودی خود را طی کند، در این میان به نظر می‌رسید عده‌ای از افت امروز نرخ ارز که شاید تحت تاثیر خبر شروع مجدد مذاکرات بود، اطلاع داشتند که البته می‌تواند کنترل دستوری قیمت‌ نیز عامل آن باشد.

وی افزود: همچنین جنس فروش‌های امروز رنج منفی بود و به نظر از بالا اردر فروش داده شده بود. در این میان افرادی هم هستند که همیشه روند و جهت بازار را نظاره می‌کنند و عامل تشدید رویه منفی می‌شوند. مورد اثر سرریز است، به این معنی که فروش بالای برخی سهام بر روند سایر نمادها هم اثرگذار است.

آهو در پاسخ به اینکه آیا افت وخیز امروز بازارسهام جای نگرانی دارد یا خیر افزود: باید منتظر باشیم تا سمت و سوی دلار مخشخص شود، از طرفی انتصابات جدید هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. عده‌ای از آنها اشخاصی هستند که تجربه و سابقه آنچنانی ندارند و احتمال خطا و تصمیمات آنها مثل نرخ‌گذاری دستوری بالاست.


بیشتر بخوانید:


قیمت دلار به کدام سو می‌رود؟!

او در این باره تصریح کرد: ابتدا باید بگویم، صحبت‌های برخی از وزرای جدید بسیار تعجب‌آور است، به عقیده من تحقق خیلی از برنامه‌ها همچون پایین آوردن قیمت و کنترل تورم، بستگی به میزان در اختیار داشتن منابع ارزی دارد. در حال حاضر ارز حاصل از فروش نفت در اختیار نیست و اگر چنین موردی محقق شود، قطعا شرایط اقتصادی بهتر خواهد بود و تورم کنترل می‌شود. همچنین زمانی که دلار ۲۶ هزار تومان بود به صورت تکنیکالی مبلغ ۲۹ هزار تومان قابل پیش‌بینی بود. از نظر بنیادی هم به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه پایه پولی رشد کرده، ارزش ذاتی دلار بالاتر از مبلغ فعلی است و این در حالی است که اکنون نکته مثبتی برای توافق دیده نمی‌شود. البته دولت در صورت دست یافتن به منابع ارزی می‌تواند بازار را کنترل کند.

کد خبر 437689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    لطفا نظر بیخودی ندین این کارشناسها از خودشان است
  • مردم معترض IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    لطفا وضعیت حاد بورس هم پیگیری نمایید: قرار بود با دولت جدید از بازار بورس حمایت شود اما گویا همان بنداز بندازهای دولت سابق دوباره تکرار شد. قرار بود از سهام های عمومی و معتبر که مردم عادی آنها را خریده اند حمایت شود مثل دارا یکم پالایش برکت شستا و عرضه های اولیه اما باز همه اینها را بشدت منفی کردند.پس کجاست مسئولان دولت جدید بیایند پاسخگو باشند. بازار دستوری منفی میکنید مگه جنگ شده همه سهم های بورس را از 7 شهریور هر روز با هم بی حساب منفی 5 و منفی 10 میکنید. مجلس و دولت جدید کجایند ؟ پس کجاست اون وعده های وزیران جدید اقتصادی؟حمایت از بورس این بود؟ حمایت از سهامدار خرد این بود؟ وزیر جدید اقتصاد و رئیس سازمان بورس و مجلس انقلابی چرا پاسخگو مردم نیستن؟ لطفا یک نگاهی به بازار بورس داشته باشید تا بفهمید همه وعده های حمایت از بورس فقط تبلیغات بود. همان روش دولت سابق دوباره در دولت جدید شروع شده و کسری بودجه را از جیب سهامداران عادی تامین میکنند. همان 200 شرکت حقوقی شروع به فروش سهام خود به مردم و منفی کردن کل بازار شدن. حداقل اجازه بدید سهامداران عدالت فروش بزنند مردم مشکل مالی دارند.نه این