چرا سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت زیاد نمی‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: باتوجه اینکه درصد کمی از دارایی صندوق در سهام سرمایه گذاری می شود، تاثیرپذیری مستقیم بازدهی این نوع صندوق ها از شرایط بازار سهام کمتر است. 

به گزارش صدای بورس؛ ساناز ذبیحی، معاون توسعه بازار کارگزاری بانک انصار گفت: باتوجه به رشد شاخص بازار در روزهای اخیر، ممکن است این سؤال برای سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت پیش آمده باشد که چرا بازدهی این نوع صندوق ها از شرایط بازار متاثر نبوده و شاهد رشد بازدهی آنها به تبع رشد شاخص بورس نیستیم. در پاسخ به این سوال می توان به برخی الزامات سرمایه گذاری و همچنین قوانین حاکم بر اداره این نوع صندوق ها اشاره کرد.

وی افزود: منظور از الزامات سرمایه گذاری، ترکیب دارایی و نصاب سرمایه گذاری این صندوق ها در "سهام و حق تقدم سهام " است و با وجود اینکه تاکنون ابلاغیه های سازمان بورس دستخوش تغییرات بسیار شده است، از سقف ۲۵% دارایی صندوق بالاتر نرفته و این موضوع موجب می شود باتوجه به این‌که درصد کمی از دارایی صندوق در سهام سرمایه گذاری می‌شود، تا حدی تاثیرپذیری مستقیم بازدهی این نوع صندوق ها از شرایط بازار سهام را کاهش دهد.
معاون توسعه بازار کارگزاری بانک انصار عنوان کرد: علاوه بر این سازمان بورس و اوراق بهادار، در ابلاغیه های ۱۲۰۲۰۱۱۲ و ۱۲۰۲۰۱۴۸ در اواخر سال ۱۳۹۸، دستورالعمل ذخیره تغییر ارزش سهام را برای صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ابلاغ کرد که اعمال آن موجب شد تا تغییر ارزش همان نسبت حداکثر ۲۵ درصدی سهام صندوق در بازار نیز، صرفا تا میزان مشخصی روی بازدهی صندوق اثر مستقیم داشته باشد و مازاد یا کسری آن در حسابی ذخیره شود.


بیشتر بخوانید:ریزش آبشاری در انتظار بورس/ سهام عدالت را دریابید


ذبیحی گفت: از سوی دیگر صندوق های با درآمد ثابت مجازند، سقف سود تقسیمی دوره ای برای صندوق مشخص و نزد سازمان بورس به تصویب برسانند که موجب می‌شود حتی در شرایط مطلوب بازار و در صورت ایجاد بازدهی بالاتر از نرخ تصویب شده، همان نرخ تصویبی در آن مقطع تقسیم سود بین سرمایه گذاران تقسیم شود.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این قبیل اختیارات، الزامات و قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در جهت حفظ ماهیت کم ریسک بودن این نوع صندوق ها توسط نهاد ناظر ایجاد شده است، موجب می‌شود شرایط گوناگون بازار سهام تاثیر محسوس و مستقیمی بر بازدهی آن‌ها نداشته باشد.
به زعم وی بدیهی است تنوع صندوق های سرمایه‌گذاری از منظر ترکیب دارایی (سهامی، مختلط، درآمد ثابت و ...) این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که باتوجه به میزان ریسک‌پذیری خود و همچنین عوامل دیگری مانند بازه زمانی سرمایه گذاری و پیش بینی آنها نسبت به شرایط بازار سهام، نوع مناسب صندوق سرمایه گذاری را متناسب با فاکتورهای یاد شده انتخاب کنند.

کد خبر 437479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =