لزوم آشنایی با مفاهیم بازار از سنین پایین

این فرض که فردی برای ورود به بازار سرمایه یک ماه تا یک سال آموزش‌های سریع و فشرده را ببیند و بعد گفته شود که آمادگی ورود به بورس را دارد، درست نیست.

این فرض که فردی برای ورود به بازار سرمایه یک ماه تا یک سال آموزش‌های سریع و فشرده را ببیند و بعد گفته شود که آمادگی ورود به بورس را دارد، درست نیست.

بازار سرمایه زیرساخت‌ یک آموزش کلان از اقتصاد است و به‌نظر می‌رسد باید از ریشه و از دوران ابتدایی در مباحث درسی گنجانده شود که افراد از سنین پایین با مفهوم عرضه و تقاضا، کارکرد بانک مرکزی، وظایف وزارت اقتصاد، مفهوم ریسک و بازارهای مالی مختلف آشنا شوند.
اصل ماجرا این است که مردمی که در حال حاضر وارد بازارهای مالی مختلف می‌شوند با مفهوم ریسک آشنا نیستند و فقط با سودای سودآوری بالا وارد هر بازاری می‌شوند. به ‌طور مثال متأسفانه در جامعه شاهد این موضوع هستیم شخصی که پزشک عالی رتبه است به سمت سرمایه‌گذاری به‌شدت پرریسک می‌رود و نمی‌داند سودی که دریافت می‌کند در ازای چه ریسکی است و ریسک آن را درک نمی‌کند. به همین خاطر باید از دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، بورس و مفاهیم مرتبط با آن مانند دیگر دروس به‌عنوان دروس اقتصادی گنجانده شود.
در سطح عالی‌تر نیز برای اینکه به‌صورت تخصصی آموزش بازار سرمایه را دریافت کنند، لازم است که از ابزارهای تخصصی استفاده شود، یعنی فردی در دوران ابتدایی با مفهوم ریسک در اقتصاد آشنا شده است و در آموزش عالی برای اینکه وارد بازار سرمایه شود باید با تمامی ابزارهای لازم آشنا شود و از آنها استفاده کند یعنی از بزرگترین مرجع فرهنگ‌سازی که رسانه است تا کلاس‌ها و آموزش‌های رایگانی که متولی آن سازمان بورس است، باید استفاده شود. بعد از آن اگر بخواهند تخصصی‌تر کار کنند باید به سراغ کلاس‌های تخصصی در این حوزه بروند که در این صورت لازم است آکادمی‌ها و دانشگاه‌های تخصصی آن راه‌اندازی شود و قطعا مسیرهایی که برای این آموزش‌ها انجام می‌شود باید به سمت سرمایه‌گذاری های غیرمستقیم که در کشورهای توسعه‌یافته شاهد آن هستیم، سوق داده شود.
اگر مردم متوجه شوند که یک طبقه دارایی به نام سهام در کنار ملک، طلا، سکه و دلار وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد و در آن سرمایه‌گذاری کرد، فرهنگ سرمایه‌گذاری در مردم تغییر پیدا می‌کند و این امر مهمی است، اینکه در کشورهای توسعه‌یافته قشر قابل توجهی از مردم سهامدار هستند به این دلیل است که تقریبا بالای ۷۰ درصد به صورت غیرمستقیم سهام دارند و برای این کار در ایران باید متولی‌ها وارد شوند و آموزش‌های لازم را بدهند.
به‌نظر می‌رسد برای این فرهنگ‌سازی پروسه بلندمدت نیاز است زیرا این مسئله باید وارد چارچوب آموزش و پرورش و وزارت علوم شود و اقدامی نیست که بتوان آن را در یک تا دو سال عملیاتی کرد و در کوتاه‌مدت نتیجه نخواهد داد.

  • روزبه شریعتی - مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار
کد خبر 436986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =