آشتی پول‌های پارک شده با بازارسرمایه / پیش بینی بازار فردا ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

دیگر نمی‌توان صرفا بر اساس رشد دلار به انتخاب سهم پرداخت و بهتر است و باید به نکات بنیادی دیگر نیز از قبیل طرح توسعه، افزایش صادرات، رشد بهره‌وری و افزایش تقاضا برای محصول توجه کرد.

به گزارش صدای بورس، ارزش معاملات نسبتا بالای این روزهای بازار در کنار ورود پول حقیقی نشانه مثبتی بوده و گویای آشتی پول‌های پارک شده با بازار سرمایه است و به روند کلی بازار و نقد شوندگی آن کمک می‌کند.

سپهر سعادت، کارشناس مدیریت دارایی سبدگردان داریوش در گفت و گو با صدای بورس بیان کرد: بازار امروز شنبه ۱۶ مرداد ماه در حالی آغاز شد که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاهد شکسته شدن رکورد ارزش معاملات خرد و رشد آن به حدود ۸ هزار میلیارد تومان بودیم.

وی در ادامه افزود: بازار چهارشنبه با محوریت تقاضا بر سهام دلاری و به ویژه فلزی و پتروشیمی بود، اما در روز پنجشنبه با برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب شاهد حضور نماینده کشورهای مختلف و اتحاده اروپا بودیم. در ادامه در آخر هفته با دیدار نمایندگان کشورها با آیت الله رئیسی شاهد اخبار خوب راجب به روابط بین‌المللی بودیم.

کارشناس مدیریت دارایی سبدگردان داریوش گفت: در طرف دیگر گروه G۷ ایران را برای حمله به کشتی اسرائیلی در هفته گذشته مقصر شناخته و به سازمان ملل شکایت کردند که امید ایران به وتو کردن روسیه و چین به نفع ایران باشد. در مجموع برآیند همه این اخبار بین‌المللی به سمت اخبار خوب سنگین‌تر بود و شاهد کاهش نرخ دلار بودیم.

سعادت تصریح کرد: اتفاق مهم دیگر انتشار داده‌های بهتر از انتظار اشتغال آمریکا بود که منجر به تقویت دلار و افت جزئی در قیمت‌های جهانی شد. البته این افت در نفت بیشتر بود؛ چراکه شاهد گسترش سویه دلتا در جهان و برقراری مجدد شرایط ویژه در چین و ژاپن هستیم که انتظار بر کاهش تقاضای نفت می‌رود.

افزایش عرضه ها در گروه بانکی

به گفته وی بازار روز جاری بر طبق اتفاقات ذکر شده شروع به کار کرد و شاهد تمرکز خریداران بر گروه‌های غیردلاری مانند بانکی و خودرویی بودیم و گروه‌های دلاری شاهد فشار فروش بودند. با وارد شدن به نیمه دوم اما افت تقاضا در کلیت بازار حتی در نمادهای بانکی صورت گرفت و عرضه در گروه‌های دلاری نیز شدت یافت.

کارشناس مدیریت دارایی سبدگردان داریوش اظهار داشت: باتوجه به رشد قابل توجه نمادهای بزرگ دلاری در هفته گذشته و نیر ارزش معاملات خرد نسبتا بالا در این هفته، استراحت و حتی کمی اصلاح این نمادها دور از ذهن نبود که افت دلار باعث شدت گرفتن آن در روز اول هفته شد. اصلاح مورد انتظار به دلیل شناسایی سود برخی معامله‌گران نسبتا کوتاه مدتی و اقدام به فروش پس از رشد هفته گذشته نمادهای بزرگ بود که اتفاقی طبیعی به شمار رفته و کمی طول میکشد که سهم‌ها اصطلاحا دست به دست شده و خریداران تازه وارد سهم شوند و ادامه کار سهم را باتوجه به این فرآیند بتوان پیش‌بینی کرد.


بیشتر بخوانید: همچنان بازار سرمایه بهترین برای سرمایه‌گذاری


رشد دلار معیار انتخاب سهم نیست

سعادت بیان داشت: در مجموع می‌توان گفت که دیگر نمی‌توان صرفا بر اساس رشد دلار به انتخاب سهم پرداخت و بهتر است به نکات بنیادی دیگر نیز از قبیل طرح توسعه، افزایش صادرات، رشد بهره‌وری و افزایش تقاضا برای محصول توجه کرد.

وی در ادامه افزود: ارزش معاملات نسبتا بالای این روزهای بازار در کنار ورود پول حقیقی نشانه مثبتی بوده و گویای آشتی پول‌های پارک شده با بازار سرمایه است (هرچند با شدت کم) و به روند کلی بازار و نقد شوندگی آن کمک می‌کند.

کارشناس مدیریت دارایی سبدگردان داریوش عنوان کرد: برای چند روز آتی معاملات انتظار اصلاح کلی بازار ولی نه ایجاد صفوف فروش سنگین و رنج کشی منفی حقیقی‌ها را داریم. قیمت دلار نیز در بازار آزاد به دلیل خوش بینی از دولت جدید ممکن است به اصلاح ادامه داه و حتی کانال ۲۵ هزار تومان را از دست دهد، اما روند کلی آن به مسائل اصلی‌تر همچون موضوع کسری بودجه، فروش نفت و FATF بستگی داشته که منتظر اعلام دیدگاه دولت جدید هستیم. دلار نیما کانال ۲۲ هزار تومان را از دست داده و با فرض ثبات آن تا انتهای سال جاری همچنان نمادهای ارزنده وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت؛ البته شکی نیست که بهبود فضای سیاسی و بین‌المللی کشور منجر به رشد حقیقی اقتصاد، کاهش هزینه مبادلات بین‌المللی و از همه مهم‌تر بهبود وضعیت تامین مالی طرح‌های توسعه ناتمام فعلی خواهد شد.

سعادت گفت: در گروه فولادی فخوز، فولاژ و فولاد با قیمت‌های جهانی فعلی و حتی مشکل قطعی برق؛ باتوجه به طرح‌های توسعه‌، در سطوح مناسبی هستند. در فلزات اساسی فملی وکاما، گروه سنگ آهنی که سقف‌های تاریخی خود را هم رد کردند، اما می‌توان به کنور اشاره کرد که در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد. گروه پتروشیمی کرماشا با تکیه بر طرح توسعه نماد ارزنده‌ای در محدوده فعلی بوده و در گروه لاستیکی می‌توان به پیزد اشاره کرد که با P/E آینده نگر کم‌تری در حال معامله است. نمادهای گفته شده عمدتا با تمرکز بر طرح‌های توسعه و رشد حقیقی شرکت ذکر شده که با رشد دلار نیز منتفع خواهند شد.

کد خبر 436703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =