۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
«سصوفی» بخریم؟

سیمان جزء پرمصرف ترین فرآورده های صنعتی در دنیاست و ارزش ریالی آن نسبت به فضایی که اشغال می کند بسیار پایین است این موضوع سبب شده عواملی همچون مسافت، هزینه حمل و نقل و انرژی در فروش آن بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش صدای بورس؛ سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیم با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد؛ نسبت تناسب مصرف سیمان و نرخ رشد اقتصادی در ایران ۰/۹۵ است. به دلیل اینکه این صنعت نیاز به فن آوری پیچیدهای ندارد، راه اندازی کارخانه های سیمان حتی در کشورهای کمتر توسعه یافته با مشکلاتی هم چون عدم امکان تأمین تجهیزات تولید یا نبود نیروی کار متخصص رو به رو نیست، و برای ایجاد یک میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در دنیا به طور متوسط به ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و سه سال زمان نیاز است. از طرفی، معادن مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیمان نظیر سنگ آهک، و سوخت مورد نیاز نظیر گاز طبیعی یا زغال سنگ در کشورهای مختلف دنیا یافت می شود.

انواع سیمان:

سیمان به عنوان پرمصف ترین کانی غیرفلزی، از انواع مختلفی برخوردار است که به بررسی آن ها می پردازیم:

سیمان تیپ۱: این سیمان در شرایط معمولی جوی مصرف میگردد. مقاومت زیادی در مقابل سولفاتها ندارد و بهتر است از این سیمان در محیط های خورنده حاوی ید مصرف نشود.
سیمان تیپ ۲(پرتلند اصلاح شده): این سیمان در مقابل حمله سولفاتها مقاومتر است و برای ساخت کانالهای فاضلابی و... مناسب است.
سیمان تیپ۳ (سیمان زودگیر): این سیمان بسیار ریز آسیاب میشود، به همین علت، زمان گیرش این سیمان بسیار سریع میباشد. برای تعمییرات فوری استفاده می شود.
سیمان تیپ ۴(سیمان دیرگیر): این سیمان کند گیر بوده و در زمان گیرش حرارت کمتری تولید میکند. این سیمان در ساختمانهای حجیم بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.
سیمان تیپ ۵: این سیمان در بتنهایی که در معرض حمله سولفات قراردارند مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل سیمان ضد سولفات نام دارد.
سیمان پوزولانی: پایین بودن حرارت هیدراسیون اولیه و نهایی، کاهش نفوذپذیری بتن و ایجاد دوام از ویژگیهای این سیمان است.
سیمان سفید: انواع سیمانهای ذکر شده در بالا سیمان خاکستری نام دارند. برای تولید سیمان سفید باید سولفات آهن و منیزیم از سیمان حذف شود و همچنین از سوخت مناسب و بدون دوده استفاده شود.
سیمان چاه نفت: این سیمان دیرگیر بوده و در برابر دما و فشار زیاد مقاوم است. از این سیمان برای درزگیری چاه های نفت و حفره چاههای آب و فاضلاب استفاده می شود.

صنعت سیمان یکی از صنایع قدیمی کشور است که علاوه برتامین نیازهای داخلی ، در بازارهای جهانی به خصوص کشورهای همسایه نیز حضور دارد. به دلیل ویژگی خاص سیمان (نسبت حجم به وزن آن) عواملی چون هزینه مسافت و هزینه حمل و نقل در فروش این محصول تاثیرگذار است.

سیمان در ایران در تیپ های مختلف و با توجه به کاربرد و محیط مصرف تولید می شود. از میان ۷۸ شرکت تولید کننده سیمان، ۲۳ شرکت در بورس تهران حضور دارند. به جز سه شرکت سیتا، سیدکو، سفارس که هلدینگ سرمایه گذاری تخصصی در صنعت سیمان هستند و درآمد آن ها از سود سرمایه گذاری در شرکت های سیمانی زیرمجموعه است، مابقی شرکت ها به تولید سیمان و کلینکر مشغول هستند.

بزرگترین تولیدکنندگان سیمان در ایران:

شرکت سیمان آبیک با تولید ۲.۰۷۷.۳۹۹ تن سیمان بزرگترین تولیدکننده سیمان در کشور است. رتبه دوم و سوم بزرگترین تولیدکنندگان سیمان کشور نیز به ترتیب به سیمان سپاهان با ۱.۸۵۹.۷۹۳ تن تولید و سیمان تهران با ۱.۸۵۸.۵۲۸ تن تولید اختصاص یافته است.

شرکت‌های سیمان خوزستان، مازندران، سیمان غرب، هگمتان، ارومیه، صوفیان و خاکستری ساوه نیز رتبه‌های چهارم تا دهم غول های سیمانی کشور را دارا هستند.

در جدول زیر هلدینگهای صنعت سیمان و تعداد کارخانهها، تعداد خط تولید، حجم تولید و مالکیت عمده آن ها را مشاهده می کنید:

«سصوفی» بخریم؟

شرکت های سیمانی:

در نمودار زیر فعالیت شرکت های سیمانی بورسی مختلف، در پایان آخرین سال مالی خود (۱۳۹۸-۱۳۹۹) مقایسه شده است:

«سصوفی» بخریم؟

صادرات در ایران:

۶۰ درصد از صادرات سیمان به کشورعراق ومابقی به آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و افغانستان بوده است. عمده صادرات کلینکر ایران به کشورهای خلیج فارس و سپس مصر و تانزانیا است.

ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۵ میلیون تن و میزان نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است. در حال حاضر ایران جز هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان است، عدم تناسب در تأمین نهاده‌های تولید به دلیل تحریم، مازاد عرضه و عدم تناسب تقاضا به دلیل افزایش کارخانجات سیمان، بروز کووید ۱۹ و تبعات ناشی ازآن و مباحث مرتبط با حمل نقل از جمله چالش‌های پیش روی صنعت سیمان است.

سیمان صوفیان:

شرکت سهامی عام کارخانجات سیمان صوفیان در سال ۱۳۴۵ تاسیس گردید. این شرکت بهعنوان یکی از پشتوانههای مهم توسعه و آبادانی در شمال غرب کشور، تولید و عرضه انواع سیمان را در راستای خدمت به مشتریان، رسالت اصلی خود میداند. کارخانجات سیمان صوفیان دارای دو خط تولید با ظرقیت تولید ۷۰۰۰ کلینکر در روز میباشد. مرکز اصلی شرکت در تبریز و کارخانه در ۳۳ کیلومتری جاده مرند-تبریز واقع است.

محصولات تولیدی این شرکت شامل موارد زیر است :

•سیمان پرتلند پوزولانی
•سیمان پرتلند پوزولانی ویژه
•سیمان پرتلند تیپ ۲
•سیمان پرتلند تیپ ۴۲۵-۱
•سیمان پرتلند مرکب
•سیمان پرتلند تیپ ۲ بلین بالا

اصلی ترین سهامدار شرکت سصوفی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین است که حدود ۶۵ درصد سهام شرکت را داراست.

تولیدات شرکت سیمان صوفیان به طور کلی به دو دسته سیمان و کلینکر تقسیم می شود. کلینکر محصولی است که در جریان تولید سیمان ساخته میشود که شرکت هر ساله مقداری از آن را به صورت صادراتی به فروش میرساند و مابقی را در فرایند تولید سیمان استفاده می کند.

ظرفیت اسمی تولید سیمان ۲/۱۳۰/۰۰۰ تن و ظرفیت اسمی تولید کلینکر ۲/۰۰۰/۰۰۰ است.

در سال های گذشته میانگین صادرات کارخانه سیمان صوفیان در حدود ۴ در صد است.در حال حاضر تنها مقصد صادراتی شرکت سیمان صوفیان کشور ارمنستان است. هزینه حمل هر تن سیمان از کارخانه تا مرز ارمنستان به صورت جداگانه محاسبه می شود.

صورت سود و زیان

کارشناسی سود شرکت سیمان صوفیان به شرح جدول زیر است:

«سصوفی» بخریم؟

تحلیل حساسیت

تحلیل حساسیت سودآوری سصوفی با دو متغیر نرخ دلار سامانه نیما و نرخ سیمان برآورد شده است:

«سصوفی» بخریم؟

ارزشیابی

ارزشیابی شرکت با استفاده از سه مدل زیر صورت گرفته است.

با در نظر گرفتن P/E ۷ برای این شرکت، ارزش هر سهم به حوالی ۲۵۰/۰۰ ریال خواهد رسید.
«سصوفی» بخریم؟
منبع: گروه مالی دانایان / صنم مجتهدی
کد خبر 436425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    امسال سال سیمانی هاست بخریدیاعلی
  • هادی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    تمام بورس مسخره بازیه قبلا مثل آب خوردن ازکارخونه سیمان میخریدیم وقتی بردن توبورس کالا بیچاره کردن ملتو چندتا دلال کله کنه خودشون دارن به بالاترین قیمتی که بلدن خریدمیکنن به هرقیمتی که دلشون میخوادمیدن مصرف کننده برای ۵۰تن سیمان فله ۴باررفتم کارگزاری خراب شده ۱۰روزطول کشیده سیمان ۳۵۰هزارتومانی رو۷۰۰هزارتومان خریدم درب کارخونه انشااله ریسی بیادجمع کن بساط این دزدای بورسی
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    امسال سال سیمانی هاست یاعلی