برزخ بورس با دو ابهام اقتصادی / پیش بینی بازار

بودجه و انتخابات، دو ابهام مهم برای بازار بود که در ابتدای سال ۱۴۰۰ باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح به عدم خرید در بازار دهند.

مژده ابراهیمی _ صدای بورس؛ انتظار می‌رود نقدینگی در بین بازارهای مختلف چرخش داشته باشد، اما با حفظ وضعیت موجود، صنایعی همچون گروه قطعات خودرو، گروه زراعت و غذایی، گروه سیمان و گروه دارویی وضعیت مناسب‌تری را از لحاظ بازدهی برای سهامداران خود داشته باشند.

تردید سرمایه گذاران با دو ابهام مهم

رسول جاویدی، مدیر تحلیل و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان داریوش در گفت و گو با صدای بورس گفت: هرچند که انتظار می‌رفت پس از افت محسوس قیمت در بسیاری از نمادها و ارزنده بودن قیمت‌های کنونی و همچنین وضعیت تقاضا در بازارهای جهانی(خصوصا کامودیتی‌ها)، از ابتدای سال ۱۴۰۰ شاهد وضعیتی بهتر در بازار باشیم، اما بازار با ریسک‌ها و ابهاماتی روبرو بود که باعث شد استقبال مناسبی از بازار را شاهد نباشیم.

جاویدی افزود: بودجه و انتخابات، دو ابهام مهم برای بازار در ابتدای سال ۱۴۰۰ بود که سبب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح به عدم خرید در بازار را داشته باشند و به انتظار بنشینند. همچنین با برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور منتخب، شاهد کاهش ریسک‌ها و استقبالی مناسب‌تر از بازار بودیم.

سرمایه گذاران در انتظار نتیجه برجام

جاویدی بیان کرد: دو ابهام بزرگ که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم، مشخص شدن تیم اقتصادی دولت جدید و سیاست خارجی کشور در خصوص حصول توافقی همچون برجام است. این دو مهم سبب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران (چه حقیقی و چه حقوقی) منتظر مشخص شدن تیم اقتصادی ‌باشند تا با توجه به شناختی که از اقتصاددانان کشور و حوزه‌های فعالیت آن‌ها دارند، اقدام به سرمایه‌گذاری مناسب کنند و برخی دیگر منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات هستند تا بر آن اساس تصمیم مناسبی را اتخاذ کنند.

مدیر تحلیل و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان داریوش عنوان کرد: هرچند که انتظار می‌رود نقدینگی در بین بازارهای مختلف چرخش داشته باشد، اما با حفظ وضعیت موجود، صنایعی همچون گروه قطعات خودرو، گروه زراعت و غذایی، گروه سیمان و گروه دارویی وضعیت مناسب‌تری را از لحاظ بازدهی برای سهامداران خود داشته باشند (در کوتاه مدت).

بی‌اعتمادی مهمترین معضل بورس

وی تصریح کرد: سیاست خارجی نیز نقشی تعیین کننده در وضعیت صادراتی ما خواهد داشت، خصوصا جایی که شرکت‌ها به دلیل تحریم‌ها، علاوه بر فروش با تخفیف در وارد کردن ارز خود به چرخه اقتصادی کشور نیز مشکل دارند که باید منتظر ادامه مذاکرات باشیم، اما شاید بزرگترین مشکل این روزهای بازار را بتوانیم در برگرداندن اعتماد از دست رفته برخی فعالان بازار بدانیم.

جاویدی اظهار داشت: با برگشت اعتماد و البته بخشی از پول‌های خارج شده، می‌توانیم دوباره شاهد اوج‌گیری بازار باشیم و امید است که تیم اقتصادی جدید در این راستا، با همکاری فعالان بازارسرمایه، در خصوص تحقق این مهم گام بردارند.

کد خبر 436361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =