سود ۲۰۰ تومانی برای سهامداران «بفجر»

در مجمع عمومی سالانه شرکت پتروشیمی فجر، ۲۰.۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد.

صدای بورس - زهرا مالمیر؛ در مجمع عمومی سالانه شرکت پتروشیمی فجر صورت‌های مالی شرکت برای سال منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ و گزارش فعالیت هیئت مدیره مورد بررسی و تصویب مجمع قرارگرفت.

در پایان تقسیم سود ۲۰.۰۰۰ ریال به ازای هر سهم، مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

غلامعلی زال خانی مدیرعامل شرکت در ابتدای مجمع به قرائت گزارش عملکرد شرکت پرداخت و به سوالات اکثر سهامداران پاسخ داد.

وی گفت: شرکت فجر انرژی خلیج فارس با حجم سرمایه گذاری نزدیک‌به ۲ میلیارد یورو به عنوان اولین مجتمع تولید یوتیلیتی و سرویس های حیاتی متمرکز در ایران (از سال ۱۳۸۳)، دومین شرکت در صنعت پتروشیمی کشور از نظر حجم سرمایه گذاری بعد از پتروشیمی بندر امام است.

سود ۲۰۰ تومانی برای سهامدران «بفجر»

چالش های سال ۹۹

وی در خصوص چالش ها و محدودیت های سال ۹۹ افزود: شرایط دشوار ناشی از شیوع ویروس کرونا، موانع و محدودیت های مربوط به بخشنامه های تامین ارز و خرید کالا و وصول مطالبات از شرکت مدیریت شبکه برق ایران، محدودیت های فصلی تامین آب خام در فصل گرم و گاز طبیعی در فصل سرد، دستورالعمل ابلاغی شورای رقابت در تعیین نرخ فروش محصولات از جمله های چالش های پیش روی شرکت در سال ۹۹ بوده است.

دستاروردها و اقدامات سال ۹۹

زال خانی تصریح کرد: دستیابی به بیش از ۱۰۰۰ روز تولید پیوسته و بدون توقف، تسویه کلیه بدهی های ارزی به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در تیرماه ۹۹، خرید دو دستگاه ترانسفورماتور قدرت برای توسعه ایستگاه برق ۴۰۰ کیلو ولت، تعدیل نرخ های فروش محصولات شرکت فجر انرژی خلیج فارس، اخذرای اولیه هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی بند ب ماده ۵۹، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در راستای حمایت از سهم شرکت، تامین هفتگی منابع نقدینگی مورد نیاز صندوق بازارگردانی برای حمایت از سهم بفجر، پیگیری تسویه و تهاتر بدهی ۴۰۰۰ میلیلارد ریالی به بانک ملت با مطالبات از شرکت مدیریت شبکه برث ایران، افزایش پایداری و بهره وری تولید شبکه برق واحدهای نیروگاهی، کسب درآمد ۵برابری حاصل از عرضه گازهای صنعتی مایع تولیدی شرکت از طریق بازار بورس، عرضه آرگون مایع به بازار بورس، آغاز صادرات نیتروژن و آرگون مایع به خارج از کشور از مهم ترین دستاوردها و موفقیت های سال ۹۹ تا کنون بوده است.

حمایت از تولید داخل

هدف اصلی شرکت فجر انرژی خلیج فارس از حمایت تولیدات داخلی و به سمت خودکفایی رفتن، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بوده است. با حمایت تولیدات داخلی اهداف دیگری همچون مداومت تامین قطعه و عدم وابستگی برخی قطعات به خارج از کشور، کاهش ریسک تامین برخی قطعات در شرایط خاص تجارت بین الملل و صرفه جویی در برخی موارد نسبت به قطعات تولید خارج نیز برای این شرکت می شود.

میزان بودجه مصرف شده برای داخلی سازی در سال ۹۹ مبلغ ۶۴۸ میلیارد ریال بوده است.
با حمایت از تولید داخل در سال ۹۹ ضمن جلوگیری از خروج ارز کشور، به میزان ۴۰ درصد صرفه جویی شده است.
این شرکت با اتکا بر توان داخلی کشور تا سال ۹۸، بیش از ۸۰۰ قطعه را بومی سازی کرده و بیش از ۱۳ نوع ماده شیمیاییتولید کرده که با این رویکرد ۱۵۰ میلیارد ریال و یک میلیون یورو در هزینه های خود صرفه جویی کرده است.
در سال ۹۹ بالغ بر ۸۳ درصد محصولات و خدمات شرکت فجر انرژی خلیج فارس به ۷ شرکت پتروشیمی اروند، مارون، امیرکبیر، تندگویان، فن آوران، کارون، بوعلی سینا و مدیریت شبکه برق ایران و مابقی محصولات و خدمات نیز به سایر شرکت های مستقر در منطقه عرضه شده است.

رشد فروش و درآمدهای عملیاتی

فروش محصولات و درآمدهای عملیاتی شرکت در سال ۹۹بالغ بر ۲۶.۸۰۰میلیارد ریال است که نشان دهنده رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ است.

غلامعلی زال خانی مدیر عامل پتروشیمی فجر خلیج فارس گفت: اصلی ترین موضوع بفجر نرخ گذاری و فرمول آن است. براساس نظر شورای رقابت و MPC نرخ گذاری ها مجددا باید در سال ۱۴۰۰ بازنگری شود.

شرکت پتروشیمی فجر در بلند مدت متضرر بوده و به دلیل پرش نرخ ارزی در سال گذشته این ضرر سنگین تر بود برای شرکت فجر. قطعا فرمول فعلی نرخ گذاری مورد تایید شرکت نیست چرا که مجموعه را از مسیر اصلی منحرف کرده است.

همچنین موضوع افزایش سرمایه که در سال گذشته مطرح شد مورد تایید حسابرس قرار نگرفت. از همین رو در این جلسه سهامدار عمده موافقت خود را با افزایش سرمایه شرکت در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد.

وی اضافه کرد: مبنا و تعیین قیمت های محصولات ما به عملکرد سایر شرکت ها و پایداری و تامین یوتیلیتی بستگی دارد.

در سال ۱۳۹۹ پتروشیمی اروند تولید کننده انواع محصول پی وی سی مصرفی کشور ،مشتری بالغ بر ۳۱ درصد محصولات پتروشیمی فجر بوده است و رشد سود آوری قابل ملاحضه ای داشته که روی عملکرد و سود آوری فجر ارتباط مستقیمی داشته است.

همچنین در این سال ۱۰ درصد برق تولیدی شرکت را به سیستم برق کشور با مبلغ ۱۷۷۵ ارائه دادیم.

سود ۲۰۰ تومانی برای هر سهم

به گزارش صدای بورس در مراسم این مجمع که صبح روز دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ با حضور ۷۸ درصد از سهامداران در محل هلدینگ خلیج فارس برگزار شد.صورت‌های مالی شرکت برای سال منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ و گزارش فعالیت هیئت مدیره مورد بررسی و تصویب مجمع قرارگرفت . همچنین روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شدند.

در پایان تقسیم سود ۲۰.۰۰ ریال به ازای هر سهم، مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

کد خبر 435915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =