سودسازی مطلوب در صندوق‌های سهامی

گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما در حال حاضر مدیریت ۷ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما به ‌عنوان یک شرکت هلدینگ مالی در تابستان ۱۳۹۷ تأسیس و مجوز فعالیت خود را دریافت کرد. این شرکت دارای سه شرکت زیرمجموعه با نام‌های سبدگردان کاریزما، مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما و سرمایه‌گذاری کاریزماست. سبدگردان کاریزما را می‌توان نخستین سبدگردان کشور دانست که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده و به‌عنوان یکی از مجموعه‌های خوش‌نام بازار سرمایه کشور مشغول به کار است. این شرکت در حال حاضر مدیریت ۷ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

بازدهی مرکب جذاب

دو صندوق از هفت صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی مشغول به فعالیت‌اند. خالص ارزش دارایی‌های صندوقِ مشترک کاریزما با افتی ۴۴ درصدی در یک‌سال گذشته اندکی بالاتر از مرز ۲۰۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. این صندوق ۹۸ درصد از سبد خود را به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «عرضۀ برق، گاز، بخار و آب گرم» اختصاص داده است. صندوق قابل ‌معامله سپهر کاریزما نیز افتی ۲۴ درصدی خالص ارزش دارایی‌ها را در یک‌سال اخیر تجربه کرده و همانند صندوق مشترک کاریزما، سهمی ۹۷ درصدی را به بازار سهام و به‌خصوص گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» اختصاص داده است. گرچه سطح بازدهی سالانۀ این دو صندوق همانند سایر صندوق‌های سهامی بازار، متأثر از ریزش بازار سهام کاهش بسیار محسوسی داشته اما صندوق مشترک کاریزما در افقی بلندمدت، بازدهی مرکب جذابی محقق ساخته‌ که در جدول انتهایی گزارش قابل مشاهده است.

اختلاف بسیار زیاد در بازدهی

چهار صندوق از هفت صندوق این شرکت در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت (اعم از نیکوکاری و قابل ‌معامله و ... ) مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. دو صندوق با درآمد ثابت کمند و کاریزما، در یک‌سال اخیر حدود ۲۰ درصد بازدهی کسب کرده‌اند. صندوق قابل ‌معاملۀ با درآمد ثابت کمند با خالص ارزش دارایی بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد ریال، بزرگ‌ترین صندوق مجموعۀ کاریزماست. دو صندوقِ با درآمد ثابت دیگر خانوادۀ کاریزما از نوع صندوق‌های نیکوکاری‌اند؛ سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تمام یا بخشی از سود خود را جهت امور خیریه اهدا می‌کنند. سطح بازدهی‌های کسب‌شده در صندوق‌ نیکوکاری کشتی ورزش ملی ایران با ۸۸ درصد بازدهی، با اختلاف بسیار زیادی از سایر صندوق‌های مشابه بالاتر بوده است.

در انتظار اثبات توان

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط کاریزما در تیرماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و محصولی برای سرمایه‌گذاران با سطح ریسک متوسط محسوب می‌شود. با توجه به مدت زمان ناچیزی که از فعالیت این صندوق می‌گذرد، دادۀ خاصی جهت ارزیابی در دسترس نیست و باید مدتی زمان داد تا این صندوق جوان و پرانگیزه، توانِ خود را اثبات کند.

سودسازی مطلوب در صندوق‌های سهامی

اولویت با نقدشوندگی

عزت‌الله طیبی - مدیرعامل سبدگردان کاریزما: اولویت صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله و صدور ابطالی سبدگردان کاریزما با نقدشوندگی بوده، به گونه ای که سرمایه‌گذاران بتوانند در مدت زمان یک روز کاری با هر وجوهی که وارد صندوق شدند به آن دسترسی پیدا کنند و بازدهی قابل رقابت با سپرده بانکی که برایشان به صرفه باشد و در مقایسه با سپرده بانکی وضعیت بهتری را داشته باشد، کسب کنند.
استراتژی صندوق‌های سهامی حضور در سهام بزرگ و بنیادی است و اولویت با نقدشوندگی و قفل نشدن در صف‌های فروش در مواقعی که صندوق منابع نقدی نیاز دارد، است. در این صندوق‌ها تلاش می‌شود که سرمایه‌گذاران متناسب با شاخص بورس و حتی بهتر از آن بازدهی داشته باشندکه تقریبا طی چند سال گذشته در دوره‌های مختلف همواره بهتر از شاخص عمل کردیم و این موضوع باعث شده است سرمایه‌گذاران ما علاوه بر اینکه ریسک کمی را متقبل می‌شوند از آن‌طرف با نقدشوندگی بالایی در صندوق مواجه شوند و هرموقع که نیاز به منابع نقد دارند حداکثر طی دو روز کاری منابع از صندوق‌ها به حساب آنها واریز می‌شود و یا در صندوق سهامی قابل معامله، بازارگردان همیشه حضور دارد. همچنین هرموقع که سرمایه‌گذاران تمایل به فروش داشته باشند در هر موقع حتی در زمان‌هایی که کل بازار با صف‌های فروش سنگین مواجه است، بازارگردان اقدام به خرید می‌کند و نقدشوندگی صندوق تضمین می‌شود.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۷

کد خبر 435796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =