عوامل برگشت و چشم انداز مثبت

قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها که روندی رشدی و باثبات را با توجه به افزایش تقاضای جهانی ناشی از واکسیناسیون گسترده ترسیم می‌کند، می‌تواند انتظار رشد درآمد و سودآوری از شرکت‌ها ایجاد کند.

بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران در یک ماه آینده که تکلیف برجام و کابینه اقتصادی دولت مشخص می‌شود، حالت انتظار را برای این دو موضوع دارند. البته پیشران اصلی بورس، نرخ ارز، بهره بانکی و اعلام گزارش شرکت‌ها ست که تا ۱۰ روز آینده گزارش عملکرد سه ماهه بهار شرکت‌ها منتشر می‌شود. انتظار می‌رود گزارشات مناسبی روانه کدال شود، هرچند در دو هفته اخیر شاخص کل روند رشدی را تجربه کرده است.
اما تعیین تکلیف کابینه دولت منتخب، نتایج مذاکرات وین و آینده برجام نیز مهم هستند. البته معتقدم بازار بیشتر به عملکرد شرکت‌ها، نرخ ارز و نرخ بهره ضریب بالاتری برای تصمیم گیری می‌دهد. طی یک ماه اخیر و بعد از اصلاح و ریزش‌های شدیدی که تابستان پارسال در بازار شروع شد اکثر سهم‌ها به قیمت‌های ارزنده‌ای رسیدند.
از طرفی ارائه گزارشات سال ۱۳۹۹ شرکت‌ها همراه با تعدیل مثبت سود بودند. همچنین در پیش بودن فصل مجامع شرکت‌ها و از طرف دیگر عدم اصلاح نرخ ارز و پیش بینی گزارشات مناسب سه ماهه بهار، منجر به شروع خرید و سرمایه‌گذاری توسط سهامداران شد.
بر این اساس، شاهد تبدیل بخش زیادی از منابع پارک شده در صندوق‌های با درآمد ثابت به سهام ارزنده و بنیادی بودیم. مجموع این عوامل منجر به رشد ارزش معاملات و رشد شاخص کل به محدوده یک میلیون و سیصدهزار واحد شده است.
اگر بخواهیم چشم اندازی از وضعیت آتی بورس و بازار سرمایه ترسیم کنیم. پیش بینی رشد نرخ ارز متناسب با رشد تورم در اقتصاد که ناشی از کسری بودجه دولت است مدنظر قرار می‌گیرد. همچنین وضعیت قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها که روندی رشدی و باثبات را با توجه به افزایش تقاضای جهانی ناشی از واکسیناسیون گسترده کووید ۱۹ بویژه در کشورهای توسعه یافته ترسیم می‌کند، می‌توان انتظار رشد درآمد و سودآوری از شرکت‌هارا در سال جاری داشت. از طرفی تعیین تکلیف آینده برجام و نیز استقرار کابینه‌ جدید که توجه ویژه به بازار سرمایه را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است چشم‌انداز آتی بازار را مثبت می‌کند.
البته در حال حاضر مهمترین مسئله این است که سرمایه‌گذاران انتظارات خود را از بازار سرمایه و سهم‌ها تعدیل کنند و بازدهی مورد انتظار را براساس واقعیت‌ها در نظر بگیرند، اتفاقی که پارسال رخ داد و در نیمه اول سال بازار به شدت رشد داشت و به‌نظر نمی‌رسد امسال رخ دهد. درمجموع روند بازار مثبت و رو به جلو خواهد بود.

  • کامل ابراهیمیان - رئیس هیأت مدیره سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۷

کد خبر 435793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    امیدوارم که شرایط بهتر بشه