زمینه تداوم رشد مهیاست

میانگین حجم معاملات رو به افزایش است و احتمال بازگشت به میانگین حجم معاملات در سال گذشته می‌تواند چراغ سبزی به نقدینگی سرگردان و فعالان بازار سرمایه باشد.

تثبیت سیاست‌های پولی بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز و نرخ بهره به عنوان دو متغیر اصلی اقتصاد کلان در سال‌های اخیر صدمات جبران ناپذیری به وضعیت نقدینگی کشور وارد ساخته و موجبات رشد افسارگسیخته تورم و در نهایت کاهش رفاه اجتماعی را فراهم آورده است، کمک شایانی به سودآوری سال جاری و سال‌های آتی شرکت‌ها می‌کند.
رشد نرخ جهانی کامودیتی‌ها نیز یکی دیگر از متغیرهایی است که اطمینان از سودآوری بیشتر شرکت‌ها را تقویت می‌کند. در حال حاضر فارغ از اتفاقاتی که ممکن است در خصوص مسائل سیاسی در کشور رقم بخورد، با توجه به اینکه بازار سرمایه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کشور اقبال مناسبی نشان داد می‌توان به تداوم روند رشد نسبی بازار امیدوار بود. روند معاملاتی دوره اخیر نشان داد که اعتماد از دست رفته به بازار بازگشته است و کمتر شاهد افت و ریزش هیجانی در بازار هستیم. دلیل این ادعا برچیده شدن صف‌های فروش در سهم‌های کوچک و حتی جبران زیان وارده به سهامداران در تعدادی از نمادها و حرکت نقدینگی به سمت سهم‌های کوچک و متوسط و رشد شاخص هم‌وزن بود که نشان از بهبود شرایط بازار دارد.
میانگین حجم معاملات نیز رو به افزایش است و احتمال بازگشت به میانگین حجم معاملات در سال گذشته می‌تواند چراغ سبزی به نقدینگی سرگردان و فعالان بازار سرمایه باشد. از طرفی تقسیم سود حداکثری در سال جاری در اغلب شرکت‌ها و جبران کاهش تئوریک قیمت سهم پس از مجامع با روند صعودی سهام، تمایل سهامداران به حضور در مجامع شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های ارزشی با رشد سودآوری را افزایش می‌دهد. بنابراین با توجه به جمیع جهات و با لحاظ شرایط مذکور، زمینه تداوم رشد در بازار و جبران عقب افتادگی یک سال گذشته، مهیاست.
درخصوص حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌توان گفت امکان تکرار شرایط تیر و مرداد سال گذشته که سرمایه‌های بسیاری را به صورت هیجانی روانه بازار کرد بسیار بعید به نظر می‌رسد. دلیل آن هم عدم افت نرخ سود بانکی همانند سال گذشته است. پول‌های پارک شده هوشمند است و برگشت مجدد آن به سمت بازار سرمایه مستلزم فرصت آربیتراژ بسیار فراتر از سود بانکی است که تنها در صورت احتمال افزایش شدید نرخ ارز و تورم میسر خواهد شد.
با لحاظ ثبات فرضیات مطرح شده و بهبود وضعیت معاملات سهام نسبت به فروردین و اردیبهشت سال جاری،به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه تا پایان سال روند صعودی اما متعادلی را در پیش بگیرد. همچنین احتمال رشد حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصدی شاخص کل وجود دارد، این درحالی است که در صورت حمایت از سهم‌های کوچک می‌توانیم شاهد رشد متناسب شاخص هموزن نیز باشیم.

  • سید امیر اعتمادی - مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأ‌مین سرمایه سپهر
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس ، شماره ۴۰۷
کد خبر 435791

برچسب‌ها