شرکت‌ها سود سهام سهامداران را از طریق سجام واریز کنند

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: تلاش می‌کنیم شرکت‌های بورسی را ملزم به واریز سود سهام سهامداران از طریق سجام کنیم.

به گزارش صدای بورس، امروز شرکت سپید ماکیان تولیدکننده مرغ گوشتی به عنوان پانصد و هفتاد و دومین شرکت بورسی در بورس اوراق بهادار تهران ۱۵ درصد از سهام خود را عرضه اولیه کرد که با این اقدام ۲۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار اضافه شد.

در این مراسم علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: امروز چهارمین عرضه اولیه شرکت‌ها در سال جاری در بورس تهران، انجام شد. شرکت‌هایی که شرایط پذیرش داشته باشند می‌توانند در بورس سهام خود را عرضه کنند و هیچ محدودیتی از سوی بورس وجود ندارد. فقط شرکت‌ها باید شفافیت بیشتری داشته باشند چون مردم به تابلوی بورس اعتماد می‌کنند، بنابراین سودهایی که شرکت‌ها اعلام می‌کنند، باید واقعی باشد تا اعتماد مردم بیشتر جلب شود.

وی گفت: شرکت‌ها در استانداردهای حسابداری و گزارش‌گری مالی باید همه موارد را رعایت کنند و هرچه شفاف‌تر باشند می‌توانند در بورس سهام خود را عرضه کنند.

به گفته صحرایی امروز ۱۵ درصد از سهام شرکت سپیدماکیان در نماد سپید برای اولین بار عرضه شد که ۲۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار اضافه کرد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت:‌از سال گذشته مصادف با بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس ایران یعنی عرضه اولیه سهام شستا، تعداد زیادی از مردم وارد بورس شدند و عرضه اولیه با روش سفارش خرید و یا همان بوک بیلدینگ انجام می‌شود که در این روش هیچ فرقی بین سهامدار تازه‌وارد با سهامداری که ۳۰ سال سابقه دارد وجود ندارد، بنابراین جذابیت عرضه‌های اولیه برای شرکت‌های بورسی وجود دارد، اما این جذابیت برای همه شرکت‌های حاضر در تابلوی بورس نیست.

صحرایی تأکید کرد: مردم برای حضور در بورس یا باید دانش کافی داشته باشند و با مطالعه، مشاوره و تحقیق وارد شوند، یا از طریق صندوق‌ها و بازارگردان‌ها به صورت غیرمستقیم وارد بازار شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی مجامع اکثر شرکت‌ها به صورت الکترونیک برگزار می‌شود، گفت: به زودی مجمع عمومی خود شرکت بورس برگزار می‌شود که به صورت الکترونیکی خواهد بود و با وجود آنکه ۸۰ هزار سهامدار حقیقی داریم اما به صورت الکترونیکی مجمع فوق‌العاده برگزار می‌شود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت سپرده‌گذاری مکانیسم رأی گیری آنلاین را فراهم کرده و تاکنون ۴۰ شرکت به صورت آنلاین مجمع خود را برگزار کردند.

صحرایی همچنین در مورد واریز سود سهام شرکت‌ها گفت: همه شرکت‌ها ملزم هستند پرداخت سود سهامداران را به صورت غیرحضوری و از طریق سجامی واریز کنند، البته برخی از سهامداران هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند که آنها هم باید ثبت نام کنند و از طرفی باید زیرساخت‌ها به صورت کامل فراهم شود تا سود شرکت‌ها از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شود.


بیشتر بخوانید:

لحظه به لحظه با بازار ۲۳ تیر ۱۴۰۰


به گفته وی دو اقدام اساسی در این زمینه لازم است؛ اولا اینکه همه مشتریان بورس باید سجامی شوند و همچنین آنهایی که شماره حساب به شرکت‌های سرمایه‌پذیر اعلام کرده‌اند باید سود آنها از طریق شماره حساب بانکی واریز شود. این فرایند انتقال یعنی واریز سود از طریق سجام، یکی دو سال زمان لازم دارد و در مورد پرداخت سود شرکت‌های بورسی یا اصطلاحا ناشران بورسی کار تحقیقاتی لازم است تا بدانیم مانده بدهی صورت‌های مالی آنها چقدر است و چه میزان از سود سهامداران در حساب شرکت‌ها رسوب کرده است.

مدیرعامل بورس تهران تأکید کرد: خود شرکت‌های بورسی اگر سود سهام را از طریق سجام واریز کنند، از فرایند اداری تقسیم سود راحت می‌شوند، همچنین تردد شهروندان کمتر می‌شود و این یک کار عقلانی و منطقی است که سود سهامداران با توجه به پراکنده بودن به صورت متمرکز به حساب‌شان واریز شود.

به گفته صحرایی، شرکت‌هایی که شفافیت مالی بیشتری داشته باشند می‌توانند به لیست شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه اضافه شوند و ابتدا در بورس درج شده و سپس سهام خود را در بورس ارائه کنند.

به گزارش صدای بورس، وی همچنین در باره چشم‌انداز بازار سرمایه گفت: ۳۷۶ شرکت در ۴۰ صنعت در بورس حضور دارند که همه اینها تابع اقتصاد کلان و صنعت کشور هستند، باید تحلیل‌های بنیادی در این زمینه صورت گیرد.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به حضور گسترده حدود ۵۰ میلیون نفر در بورس تهران که در سال گذشته صورت گرفت، گفت: باید عملیات بازارگردانی با توجه بیشتری انجام شود و ابزارهای اطمینان‌بخش بیشتری در اختیار سهامداران قرار دهیم.

به گفته صحرایی، با توجه به اینکه تصمیمات اقتصادی در سایر بخش‌ها در بورس اثر دارد، از طرفی چشم‌انداز مثبت بازار نفت و بازارهای کالایی باعث شده است که چشم‌انداز مثبتی جلوی بازار سرمایه باشد، اما تاکید می‌شود کسانی که دانش کافی ندارند، با توجه به اینکه بازار سرمایه محل ریسک است، باید از طریق مطالعه، مشاوره و تحقیق وارد شوند و یا اینکه به روش غیرمستقیم از طریق سبدگران‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند.

در این مراسم همچنین مجتبی رسولی مدیرعامل شرکت سپید ماکیان گفت: این شرکت در زمینه تولید مرغ گوشتی و همه فرآورده‌های مرغ فعالیت دارد و ارزش روز این شرکت ۲۱۰۰ میلیارد تومان است که قیمت هر سهم آن امروز ۲۱۰۰ تومان کشف قیمت شد، سال گذشته ۹۱ هزار تن مرغ آماده طبخ تولید شد، پیش بینی می‌کنیم امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن مرغ گوشتی تولید شود. این شرکت در استان گیلان قرار دارد.

کد خبر 435705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =