چرا خبری از نماد بیمه پرتفوی نشد؟/ آقای خدابخش "درج نماد" چه شد؟

بیمه پرتفوی قرار بود با درج نماد در بورس انجام شود اما هنوز هیچ اقدامی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام نشده است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اسفند ۹۹ گفت:‌ طرحی را به اجرا رساندیم مبنی بر اینکه کسانی که تا اردیبهشت ۱۴۰۱ پرتفوی خود را حفظ کنند، می‌توانند از تضمین سود ۲۵ درصدی استفاده کنند. در تیر ۱۴۰۰ وی در مصاحبه ای از اجرایی شدن این طرح خبر داد.

تلاش صدای بورس تا این لحظه برای پیگیری تعداد کسانی که از این طرح استقبال کردند و شرایط اجرای آن از رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به جایی نرسید.

 چرا خبری از نماد بیمه پرتفوی نشد؟/ آقای خدابخش "درج نماد" چه شد؟
خدابخش بیمه پرتفوی را طرحی اجرا شده عنوان می‌کند، اما...

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مصاحبه‌ای در اسفند ۹۹ گفته بود: "نمادی در بورس تهران ایجاد خواهیم کرد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می‌کنند، این اختیار را تهیه کنند و البته تهیه این اختیار مانع از فروش آن نخواهد بود؛ یعنی اگر این سهامداران در طول دوره احساس کردند که قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند مختارند اما این اختیار از آنها سلب خواهد شد".

این مدیر بورسی در پاسخ به صدای بورس تنها به بیان تک جمله "این طرح اجرایی شده است" بسنده کرد و از پاسخ دادن به تعداد مشارکت کنندگان و نام نمادی که در بورس درج شده امتناع کرد.

در حالی که هیچ سازوکاری در ارتباط با این بیمه رسانه ای نشده، رییس سازمان بورس از استقبال نشدن این طرح سخن گفت و در مصاحبه ای در تیر ۱۴۰۰ گفت: کاهش استقبال از این طرح به این دلیل بوده که بسیاری از این افراد جزو خریداران عرضه اولیه‌ها هستند. به جز چند عرضه ‌اولیه، مابقی هیچ‌ کدام به کمتر از قیمت عرضه نرسیده‌اند. بنابراین کسانی که در عرضه اولیه شرکت کرده بودند و سودهای بسیار خوبی هم داشتند، عملا در حال حاضر در سود هستند و از سوی دیگر بسیاری از سهامداران این عرضه اولیه‌ها را با نگاه سرمایه گذاری بلندمدت خریداری کردند


بیشتر بخوانید:


بیمه پرتفوی یا شوی تبلیغاتی؟

 چرا خبری از نماد بیمه پرتفوی نشد؟/ آقای خدابخش "درج نماد" چه شد؟
سازمان بورس به جای تشویق به حضور سرمایه‌داران خرد
باید آنها را به سرمایه‌گذاری با ریسک‌های کمتر و قابل کنترل سوق دهد

حبیب فرجی دانا در گفت و گو با صدای بورس در ارتباط با بیمه پرتفوی گفت: در این بیمه قرار بود تنها از کسانی که مجموع پرتفوی زیر ۱۰ میلیون تومان دارند حمایت شود، آیا کسی که پرتفوی ۱۵ میلیون تومانی دارد و یا کسی که خانه‌دار و کشاورزی که تمام دارایی خود را فروخته مستحق حمایت نیست؟ اتفاقا ریزش های بورس در پرتفوهای چند صد میلیون تومانی ضرر بزرگتری وارد کرده است.

وی افزود: پرتفوی ۱۰ میلیون تومانی بیشتر شامل کسانی بود که سهام عرضه اولیه خریداری کردند و ضرر نکردند. این طرح نیز بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شبیه است تا طرح حمایتی از سهامداران خرد. اگر قرار است از سهامدار حمایت شود باید شرایط سهامداری تسهیل شود، باید به سهامداران آموزش حضور در بورس داده شود و به مردم تفهیم شود که بازار همچنان که امکان رشد دارد، ریزشی نیز خواهد بود و این اتفاقات دست سازمان نیست و تضمینی نیز برای آن وجود ندارد. سازمان بورس به جای تشویق به حضور بی مهابا سرمایه داران خرد به بورس باید این سهامداران را به سمت سرمایه گذاری با ریسک های کمتر و قابل کنترل سوق دهد.

وی افزود: صندوق های سرمایه گذاری در تمام دنیا انواع مختلفی دارد، این تنوع در ایران بسیار کم است، سازمان بورس باید در صندوق ها تنوع ایجاد کند و برای ذائقه های سرمایه‌گذاران انواع مختلفی از صندوق هایی با درجه ریسک پذیری مختلف ایجاد کند.

جزئیات طرح بیمه پرتفوی چه بود؟

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در سال ۹۹ موارد زیر را به عنوان جزئیات این طرح عنوان کرد:

  • از بین افرادی که از ابتدای سال ۹۹ اولین معامله خود را انجام دادند و تعداد آنها به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می رسد، حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارای پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان هستند که در راستای رفع نگرانی‌ها و انتفاع این افراد از سود بازار سرمایه، مقرر شد که یک اختیار فروش در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ برای این افراد منتشر شود.
  • جامعه آماری این طرح را حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ذکر است.
  • اگر این افراد اختیار فروش را که یک ریالی خواهد بود تهیه کنند، الان هر پرتفویی دارند به شرط آنکه در اردیبهشت ۱۴۰۱ از نظر تعدادی کاهش نیافته باشد، می‌توانند افزایش بدهند و آن مقداری را که افزایش داده اند بفروشند ولی قاعدتاً آن مقدار را که الان وجود دارد باید حفظ کنند و اگر طی دوره کاهش داشته باشد، این طرح شامل آنها نخواهد شد.
  • در اردیبهشت ۱۴۰۱ اگر ارزش دارایی پرتفوی این سهامداران خرد کمتر از ارزش دارایی‌ها به اضافه ۲۵ درصد بود، مابه التفاوت آن به همه این افراد پرداخت خواهد شد.به عنوان مثال اگر امروز شخصی ۱۰ میلیون تومان پرتفوی داشته باشد و ارزش همین تعداد سهام را بدون اینکه در طی ۱۴ ماه کاهش دهد، در اردیبهشت ۱۴۰۱ کمتر از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، مابه التفاوت آن به این افراد پرداخت خواهد شد و اگر هم بیشتر از این رقم باشد سود آن برای سهامدار محفوظ خواهد بود.
  • کسانی که وارد این طرح شوند، قاعدتاً از یک بازدهی حداقل ۲۵ درصدی برخوردار خواهند بود و اگر هم در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱، بازدهی بیشتری داشته باشند، متعلق به خود آنها خواهد بود.

محسن خدابخش: نمادی در بورس تهران ایجاد خواهیم کرد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می‌کنند، این اختیار را تهیه کنند و البته تهیه این اختیار مانع از فروش آن نخواهد بود یعنی اگر این سهامداران در طول دوره احساس کردند که قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند مختارند اما این اختیار از آنها سلب خواهد شد.

  • در تاریخ سررسید هم چه بسا ارزش این پرتفوی از بازدهی ۲۵ درصدی بالاتر باشد که در این صورت، باز در اختیار خود سهامدار است که این دارایی را نگه دارد یا اقدام به فروش کند که البته در صورت فروش، اختیار از آنها سلب خواهد شد.

صدای بورس در راستای رسالت خبری خود تا رسیدن به حصول نتیجه پیگیر موضوع خواهد بود و با افتخار آماده شنیدن توضیحات مدیران سازمان در خصوص آخرین روند اجرایی شدن این وعده است.

کد خبر 435684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =