تاخیر بانک مرکزی قابل توجیه نیست

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اتصال خودپرداز به سامانه صیاد، در بهبود آمار برگشت چک تأثیر دارد.

به گزارش صدای بورس، نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس ضمن بیان مطلب بالا افزود: من مطمئنم که آمار نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده در چک‌های جدید که برابر با ۳.۵ درصد شده است نیز قانع کننده نیست.

پژمان‌فر با بیان کاهش نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده به ۳.۵ درصد در چک‌های جدید، در مورد تاثیر اتصال خودپردازها به سامانه صیاد بانک مرکزی در جهت بهبود این آمار گفت: قطعا اتصال خودپرداز به سامانه صیاد در بهبود آمار چک‌های برگشتی تأثیر دارد و ما نسبت به این مسئله نباید بی‌تفاوت باشیم.

وی خاطر نشان کرد: من مطمئن هستم که آمار نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده در چک‌های جدید که برابر با ۳.۵درصد شده است نیز قانع کننده نیست. بخشی از این برگشت چک‌ها، به دلیل اشتباهات مردم است که هنوز به ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد عادت نکرده‌اند. بخش دیگر نیز مربوط به ضعف‌های اجرای قانون است که در این مسیر وجود دارد.


بیشتر بخوانید:


پژمان‌فر درباره مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی افزود: ما مدت‌هاست به بانک مرکزی از اهمیت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد گفته‌ایم. به نظر من در این مورد، بانک مرکزی در اقداماتش عقب ماندگی دارد که این تاخیر اصلاً قابل دفاع نیست. به همین دلیل، نامه نگاری‌هایی صورت گرفت تا بانک مرکزی سر وقت این اقدام را انجام دهد.

به گزارش صدای بورس، رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس درباره افزایش اعتبار چک‌ها در قانون جدید چک بیان کرد: از آنجا که در سال‌های اخیر، حجم چک‌های برگشتی اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده است، ما به عنوان قانون‌گذار بایدبتوانیم این مشکل را مدیریت کنیم. در قانون جدید چک، سازوکارهایی جهت تقارن اطلاعاتی ایجاد شده که قبل از اخذ چک، موجب ایجاد اطمینان در پذیرش چک خواهد شد. در این صورت، گیرنده به راحتی می‌تواند در جهت وصول چک اقدام کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

پژمان‌فر با بیان مشکلاتی که از سوی بانک مرکزی در حوزه‌ آموزش به مردم و کارکنان شبکه بانکی وجود دارد، گفت: من فکر می‌کنم در مورد آموزش‌های لازم، بانک مرکزی باید بهتر از این عمل کند. ضمن تشکر از مسئولین بانک مرکزی، که در جلسه‌ کمیسیون اصل۹۰ حضور داشتند و پذیرفتند که بحث آموزش به کارکنان و مردم را با سرعت بیشتری پیگیری کنند، اما با اینکه این موضوع مربوط به قبل از تعطیلات فروردین است تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است. در همین جهت، چند وقت پیش، طی نامه نگاری‌هایی به بانک مرکزی بیان شد که این عقب افتادگی، اصلاً قابل توجیه نیست.

منبع: فارس

کد خبر 435652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =