۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
هدیه خطرناک روحانی به رئیسی

یک کارشناس اقتصادی گفت: کسری سنگین صندوق‌های بازنشستگی بخاطر اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان هدیه دولت و مجلس فعلی به دولت سیزدهم است.

به گزارش صدای بورس، داریوش ابوحمزه، کارشناس اقتصادی در یادداشت کوتاهی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، توضیحاتی درباره این موضوع که در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در سال گذشته شروع شد چه اتفاقی افتاد، داده است که در ادامه می آید:

۱. قرار شد هر بازنشسته فارغ از اینکه در زمان اشتغال خود چقدر حقوق می گرفته و حق بیمه داده، در بازنشستگی معادل ۹۰ درصد ناخالص دریافتی شاغل مشابه خود بگیرد. (بر چه مبنایی؟ خدا می‌داند)

۲. با توجه به اینکه از حقوق ناخالص شاغلین، مالیات و بیمه کم می شود، عملا دریافتی برخی بازنشسته ها از "خالص" حقوق شاغلین مشابه خود بیشتر هم می شود!

۳. اجرای این سیاست طوری بوده که برخی بازنشسته ها که حقوق بالا هم داشتند، رشد حقوق بسیار بالایی نصیبشان شد (دامن زدن به اختلاف طبقاتی).

۴. این سیاست بار مالی سنگینی برای صندوق‌های بازنشستگی (لشکری، کشوری و تامین اجتماعی) داشت. (در سال ۹۹ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان)

۵. تنها برای سازمان تامین اجتماعی این سیاست موجب شده که این سازمان ماهانه حدود ۵ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد و از بانکها (بخصوص بانک رفاه) قرض کند. این قرض ها احتمالا خود را بصورت اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نمایان خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


۶. دولت و مجلس برای تامین مالی این تصمیم، بجای دادن بودجه، یک سری دارایی عمدتا نقدناپذیر به صندوق ها دادند. لذا کسری صندوق ها کاملا پیش بینی پذیر بود. این کسری سنگین صندوق‌ها هدیه دولت و مجلس فعلی به دولت سیزدهم است.

۷. نهضتی که اخیرا برای افزایش حقوق اقشار مختلف کارمندان (با حمایت دولت) راه افتاده، افزایش مستمری مجدد بازنشستگان با شغل مشابه را در پی خواهد داشت (دومینو).

۸. این تصمیم که از سال اول آن دارای کسری است، برای سالهای بعد کسری فزاینده خواهد داشت. آن وقت سازمان برنامه بیانیه داده که خرج تراشی برای دولت بعد نکرده!

۹. دولت برای قطعی سازی این ضربه مهلک، در صدد تهیه و ارسال لایحه دایمی سازی همسان سازی است. اگر آینده کشور و صندوقها برایتان مهم است، لطفا جلوی تصویب پیش نویس لایحه ای با این بار مالی بسیار گسترده را در روزهای آخر حیات دولت بگیرید.

منبع: فارس

کد خبر 435642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    متاسفم برای این کارنشناس بر اساس استدلال قانونی و با توجه به اینکه دولت و فرد بازنشسته تقریبا می ربایست یک سوم حقوق هر شاغل را به به صندوقهای بازنشستگی می دادند و قبل از دریافت حقوق کارمند این مبلغ ارز حقوق کارمند کسر می شده اگر طبق وظایف صندوقهاب بازنشستگی این مبلغ سرمایه گذاری می شد و نه توسط دولتها پیش خوذر هر بازنشسته سه برابرحقوق کارمند زمان خودش باید حقوق میگرفت طبق تورم و قوانین رشد سرمایه محاسبه کنید اگر کارشناس هستید
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    ای کارشناس بدبخت ،،چشم دیدن یک ملیون همسانسازی را برای یک بازنشته بدبخت که 30 سال دربه دری واین استان ،وان منطقه را تحمل کرده نداری ،آیا این تورم زاست اما حقوق 250 ملیونی نه،،،نفرین به افرادی مثل شما مگر ایران عزیز نداره،،مگر رهبر این همه به فکر قشر بازنشته نیستن ،،تونه کارشناس اگر عرضه وبرنامه داری برای کنترل تورم انجام بده که این همه اجناس تا 300 درصد،ماه به ماه بالا نرود تو این یک ماه عرضه افرادی مثل تو برای کنترل ،تورم مرغ،تخم مرغ،شکر،روغن چی بوده ،توی کارشناس برنامه بده تورم کنترل بشه بازنشته این 40 درصد افزایش را نخواست ،،حرفی که از اون دهانت بیرون میاد ببین چی میخای بگی ،شما کارشناسان اقتصادی اگر بلد بودین وسواد داشتین برنامه می دادین که قیمت ها ساعتی ،نشه این محله ،با ان محله یکی باشه ،300 تا 500 درصد افزایش از 97 تا الان نداشته باشیم بازم بگم ،من نویسنده متن ،9 کلاس سواد دارم اما تو کارشناسی ،بس کنید تو را خدا