عیار طلا رنگ می‌بازد / کوچ نقدینگی از بازار طلا تا ۶ ماه دیگر

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: با حذف مالیات بر ارزش افزوده بازار طلا از جذابیت برای سرمایه‌گذاری خواهد افتاد و تا ۶ ماه دیگر به تدریج شاهد خروج نقدینگی از این بازار خواهیم بود.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ تا ۶ ماه آینده مالیات بر ارزش افزوده در بازار طلا حذف خواهد شد که وقوع این اتفاق ورود نقدینگی به این بازار را بسیار کم و در نتیجه کاهش سوداگری و سودآوری در بازار طلا را در پی دارد.

آلبرت بغزیان،استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هدف از وضع یا برداشت ارزش‌افزوده در بازار طلا مشخص نیست،گفت: زمانی که بر خرید طلا مالیات بر ارزش‌افزوده وضع شد هم مصرف‌کننده و هم خریدار ناراضی بودند زیر ارزش‌افزوده به جیب دولت می‌رفت.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه حذف مالیات بر ارزش‌افزوده دسترسی مردم به طلا را بیشتر می‌کند ولی بر سایر بازارهای اقتصادی تاثیری ندارد،گفت: اگر روی طلا مالیات برعایدی سرمایه وضع می‌شد می‌توان متصور شد که نقدینگی زیادی از بازار طلا خروج کند و وارد بازارهای مختلف اقتصادی شود اما حذف مالیات بر ارزش افزوده رقم بسیار بزرگی نیست که بتواند بر سایر بازار های اقتصادی تاثیر بگذارد.

بغزیان تصریح‌کرد: کاهش سوداگری و سودآوری با حذف مالیات بر ارزش‌افزوده در بازار طلا را می‌توان مهمترین اثر مثبت عنوان کرد ولی از طرف دیگر برای بسیاری از طلافروشان تا ۶ ماه دیگر با افزایش میزان فروش طلا روبرو خواهند شد که اگر نرخ ارز هم تثبیت شود،نقدینگی از بازار طلا و ارز به سوی بازار مسکن و یا بورس کوچ خواهد کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح‌کرد: کوچ نقدینگی از بازار طلا به بازار مسکن را نمی‌تواند اثر چندانی بر این بازار داشته باشد زیرا با پول طلا نمی‌توان مسکن خرید. از طرف دیگر ورود نقدینگی به بازار سرمایه موجب رشد شارپی این بازار خواهد شد که اگر در سال ۱۳۹۹ از طریق دولت بازار سرمایه رشد کرد، این دفعه با ورود نقدینگی مردمی بورس رشد شارپ‌گونه خواهد داشت که وقوع این اتفاق برای اقتصاد کشور آسیب‌های فراوانی را در پی خواهد داشت.

همراهان صدای بورس، شما می‌توانید نظرات خود را درباره اثرات حذف مالیات بر ارزش افزوده بر خرید طلا را به صورت کامنت ذیل همین مطلب بنویسید.

کد خبر 435528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلطان IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    0 0
    همه پولها می اد سمت بورس سهماتون نفروشید