۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
حباب مسکن کی از بین می‌رود؟

به فصل تابستان به عنوان فصل اوج معاملات مسکن وارد شده‌ایم اما اینکه آینده این بازار به کدام سو می رود، پرسش مورد توجه است.

به گزارش صدای بورس، بازار مسکن تهران فصل بهار را با رکود تورمی که از اواخر پاییز و زمستان سال گذشته آغاز کرده بود، گذراند به طوری که در سه ماهه نخست امسال نه تنها قیمت مسکن کاهشی نداشت بلکه معاملات ملکی نیز سیر نزولی خود را سرعت بخشید.

به طوری که بر پایه آخرین آمارهای بانک مرکزی در خرداد ماه امسال تعداد آپارتمان های معامله شده نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) ۲۹.۶ درصد و نسبت به خرداد ماه پارسال ۵۲.۷ درصد کاهش داشت.

این در حالیست که متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در همین ماه ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود که نسبت به اردیبهشت ماه سه درصد و نسبت به خردا ماه پارسال ۵۷ درصد رشد یافته است.

با این اوصاف در بهار امسال به ترتیب ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در فروردین، سه هزار و ۹۰۰ واحد در اردیبهشت و پنج هزار و ۱۰۰ واحد در خرداد ماه در تهران معامله شده است و فقط در فرودین ماه امسال ۶۸.۵ درصد نسبت به فروردین پارسال افزایش داشته و مشاوران املاک پایتخت در اردیبهشت ماه ۶۵.۲ درصد و در خرداد ۵۲.۲ درصد کاهش معاملات را شاهد بوده اند.

کاهش معاملات مسکن و در عین حال روند افزایش قیمت ها مهر تاییدی بر تعمیق رکود تورمی بازار مسکن در شهر تهران است؛ موضوعی که بر حواشی این بازار از جمله بازار اجاره آن هم در فصل جابجایی ها تاثیر مستقیم دارد.


بیشتر بخوانید:


حسام عقبایی، کارشناسان بازار مسکن علل متعددی را در بروز این وضعیت فهرست می کنند؛ از شرایط کرونایی حاکم بر تهران، تاثیرپذیری از بازارهای موازی چون بورس و ارز و عوامل سیاسی همچون انتخابات ریاست جمهوری که خرداد ماه برگزار شد

اما اینکه آینده این بازار به کدام سو می رود، پرسشی است که شاید برای بسیاری از شهروندان که سودای خرید مسکن در ماه‌های آینده را دارند، مورد توجه باشد.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، خروج بازار مسکن از شرایط رکودی را زمانبر دانست و ابزار امیدواری کرد که شرایط بازار در نیمه دوم سال بهتر شده و شاهد ریزش قیمت ها باشیم.

عقبایی در عین حال «ریزش قیمت» را به معنی «کاهش قیمت» ندانست و توضیح داد: کاهش یعنی نرخ ها از قیمت واقعی مسکن پایین تر بیاید در حالی که وقتی ریزش قیمت رخ می دهد، حباب های قیمتی موجود در بازار کم می شود که این امر یکباره نیست و در طول زمان رخ می دهد.

وی در پیش بینی بازار مسکن در ماه‌های پیش رو نیز گفت: باید اذعان کرد که بازار مسکن یکی دو سالی است که در رکود مطلق به سر می برد هرچند که پیش از آن نیز در رکود بود.

به گزارش صدای بورس، وی ادامه داد: بسیاری از مالکان در ماه‌های اخیر توقع داشتند که بعد از انتخابات ملک خود را با قیمت های بالاتری بفروشند اما دیدند که نقدینگی و کشش بازار مسکن این افزایش را بر نمی تابد.

منبع: ایرنا

کد خبر 435452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =