«دی» از زیان خارج شد

بانک دی در پایان سال مالی ۹۹ توانست عملکرد خوبی از خود بر جای‌گذارد و مبلغ ۲۴۲ ریال سود برای هر سهم محقق کرد.

بانک دی در پایان سال مالی ۹۹ توانست عملکرد خوبی از خود بر جای‌گذارد و مبلغ ۲۴۲ ریال سود برای هر سهم محقق کرد در حالی که در سال مالی قبل زیان ۲۳۸ریالی برای هر سهم شناسایی کرده بود.
یکی از نکات قوت گزارش شرکت در سال ۹۹ افزایش درآمد عملیاتی است. بانک دی در سال مالی ۹۹ مبلغ ۳۷,۲۲۱,۴۰۸ میلیون ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرد در حالی که در سال ماقبل زیان (۲۵,۶۴۸,۷۳۷) میلیون ریالی داشت. آنچه سبب رشد درآمد عملیاتی بانک دی در سال مالی ۹۹ شده، سود سرمایه‌گذاری‌ها و مبادلات ارزی بود.

جهش سود سرمایه‌گذاری
بررسی جزییات نشان می‌دهد، خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک دی در سال ۹۹ مبلغ (۲۹,۸۳۸,۹۲۱) میلیون ریال زیان بود که به دلیل پرداخت هزینه سودی بالاتر از درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی اتفاق افتاد و تقریبا مشابه سال مالی قبل ولی کاهش ۱۰ درصدی داشت. اگرچه خالص کارمزد بانک دی در سال مالی ۹۹ بیش از ۷۰ درصد بیشتر از سال مالی ماقبل بود اما به دلیل رقم پایین، درآمد کارمزد در سال مالی مورد بررسی ۶۸۰,۱۴۸ میلیون ریال شد که تاثیر چندانی در سودآوری بانک به جای نگذاشت.
البته در همین حال، خالص سود سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۹۹ مبلغ ۶۶,۰۶۲,۶۷۶ میلیون ریال محقق شده که به تنهایی توانسته نتیجه ثبت درآمد عملیاتی را از قرمز به سبز تغییر دهد. از این مبلغ ۱۱,۴۵۵,۱۲۸ میلیون ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام و مبلغ ۵۴,۶۰۷,۵۴۷ میلیون ریال ناشی از سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و ۲,۲۰۸,۴۰۸ میلیون ریال سود حاصل از سپرده‌گذاری در بانک‌هاست. جالب آنکه بانک دی برای سال ۱۴۰۰ افزایش اقلام درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام و سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را در صورت تحقق هدف بودجه‌ای، پیش‌بینی کرده است. سود سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۹۹ بیش از ۱۳۱۸ درصد نسبت به سال ماقبل رشد داشت.

صعود مبادلات ارزی
برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر بانک دی عبارتند از صرافی و خدمات ارزی بانک دی، کارگزاری بانک دی، تجارت و پرداخت الکترونیک دی، لیزینگ بانک دی، توسعه دیدار ایرانیان و تولید نیروی برق دماوند که عمده آنها تا ۱۰۰ درصد متعلق به بانک هستند. همچنین با نوسان ارزها و رشد کم سابقه آنها در سال گذشته، خالص مبادلات ارزی بانک نیز با رشد ۴۱۷ درصدی همراه شد. این بانک در سال مورد بررسی مبلغ ۳۱۷,۵۰۵ میلیون ریال خالص سود مبادلات و معاملات ارزی شناسایی کرد. البته در بخش سایر درآمدها نیز شاهد رشد ۵۲۲ درصدی بودیم و مبلغ ۲,۱۷۱,۴۴۱ میلیون ریال به اقلام مثبت صورت‌های مالی افزوده شد. همه این موارد به افزایش درآمد عملیاتی در سال مالی گذشته کمک کرده تا رشد چشمگیر درآمد عملیاتی رقم بخورد.

رشد در همه بخش‌ها
در بخش هزینه‌ها نیز شاهد رشد در همه بخش‌ها بودیم اما مهمترین قلم، رشد هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک است که به (۱,۰۹۶,۷۲۵) میلیون ریال رسید. اگرچه در سال مالی ماقبل، بانک هزینه مطالبات مشکوک الوصولی شناسایی نکرده بود، اما در همین مدت، مانده تسهیلات اعطایی و ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بانک دی در سال ۹۸ مبلغ ۱۱۰,۵۸۷,۵۰۷ میلیون ریال بوده در سال ۹۹ آن را به ۱۸۹,۹۴۴,۴۹۱ میلیون ریال رساند.

سود خالص و کاهش جریمه برداشت
بانک دی در پایان دوره مبلغ ۳۲,۷۰۵,۰۸۷ میلیون ریال سود خالص محقق ساخت و با سرمایه ۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریالی برای هر سهم مبلغ ۲۴۲ریال سود شناسایی کرد. در حالی که سال ماقبل زیان شناسایی کرده بود. یکی از نکات مثبت گزارش بانک دی، کاهش جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی در سال ۹۹ بود. جریمه اضافه برداشت بانک دی در سال ۹۹ مبلغ (۱۳,۸۱۵) میلیون ریال بود در حالی که در سال ۹۸ مبلغ جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی (۲,۶۷۱,۴۳۸) میلیون ریال برآورد شد.

پیش بینی‌های ۱۴۰۰
بانک دی برای سال مالی ۱۴۰۰ کاهش روند زیان‌دهی بانک در کوتاه‌مدت و دستیابی به سود عملیاتی در بلندمدت، افزایش سهم بازار سپرده‌های دریافتی از اشخاص و شرکت‌ها، افزایش سهم از بازار اعطای تسهیلات و تعهدات، فروش اموال، املاک و سهام شرکت‌های مازاد، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه، تهاتر مطالبات از دولت با بدهی به بانک مرکزی و کاهش مطالبات غیرجاری را پیش‌بینی کرده است.

جهش افزایش سرمایه
بانک دی در سال گذشته افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اجرا کرد و در سال جاری به ثبت رساند. بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده پایان اسفندماه ۹۹ افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۶,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌ مبلغ ۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در خردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسید.

روند جریان‌های نقدی
همچنین بررسی جریان نقدی بانک نشان می‌دهد، در سال ۹۹ مانده موجودی نقد ۷۹ درصد بیشتر از سال ماقبل شده و به مبلغ ۱۵,۸۵۹,۹۵۴ میلیون ریال رسید که مبلغ ۶,۱۳۷,۸۳۸ میلیون ریال آن ناشی از ‌خالص ‌ورود ‌نقد حاصل از فعالیت‌های ‌عملیاتی بانک و ۵۸۲,۸۴۹ میلیون ریال آن ناشی از خالص فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بود. این در حالی است که در سال ۹۸ خالص ورود پول نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی بانکی و سرمایه‌گذاری منفی بوده و سبب کاهش مانده نقد پایان سال تا رقم ۸,۸۲۱,۷۶۰ میلیون ریال شد.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۶
کد خبر 435399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =