جـودی بگـز؛  اقتصاددان رفتاری

موضوع «مالی رفتاری» (Behavioral Finance) یکی از زیرمجموعه‌های اقتصاد رفتاری است که به بررسی رفتار افراد در بازارهای مالی می‌پردازد.

اقتصاد رفتاری (Behavioral Economics) دانشی است که از طریق ترکیب دانسته‌های اقتصادی با دانش روان‌شناسی تلاش می‌کند تا تصویر، توصیف و تحلیل بهتری از رفتارها و تصمیم‌های اقتصادی افراد ارائه دهد. جودی بگز یکی از این اقتصاددانان است.

جودی بگز مدرک کارشناسی خود را از موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) و مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را از دانشگاه‌هاروارد دریافت کرد. وی بعدها از دانشگاه‌هاروارد مدرک دکترای اقتصاد را نیز دریافت کرد. جودی بگز که بیش از ۳۱ هزار دنبال‌کننده در توئیتر دارد، علاوه بر اقتصاد رفتاری، در حوزه داده‌ها نیز فعالیت می‌کند. این اقتصاددان آمریکایی پیش از این به عنوان اقتصاددان و سخنران در دانشگاه «نورث‌ایسترن» مشغول به کار بود و امروز در مقام یک اقتصاددان ارشد با گروه‌های تحلیلگر همکاری می‌کند. عمده پژوهش‌های بگز بر اقتصاد رفتاری، انگیزه‌های رفتاری و علم داده‌ها متمرکز است.
به گفته برخی کارشناسان، بگز توانایی عجیب و بی‌نظیری در جلب نظر عموم مخاطبان به مباحث اقتصادی دارد و در سخنرانی‌های خود به گونه‌ای خاص با شنوندگان ارتباط برقرار می‌کند.

به نوشته وبسایت tedxboston، جودی بگز به دلیل راه‌اندازی وبلاگ آموزشی Economists Do It With Models که اطلاعات مفیدی در اختیار دانشجویان و مدرسان علم اقتصاد قرار می‌دهد، از شهرت زیادی برخوردار است. او همچنین در سایت About.com به نوشتن متون و مقالات اقتصادی اشتغال دارد. سخنرانی درباره اقتصاد رفتاری و رفتار مصرف‌کنندگان و تدریس این موارد در دانشگاه «نورث‌ایسترن» از دیگر فعالیت‌های او تا سال ۲۰۰۴ بوده است. از سال ۲۰۰۴ تاکنون، بگز به عنوان مدرس اقتصادی در کالج‌هاروارد، مدرسه دولتی کندی دانشگاه‌هاروارد و مدرسه توسعه‌هاروارد مشغول به کار بوده است.
به طور کلی، جودی بگز شوق زیادی برای آموزش‌های اقتصادی دارد چون معتقد است که با درک مفاهیم ابتدایی اقتصاد، مردم به رای‌دهندگانی آگاه تبدیل می‌شوند و به عنوان مصرف‌کننده، انتخاب‌های درست‌تری خواهند داشت و در نهایت، در زندگی با شکست مواجه نخواهند شد. جودی بگز در وبسایت فوربس خود را اینگونه معرفی کرده است: من یک اقتصاددان و نویسنده هستم که در کمبریج ماساچوست سکونت دارم. از نظر آکادمیک، تمرکز من روی اقتصاد رفتاری، انگیزه‌ها و استراتژی تجاری است و در حال حاضر به عنوان یک کارشناس داده، در بخش فناوری مشغول به فعالیت هستم.

اقتصاد رفتاری، حوزه بسیار گسترده‌ای است که مجموعه تصمیم‌های افراد در زمینه مدیریت منابع را شامل می‌شود. موضوع «مالی رفتاری» (Behavioral Finance) یکی از زیرمجموعه‌های اقتصاد رفتاری است که به بررسی رفتار افراد در بازارهای مالی می‌پردازد. در واقع، امروزه یکی از مهمترین مباحث در نظریه‌پردازی‌های علم اقتصاد، انسان اقتصادی و ویژگی‌های رفتاری او در این زمینه است. پیش از این اقتصاددانان و روان‌شناسان ارتباط نزدیکی با هم داشتند اما به تدریج بین آنها فاصله افتاد و بیشتر اقتصاددانان در نظریه‌پردازی‌ها و نمونه‌سازی‌های اقتصادی به معادلات ریاضی تکیه کردند.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۶

کد خبر 435394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =