واسطه گری های مالی چیست؟ +۱۳ واسط مالی برتر ایران

اگر در بازار سرمایه فعالیت دارید یا اینکه قصد این کار را دارید، به احتمال زیاد تا به حال نام شرکت‌ های واسطه‌ گری را شنیده‌اید. این گروه به شدت جذابیت بالایی برای سهامداران در بازار سرمایه دارد.

اگر کمی بیشتر دقت کنید، متوجه می‌شوید که کمتر کسی وجود دارد که در سبد بورسی یا پرتفوی خود، سهمی از گروه شرکت واسطه‌ گری‌ های مالی را نداشته باشد. به‌صورت کلی این گروه، سعی کرده است تا به‌صورت یک کانال پولی عمل کند و سرمایه‌های کلان را جذب خود کند و به شرکت‌های در حال توسعه برساند.

شرکت‌ های واسطه‌ گری مالی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، باید بدانیم که منظور از واسطه‌ گری یعنی چه؟ واسطه‌گر مالی در واقع یک نهاد است که سعی در جذب نقدینگی مازاد جامعه دارد و با رساندن مستقیم این مبلغ به شرکت‌ها، هم موجب توسعه آن‌ها و هم خود شرکت می‌شود.

به‌طور مثال: بانک‌ها که سرمایه‌های افراد کم ریسک را در قالب سپرده و با سودهای بین ۱۵-۲۰ درصد، جذب می‌کنند و با آن پول سعی در تولید واحدهای تولیدی یا پرداخت وام به آن‌ها و گردش مالی کشور را انجام می‌دهد. علاوه بر بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، موسسات اعتباری و مالی و شرکت‌های واسطه‌گری نیز جزو این گروه هستند.

مشکل همین جا است که برخی از این واسطه‌ گری‌ های مالی، با استفاده از پرداخت یک سود ثابت، سعی در جذب نقدینگی‌ های افراد را دارند. همین سود ثابت موجب می‌شود تا تنها افراد ریسک‌ گریز به سمت ای نهادها جذب شوند. با توجه به نرخ تورم که به بیش از ۳۰ درصد رسیده است، قطعا نهادهای واسطه‌ گری مانند بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کاری از پیش نخواهند برد و نقدینگی جذب شده را نیز به سرعت از دست خواهند داد.

مقایسه شرکت‌ های واسطه‌ گری مالی

با مقایسه شرکت‌ های واسطه مالی، به این نکته پی می‌بریم که در چند سال گذشته که تورم نقطه‌ای و سالانه به بیش از سود بانکی رسیده است، باید به دنبال راه دیگری برای کسب سود از این شرکت‌ها باشیم. طبیعتا صندوق‌های بازنشستگی نیز به مانند سایر شرکت‌هایی که گفته شد، دارای جذابیت کافی برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان نیستند.
با استفاده از تحقیقاتی که در چند سال گذشته انجام شده است، تنها شرکت‌های سرمایه‌ گذاری مستقیم در بورس، توانسته‌اند بیش از تورم و شرکت‌ های واسطه مالی دیگر به سرمایه‌ گذاران سود برسانند. همین نکته موجب شده است تا بخش زیادی از سرمایه به سمت همین شرکت‌های واسطه‌گری مالی بیاید.

واسطه گری یعنی چه

طبق آماری که در سال ۱۴۰۰ از سایت کدال و سایت فناوری بورس تهران به‌ دست آمده است، شرکت‌های سرمایه‌ گذاری وغدیر، خوارزمی، نیرو و صنعت نفت دارای بیشترین سهام شناور آزاد به نسبت سایر سهام‌های بازار بودند. درصد شناوری آزاد کمک می‌کند که درصد نقدشوندگی این شرکت‌ها را متوجه شویم. به صورت میانگین، بیش از نیمی از بازار دارای درصد شناوری آزاد زیر ۴۰ درصد هستند اما این شرکت‌های مالی با درصد شناوری حدود ۷۰ درصد، نقدشوندگی بالای خود را به رخ بازار کشیده‌اند.

همچنین زمانی که درصد شناوری آزاد سهام شرکت‌های واسطه مالی بسیار بالا باشد، نشان می‌دهد که امکان دستکاری در قیمت اینگونه سهام بازار نیز بسیار پایین خواهد بود و مکان مناسبی جهت جذب سرمایه‌های افراد خواهد بود.

مثالی از سودآوری شرکت‌ های واسطه‌ گری مالی در بورس

همانطور که می‌دانید، از نیمه دوم سال ۹۸ تا اوایل سال ۱۳۹۹، اوج رشد شاخص یورس تهران را شاهد بودیم. در واقع اصطلاحی میان بزرگان بازار هست که می‌گوید: در زمان صعود بازار، سهام‌های واسطه‌ گری مالی بیشترین رشد را دارند و در زمان نزول شاخص نیز، بیشترین ضرر را به سهامداران خواهند رساند.

در واقع این اصطلاح در بازار بورس تهران می‌گوید که سهام اینگونه شرکت‌ها، مانند لبه تیز شمشیر است و در صورت سرمایه‌گذاری درست، بیشترین سود را به شما خواهد رساند. به‌طور مثال سهام شستا یا همان سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در حدود ۴ ماهه اول سال ۹۹، در حدود ۶۰۰ درصد سود را به سهامداران خود رساند و قیمت سهم از ۸۰۰ تومان به ۶۰۰۰ تومان رسید.

مثال دیگری که بخواهیم نام ببریم، خگستر است که بیش از ۲۰۰۰ درصد سود را در کمتر از دو سال به سهامداران خود رساند. حالا اگر این سودها را با سود بازارهای موازی یا سایر شرکت‌های واسطه‌گری مالی مقایسه کنید، می‌بینید که در بلند مدت بیشترین سود را در این نوع سهام‌ها خواهید برد.

۳ واسط مالی برتر ایران در بازار بورس

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس تهران را دارید و با توضیحاتی که گفته شد، می‌خواهید یک شرکت واسطه‌گری مالی را در سبد یا پرتفوی بورسی خود قرار دهید، فراموش نکنید که باید با پرتفوی بورسی این شرکت‌ها به‌صورت کلی آشنا شوید. اگر بخواهیم نگاه اجمالی به اینگونه سهام بازار داشته باشیم، باید بگوییم که چنین شرکت‌هایی دو گونه پرتفوی دارند، یک گونه آن غیر بورسی است و به طور مثال ممکن است که در بخش ساخت و ساز فعالیت داشته باشند. در هر صورت این بخش از دارایی‌های شرکت خیلی برای ما دارای اهمیت نیستند، زیرا در ارزندگی شرکت، خیلی تاثیر گذار نیستند.

شاخص واسطه گریهای مالی

حالا می‌رسیم به پرتفوی بورسی سهام‌های گروه سرمایه گذاری بورس تهران که باید آن‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. هر شرکت سرمایه‌گذاری، در تعداد زیاد، سهام یک سری از شرکت‌ها را خریداری می‌کند و با معامله آن‌ها، کسب سود می‌کند. شما می‌توانید با بدست آوردن NAV اینگونه شرکت‌ها به راحتی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا هم کمک به جذب نقدینگی به آن‌ها کنید و هم از تریدینگ کسب سود کنید.

• شرکت سرمایه‌ گذاری آتیه دماوند

شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در سال ۱۳۸۴ وارد بورس تهران شد. این شرکت از زیر مجموعه بانک صنعت و معدن است و سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی ایران ( شیران )، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و لیزینگ کارخانه‌های مخابراتی ایران حضور دارند. شما با خرید این سهم، در واقع روی سه سهم زیر مجموعه این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اید.
نکته مهم: حتما توجه کنید که اگر قصد سرمایه‌گذاری در چنین سهام‌هایی را دارید، سعی کنید سهامی را انتخاب کنید که نسبت P/NAV شرکت کمتر از ۵۰ درصد باشد و هر گاه که این نسبت به نزدیکی ۷۰ درصد رسید، می‌توانید سهام خود را به فروش برسانید.

• شرکت سرمایه‌ گذاری خوارزمی ( و خارزم )

شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با نماد وخارزم چند سالی است که وارد بازار سرمایه تهران شده است. این شرکت زیر مجموعه یک شرکت خصوصی است و سهامداران این شرکت شامل: تامین آتیه مسکن، تامین سرمایه سپهر، آرمان اندیشان رستاک، بیمه البرز و بانک معروف اقتصاد نوین است. نکته قابل توجه این است که در حدود ۵۳ درصد از شرکت در دست حقیقی‌ها است و سهامداران عمده خیلی نمی‌توانند در قیمت سهام دست کاری کنند.

نکته مهم: اگر به نمودار قیمتی سهم توجه کنید، می‌بینید که سهام شرکت خوارزمی دارای نوسانات قیمتی زیادی است و به همین دلیل اگر آموزش کافی برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت را ندیده‌اید، سعی کنید که دید بلند مدت نسبت به این سهام سرکش داشته باشید.

• شرکت سرمایه‌ گذاری صنعت و معدن ( ومعادن )

شرکت سرمایه‌ گذاری صنعت و معدن با نماد ومعادن، یکی از قدیمی‌ترین سهام‌های گروه سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. چیزی در حدود ۶۰ درصد سهام این شرکت غول پیکر، در کارگزاری بانک صنعت و معدن سرمایه‌گذاری شده است. این شرکت در سال ۱۳۷۷ وارد بورس تهران شد و از لحاظ ارزش بازاری، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ های واسطه‌ گری مالی به حساب می‌آید. همچنین شرکت‌ صنایع شیمیایی ایران ( شیران )، یکی از زیر مجموعه‌های این شرکت به حساب می‌آید.

نکته مهم: بصورت کلی، سهام ومعادن یکی از سهام‌های بازار است که حرکت لاک پشتی معروف است. این بدان معنی است که در زمان صعود و نزول بازار، نوسان خیلی زیادی را تجربه نمی‌کند و هر موقع که بخواهید می‌توانید از سهم خارج یا به آن وارد شوید.

شاخص واسطه‌ گری‌ های مالی

در واقع شاخص واسطه‌گری‌های مالی، میانگین حرکت سهام‌ های این گروه است که با مراجعه به آن، خواهید فهمید که به‌طور میانگین چه بازدهی را کسب کرده است. همچنین در سایت فناوری بورس تهران به نشانی tsetmc.com، بصورت روزانه، حرکت شاخص واسطه‌ گری را دنبال کنید.

و در آخر...

شرکت‌ های واسطه مالی، بصورت یک کانال، نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ ها را از سهامداران کلان و خرد جمع‌ اوری می‌ کنند. با استفاده از تحقیقاتی که در چند سال گذشته انجام شده است، تنها شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری مستقیم در بورس، توانسته‌ اند بیش از تورم و شرکت‌ های واسطه مالی دیگر، به سرمایه‌گذاران سود برسانند. همین نکته موجب شده است تا بخش زیادی از سرمایه به سمت همین شرکت‌ های واسطه‌ گری مالی بیاید. شما می‌توانید با بدست آوردن NAV اینگونه شرکت‌ ها، به راحتی روی آن‌ ها سرمایه‌ گذاری کنید تا هم کمک به جذب نقدینگی به آن‌ ها کنید و هم از تریدینگ کسب سود کنید.

کد خبر 435232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =