تعریف نماد بورس + کاملترین لیست بهترین نمادهای بورس 99 - 1400

اگر جزو آن دسته از افراد باشید که در بزرگترین بازار مالی بزرگ ایران، یعنی بورس تهران فعالیت می‌کنید، در ابتدای کار ممکن است نام‌های عجیب و غریب از نمادهای بورسی بشنوید. معمولا نماد بورس، از لحاظ لغت، معنی به‌خصوصی ندارد و عامه مردم، تعاریف آن را درک نمی‌کنند. به همین دلیل، قوانین موجود در این بازار که برای نامگذاری نمادهای بورسی مورد استفاده قرار می‌گیرد را بیان می‌کنیم تا از سردرگمی دربیایید.

نماد بورس چیست؟

به عنوان تعریفی از نماد بورس، می‌توان گفت که در این بازار بزرگ، بیش از 600 شرکت سهامی عام شده‌اند که در حال فعالیت هستند. حال این 600 شرکت، باید بر اساس یک نظم و قانون خاصی، نام‌گذاری شوند. در همین راستا، به نام سهام هر شرکت در بازار بورس، نماد بورسی می‌گویند.

اگر شما کد بورسی خود را تهیه کنید و به اپلیکیشن کارگزاری خود مراجعه کنید، خبری از اسامی طویل و کامل شرکت‌ها نیست و نام اختصاری آن‌ها برای راحتی کار آمده است. به همین دلیل، اگر قصد جستجوی سهام یک شرکت خاص را دارید، باید در قسمت نمادهای بورسی، نام شرکت خود را به اختصار وارد کنید تا به نتیجه برسید. در غیر اینصورت، کاری از پیش نخواهید برد.

نحوه نامگذاری نماد بورسی

توجه کنید که در بیشتر موارد، صنایع با نام‌گذاری نمادهای بورس، از هم جدا گشته‌اند. بر این اساس، حرف اول صنعت در ابتدای نماد بورس خواهد آمد. علاوه بر این، حروف اختصاری هستند که معانی دیگری به غیر از صنایع دارند و در آخر کلمات اضافه می‌شوند.

• حروف "ف" در واقع نشان‌ دهنده گروه فلزات سنگین و اساسی است و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌ کنند و در بازار بورس مورد معامله قرار می‌گیرند، اول حرفشان با این حرف شروع می‌شود. به‌طور مثال: فملی، فولاد، فزرین و فجر. بر این اساس، "فزرین" در واقع معدن زرین آسیا است که اول اسم آن حرف "ف" آمده است و به‌صورت فزرین قابل مشاهده است. همچنین شرکت فولاد امیرکبیر کاشان نیز به نماد "فجر" در بازار بورس تهران فعالیت می‌کند.
• از گروه صنایع فلزات اساسی که عبور کنیم، به گروه سرمایه‌گذاری‌ها و موسسات مالی مانند بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ می‌رسیم. به‌طور مثال: ونوین ( بانک نوین )، وبصادر ( بانک صادرات)، وغدیر ( هلدینگ بزرگ غدیر) جزو این گروه از نماد بازار بورس هستند. علاوه بر این، در هر گروه استثنا نیز وجود دارد و بانک دی با نماد "دی"، از این قاعده مستثنی است.
• گروه دیگری که معمولا در بازار نیز سرشناس است، گروه سیمانی است که با حرف "س" شروع می‌شود، مانند: ستران ( سیمان تهران)، ساروم ( سیمان ارومیه)، سخوز ( سیمان خوزستان) و سایر نمادهایی که با این حرف شروع می‌شوند. نکته مهمی در این زمینه نیز وجود دارد، این است که نماد "سفارس" نیز در ابتدای کلمه خود "س" وجود دارد اما در واقع، جزو گروه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و برای آگاهی از ارزش واقعی آن، باید ارزش پرتفوی بورسی آن را بدانید.

نماد بازار بورس


• علاوه بر این، نمادهای شرکت‌های غذایی نیز در بازار بورس تهران کم نیستند و آن‌ها نیز با حرف "غ" شروع می‌شوند، مانند: غسالم ( شرکت سالمین )، غگل ( شرکت گلوکوزان ) و غپاک ( شیر پاستوریزه پاک ). در این گروه نیز استثناهایی مانند نماد "تبرک" و "بهپاک" نیز وجود دارند که گاها توسط افراد تازه وارد، اشتباه گرفته می‌شوند.
نماد بورس دیگری نیز وجود دارد که با حرف "چ" شروع می‌شوند. در واقع صنعتی را نداریم که با حرف "چ "شروع شود اما منظور از این گروه، صنعت محصولات کاغذی است، مانند: چکارن، چکاپا و چکاوه.
• همچنین گروه زراعی و دامپروی نیز با حرف "ز" شروع می‌شوند، مانند: "زکوثر" و "زبینا". علاوه بر این، نماد "سیمرغ" و تلیسه ( دامپروری تلیسه نمونه ) از این قاعده پیروی نمی‌کنند و استثنای این گروه محسوب می‌شوند.
• گروه محبوب خودرویی در بازار سرمایه نیز با حرف "خ" شروع می‌شوند، مانند: خودرو ( ایران خودرو)، خساپا ( خودروسازی سایپا ) و خدیزل ( شرکت خودرو سازی دیزل ). همچنین گروه سرمایه‌گذاری "خگستر" نیز با حرف "خ" شروع گشته است اما جزو گروه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. دلیل اصلی انتخاب نام این شرکت با حرف "خ"، به این علت است که این نماد تنها بر روی گروه خودرویی مانند ایران خودرو و سایپا سرمایه‌گذاری کرده است.
• علاوه بر این، شرکت‌های دارویی زیادی نیز وجود دارند که سال‌هاست در بازار سرمایه حضور دارند. نام این گروه نیز همانطور که حدس می‌زنید با حرف "د" شروع می‌شوند، مانند: دعبید ( داروسازی دکتر عبیدی )، برکت ( شرکت داروسازی بنیاد برکت ) و دسبحان ( شرکت داروسازی سبحان ).
• همچنین گروه سودده پتروپالایشی که همیشه مورد توجه بازار سرمایه بوده است، با حرف "ش" شروع می‌شوند، مانند: شپنا ( پالایشگاه اصفهان)، شتران ( پالایشگاه تهران) و شگویا ( پتروشیمی تندگویان ). همچنین پالایشگاه نوری و زاگرس نیز با نمادهای "نوری" و "زاگرس" جزو استثناهای این گروه محسوب می‌شوند.
• پس از اینکه گروه‌های مختلفی را توضیح دادیم و گفته شد که هر گروه با یک حرف شروع می‌ شوند، حالا نوبت به آن می‌رسد که بگوییم در برخی موارد، دو صنعت وجود دارند که با یک حرف مشترک شروع می‌شوند. به‌طور مثال: گروه استخراج زغال سنگ و کانی‌های غیر فلزی ( سرامیک ) با حرف "ک" شروع می‌شوند و ممکن است در ابتدا شما را به اشتباه بیندازد. اگر بخواهیم از این گروه مثالی را برای شما بیاوریم، باید بگوییم که کطبس ( استخراج زغال سنگ طبس )، کلوند ( کاشی الوند ) و کسرام( گروه تولیدی کاشی و سرامیک پارس سرام ) جزو این گروه هستند.
• گروه رایانه نیز چند سالی است که در بازار سرمایه قد علم کرده است و تعداد شرکت‌های خود را افزایش داده است. از جمله شرکت‌های موجود در این گروه، می‌توان به رانفور ( شرکت خدمات انفورماتیک ) و "رافزا" اشاره کرد. همچنین گروه مهندسی با نماد بورس "رمپنا"، "رنیک" و "رتکو" نیز در گروه به‌صورت مشترک جای می‌گیرند.

نحوه نامگذاری نماد بورس ابزارهای نوین مالی

سال‌هاست که برخی ابزارهای نوین مالی مانند اوراق بدهی با سررسید چند ساله و سالیانه و همچنین حق تقدم سهم‌ها در بازار بورس تهران قابل معامله هستند. نام‌گذاری این نمادهای بورسی نیز از قاعده خاصی پیروی می‌کنند که برای شما بیان می‌کنیم.

نماد بورسی

اگر در آخر هر نماد بازار بورس تهران، حرف ح آمده بود، بدانید و اگاه باشید که منظور حق تقدم نماد اصلی است. این نمادها معولا در زمان‌های محدود 2 ماهه قابل معامله هستند و پس از آن بسته خواهند شد. به‌طور مثال حشکتیح ( حق تقدم نماد حکشتی )، کگلح ( حق تقدم نماد کگل ) و ومعادنح ( حق تقدم نماد ومعادن ) در بازار سرمایه است.

همچنین اوراق تسهیلات مسکن به عنوان یک ابزار مالی نوین در بازار بورس تهران قابل انتشار است که به‌صورت "تسه" نمایان می‌شود. البته 4 عدد نیز در کنار کلمه "تسه" می‌آیند که نشانگر زمان تاریخ انتشار این اوراق هستند، مانند "تسه 9906". همچنین اگر قصد آشنایی بیشتر با این ابزار نوین مالی را دارید می‌توانید در همین سایت" اوراق مسکن" را جستجو کنید تا به‌صورت کامل، این ابزار مالی را بشناسید.

ابزار مالی دیگری که در بازار بورس تهران قابل انتشار است، اوراق بدهی است که معمولا در سال چندین بار توسط دولت منتشر می‌شود. این اوراق با نماد بورس اراد قابل مشاهده است. اگر قصد آشنایی بیشتر با این ابزار نوین مالی را دارید می‌توانید در همین سایت "اوراق بدهی" را جستجو کنید تا به‌صورت کامل، این ابزار مالی را بشناسید.

رنگ سبز، زرد و قرمز در کنار نماد بازار بورس تهران

اگر دقت کنید، در کنار نام نمادهای بورسی، یکی از رنگ‌های سبز، زرد و قرمز مانند چراغ راهنمایی قابل مشاهده است.

- رنگ سبز: به معنی این است که نماد بورسی قابل معامله است و اکنون می‌توانید سفارش خود را وارد کنید.
- رنگ زرد: به معنی این است که نماد بورسی در آستانه باز شدن قرار دارد اما فعلا قابل معامله نیست. نام دیگر این وضعیت، لحظه‌ی سفارش‌گیری است. شما تنها قادر خواهید بود تا سفارش خود را وارد کنید اما خبری از معامله نخواهد بود تا به رنگ سبز در بیاید.
- رنگ قرمز: به این معنی است که نماد بسته است و قابل معامله نخواهد بود تا زمانی که ناظر اعلام کند که سهام باز خواهد شد.

و در آخر...

معمولا نماد بورس، از لحاظ لغت، معنی به‌خصوصی ندارد و عامه مردم، تعاریف آن را درک نمی‌کنند. در این بازار بزرگ، بیش از ششصد شرکت، سهامی عام شده‌اند که در حال فعالیت هستند. حال این شرکت‌ها، باید بر اساس یک نظم و قانون خاصی، نام‌گذاری شوند. در همین راستا، به نام سهام هر شرکت در بازار بورس، نماد بورسی می‌گویند.

کد خبر 435105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =